REKLAMA

Dacia Spring – premiera budżetowego auta elektrycznego

Dacia Spring została oficjalnie zaprezentowana w marcu tego roku, ale teraz poznaliśmy znacznie więcej szczegółów. Producent zapowiada, że Spring ma mieć bezkonkurencyjnie niską cenę.

Dacia Spring fot. materiały prasowe
Dacia Spring

Dacia Spring jest zapowiedzią pierwszego elektrycznego modelu tej rumuńskiej marki. Jednocześnie producent wyraźnie zapowiada, że będzie to najbardziej przystępny w Europie, w stu procentach elektryczny samochód.

Tę „taniość” rzeczywiście widać już na pierwszych oficjalnych zdjęciach – wystarczy spojrzeć na uchylne klamki, których nie uraczymy już w nowym Sandero i Loganie, a w Dacii Spring wciąż są. Będzie też przycisk otwierania klapy bagażnika, jak w dotychczasowych Daciach. Również kabina to stara, dobra, budżetowa Dacia. Ale z drugiej strony, może to właśnie jest sposób, by spopularyzować napęd elektryczny?

Dacia Springfot. materiały prasowe
Dacia Spring

Poza wszystkim, Dacia korzysta z bogatego zaplecza i doświadczenia w produkcji samochodów elektrycznych, zdobywanych przez inżynierów siostrzanych marek Renault i Nissana przez przeszło 10 ostatnich lat. Co wiemy o nowym modelu Dacii?

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Dacia Spring – koncepcja nadwozia

Dacia Spring bazuje na elektrycznym modelu Renault City K-ZE, oferowanych w Chinach. Ten z kolei jest konstrukcją siostrzaną do Renault Kwid. Ma nadwozie o długości 3,73 metra, szerokości 1,77 metra i wysokości 1,516 metra. Z kolei rozstaw osi to 2,423 metra.

W każdym razie Spring jest miejskim, 4-miejscowym samochodem z napędem elektrycznym, który będzie dostępny dla szerokiej grupy klientów. Ma pięcioro drzwi i ma łączyć „prostotę, solidną konstrukcję i dostępność”.

Dacia Springfot. materiały prasowe
Dacia Spring

Bagażnik zmieści przyzwoite 300 litrów, a po rozłożeniu kanapy 600 litrów. Dodatkowo w kabinie, w różnych schowkach i kieszeniach, znajdą się kolejne 23 litry zakamarków, a pod podłogą bagażnika jest jeszcze miejsce na koło zapasowe.

REKLAMA

Dacia Spring – napęd

Do napędu Dacii Spring posłuży elektryczny silnik o mocy 45 KM i momencie obrotowym 125 Nm. Zasilanie pochodzić będzie od akumulatora gromadzącego 26,8 kWh energii, który ma zapewnić zasięg na poziomie 225 km w cyklu mieszanym WLTP lub nawet 295 km w cyklu miejskim. Maksymalna prędkość miejskiego auta to 125 km/h.

Dacia Springfot. materiały prasowe
Dacia Spring

Dostępny będzie także przycisk Eco, który ma pomóc zwiększyć zasięg o 10 proc., co przekłada się na 20-30 km. Wiążą się z tym jednak ograniczenia, jak obcięcie mocy do zaledwie 31 KM i prędkości maksymalnej do 100 km/h.

Ładowanie Dacii Spring przy użyciu domowego gniazdka potrwać ma około 14 godzin, natomiast garażowy wallbox o mocy 7,4 kW skróci ten czas do 5 godzin. Najszybciej uzupełni energię terminal prądu stałego o mocy 30 kW – w niecałą godzinę akumulator zyska 80 proc. swojej pojemności.

Dacia Spring – tanio i pojemnie

Dacia Spring ma być tania i dostępna, co producent mocno podkreśla. Jak wspomnieliśmy, ową „taniość” widać w wielu rozwiązaniach, jak choćby uchylnych klamkach, których od dawna, poza Dacią, nikt już nie stosuje. Spójrzcie też na deskę rozdzielczą bazowej wersji – na konsoli środkowej nie ma nawet miniaturowego dotykowego ekranu. W jego miejsce mamy archaicznie wyglądającą „zaślepkę” z prostym wyświetlaczem i mnóstwem przycisków.

Dacia Springfot. materiały prasowe
Dacia Spring

W standardowym wyposażeniu znaleźć się mają takie „ekstrasy”, jak cztery elektrycznie otwierane okna, centralny zamek z pilotem, elektryczne wspomaganie kierownicy czy 3,5-calowy cyfrowy wyświetlacz między zegarami.

Za manualną klimatyzację, nawigację z 7-calowym ekranem i łącznością Android Auto i Apple CarPlay, elektryczną regulację lusterek, czujniki parkowania czy Bluetooth i gniazdo USB trzeba będzie z kolei dopłacić.

Dacia Spring pojawi się w sprzedaży na początku 2021 roku, ale to w wersji dla firm car-sharingowych. Zwykli klienci będą mogli zamówić Dacię Spring dopiero jesienią 2021 roku, czyli za około rok. Na koniec dodajmy, że oferowany będzie też wariant Cargo, z 800-litrową przestrzenią bagażową o długości 1,033 metra.

zobacz galerię

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA