Dobry kierowca, to wyspany kierowca

Amerykańska National Sleep Foundation ocenia, że senność kierowcy jest przyczyną około 20% wypadków drogowych. Czy wyjazd w trasę po słabo przespanej nocy powinien być traktowany tak samo, jak jazda po wypiciu alkoholu?

Materace HILDING ANDERS materiały klienta

Trudno policzyć, jaki procent wypadków drogowych jest spowodowanych niewyspaniem kierowcy. Wiemy jednak doskonale, jak brak odpowiedniej ilości snu wpływa na sprawność psychofizyczną za kółkiem. Po kiepsko przespanej nocy na łeb na szyję spadają m.in. takie wskaźniki, jak uwaga, szybkość reakcji czy szybkość i zakres spostrzegania. Najłatwiej powiedzieć, że siada nam po prostu wszystko. Wiadomo, że niedospany kierowca reaguje na bodźce nawet dwukrotnie wolniej niż wypoczęty, co, jak wiadomo, przy dużej prędkości jest śmiertelnie niebezpieczne.

Mózg, który nie odbył pełnego cyklu regeneracji podczas snu, nie jest w stanie precyzyjnie ocenić ryzyka, a co za tym idzie, podejmuje błędne decyzje. Zupełnie tak samo, jak po wypiciu alkoholu. Podobnie jak na kacu, po źle przespanej nocy, pojawia się nadwrażliwość na światło i ogólne pogorszenie ostrości widzenia. Spada także odporność na stres, co skutkuje przesadnymi reakcjami na różne sytuacje. Co gorsze, jedna zarwana noc nie jest łatwa do odrobienia. Nawet jeśli jak dziecko prześpisz kolejną noc, to i tak twój czas reakcji będzie o 30% gorszy, niż u kierowców regularnie się wysypiających. Wystarczy też kilka nocy, podczas których sypiasz pięć godzin zamiast ośmiu, żeby Twój mózg zwolnił w takim samym stopniu, jakbyś całą noc nie zmrużył oka.

Śpij, dla własnego bezpieczeństwa

Wiemy zatem, że powinniśmy się wysypiać, ale jak to robić – już niekoniecznie. Okazuje się, że większość z nas cierpi na zaburzenia snu. Według naukowców z Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, aż 73% mężczyzn między 18. a 39. rokiem życia ma problemy z zasypianiem. Z badań TNS Polska wynika, że tylko 53% Polaków przesypia od 7 do 8 godzin w ciągu nocy, zaś jedna czwarta nie zalicza nawet sześciu godzin snu. Naukowcy twierdzą, że dorośli ludzie powinni przesypiać od 7 do 9 godzin na dobę. Aby sen zapewniał regenerację, trzeba jednak spać nie tylko wystarczająco długo, ale też przez odpowiedni czas pozostać w śnie głębokim. Niezwykle istotna jest zatem jakość snu. Jak ją sobie zapewnić? Zacznij od podstawowej sprawy: przestań traktować sen wyłącznie jako relaks, a pomyśl o nim jak o narzędziu. Narzędziu, dzięki któremu możesz nie tylko poprawić swoje bezpieczeństwo na drodze, ale także poprawić formę, wydajniej pracować, lepiej znosić stres, rzadziej chorować, częściej się uśmiechać i mieć więcej energii. Taka zmiana perspektywy sprawi, że łatwiej Ci przyjdzie zainwestować w dobry materac, że zamiast bez celu scrollować memy, pójdziesz do łóżka pół godziny wcześniej, że w piątek odpuścisz piwko z kolegami i w sobotę wstaniesz o tej samej porze co w tygodniu, żeby nie rozwalać sobie rytmu dobowego. Zmień te rzeczy, na które masz wpływ. Poniżej radzimy, jak to zrobić.

Jak polepszyć jakość snu?

1. Urządź zaciszną sypialnię.

Do dobrego snu potrzebna jest bezpieczna przestrzeń. Najlepsze będzie osobne pomieszczenie, gdzie można całkowicie odciąć się od świata. Eksperci zwracają także uwagę na to, by sypialnia służyła do spania – jeśli nie wyłącznie do tego, to przynajmniej w 90%. Ważne jest, by to miejsce kojarzyło się mózgowi z wypoczynkiem. Dlatego nie wnoś tam telewizora, laptopa, tabletu czy telefonu (to wyzwanie, wiemy). Niestety, niebieskie światło emitowane przez wszelkiego rodzaju monitory hamuje wydzielanie melatoniny (hormonu odpowiedzialnego za głębokość snu) i utrudnia zasypianie.

2. Nie przegrzewaj się.

Być może to dziedzictwo po dalekich przodkach, ale najlepiej wysypiamy się w miejscach, gdzie jest jak w jaskini – chłodno (17–21°C), cicho i ciemno. Najlepiej zakręcić kaloryfer przy łóżku, a okna zasłonić blackoutowymi zasłonami lub roletami. A przed snem koniecznie przewietrzyć sypialnię.

3. Praktykuj dobre rytuały.

Jeśli masz trudności z zaśnięciem, warto wypracować wieczorny rytuał, który wycisza mózg i pomaga wejść w odpowiedni rytm. Spacer z psem, ciepły prysznic, seks to dobry trop. Browar na dobranoc – zły. Po pierwsze, alkohol zaburza fazę snu głębokiego, po drugie – ucisk na pęcherz i nocne wycieczki do toalety to jeden z najczęstszych zakłócaczy snu. Lepszy będzie sok wiśniowy, który jak udowodniono, ułatwia zasypianie.

4. Zainwestuj w wysokiej jakości materac.

Tutaj nie ma miejsca na eksperymenty. Dobry materac to absolutna konieczność, by cieszyć się zdrowym, w pełni regenerującym snem przez całą noc. Dlatego warto wybrać markę z tradycjami, sprawdzoną przez pokolenia użytkowników. Firma Hilding od 1939 roku zajmuje się produkcją wysokiej klasy materacy oraz akcesoriów umożliwiających perfekcyjne wyposażenie sypialni. Elegancki design, będący odzwierciedleniem funkcjonalności, innowacyjne rozwiązania i ponadprzeciętny komfort to cechy wyróżniające materace tej marki.

Jaki materac wybrać?

Piankowy lub sprężynowy, miękki lub twardy – wybierając materac pamiętaj o tym, żeby dostosować go do swoich indywidualnych potrzeb, zamiast ulegać modom czy rekomendacjom znajomych. Odpowiednio dobrane podłoże do spania zapewni optymalną regenerację mięśni oraz odprężenie całego organizmu. Materac ma idealnie pasować do Ciebie - przede wszystkim, wybierając go musisz zwrócić uwagę na twardość, którą dobiera się do wagi oraz indywidualnych preferencji. A co w przypadku, kiedy określenie tego, jaka twardość jest dla Ciebie najlepsza sprawia Ci trudność? Można wtedy wybrać model, który charakteryzuje się regulacją twardości jak w przypadku Hilding Electro. Następnie ważne jest wypełnienie – marka Hilding w ofercie posiada wszelkiego rodzaju materace piankowe, sprężynowe i hybrydowe. Jaki rodzaj powinieneś wybrać dla siebie?

 

Materace HILDING ANDERSmateriały klienta

 

  • Materace sprężynowe - można je podzielić na kieszeniowe oraz multipocket. Ich cechą charakterystyczną jest największa elastyczność punktowa, którą docenią osoby cięższe oraz pary o dużej różnicy wagowej.
  • Materace piankowe - stworzone zostały z połączenia kilku funkcjonalnych pian. Wysokoelastyczne zapewniają niezwykły komfort podparcia, termoelastyczne dopasowują się do ciała pod wpływem jego temperatury, a memory “zapamiętują” kształty użytkownika dając przyjemne uczucie otulenia. Linię produktową Hilding wzbogacono o zaawansowane technologicznie wkłady piankowe (w tym nową, opracowaną przez zespół ekspertów sprężystą piankę Velvet Touch), w których zastosowano innowacyjne rozwiązania poprawiające cyrkulację powietrza i odpływ wilgoci.
  • Materace lateksowe - zawierające mieszaninę mleczka kauczukowego niwelują zbędne uciski i odprężają.
  • Materace hybrydowe - łączą w sobie najlepsze cechy materacy sprężynowych i piankowych dla jeszcze większego komfortu.

Tylko dobrze dopasowany do Twoich preferencji materac sprawi, że osiągniesz wartościowy sen, który zapewni Ci odprężenie, a Twojemu organizmowi – pełną regenerację. W razie jakichkolwiek wątpliwości dotyczących wyboru właściwego podłoża, warto zapytać o poradę ekspertów Hilding, których można spotkać w sklepie stacjonarnym lub też nawiązać z nimi kontakt poprzez czat na stronie internetowej. Wszystkie materace Hilding znajdziesz na stronie https://sennamaterace.pl/ 

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ