Droga ekspresowa S61 dłuższa o 35 km

W poniedziałek 9 sierpnia oddano do użytku niemal 35 km dwujezdniowej drogi ekspresowej S61. To kolejny fragment trasy Via Baltica.

Droga ekspresowa S61 fot. GDDKiA
Droga ekspresowa S61

Nowy, blisko 35-kilometrowy odcinek trasy ekspresowej S61, wiedzie od węzła Kolno, poprzez drugą jezdnię obwodnicy Stawisk i dalszy nowy odcinek do obwodnicy Szczuczyna. Jak powiedział p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowaki, to już kolejny fragment międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica, po odcinku Śniadowo - Łomża Południe, który zostaje w tym roku przekazany kierowcom do użytkowania. Jak dodał, oddawane do ruchu odcinki, wraz z ukończoną w ubiegłym roku drugą jezdnią obwodnicy Szczuczyna oraz fragmentem obwodnicy Stawisk, tworzą spory, bo około 44-kilometrowy, ciągły fragment S61.

REKLAMA

Realizowana droga ekspresowej S61 jest jedną ze strategicznych inwestycji drogowych - znajduje się bowiem w Transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T (Trans-European Transport Network). Fragment S61 od Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna to projekt drogowy wart przeszło 3 mld zł z dofinansowaniem unijnym na poziomie 1,63 mld zł. Łączna wartość wykonanych w systemie Projektuj i buduj kontraktów to nieco ponad miliard złotych.

Udostępniane kierowcom dwa odcinki od węzła Kolno do Stawisk oraz od Stawisk do Szczuczyna, wraz z oddanym do użytku trzy tygodnie temu fragmentem Śniadowo - Łomża Południe, wydłużą sieć TEN-T o około 51 km dwujezdniowej drogi ekspresowej.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

REKLAMA

REKLAMA

Droga ekspresowa S61 fot. GDDKiA
Droga ekspresowa S61

Dwa lata na budowę

Realizacja obu odcinków ruszyła w tym samym czasie. Umowy zostały podpisane 31 października 2017 r. Po okresie prac projektowych i uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wykonawcy przystąpili do prac w terenie. Na odcinku Stawiski - Szczuczyn (wykonawca: Budimex) roboty rozpoczęły się 3 września 2019 r., a 1 października 2019 r. na odcinku węzeł Kolno – Stawiski (wykonawca: Strabag).

Po dwóch latach prac budowlanych oba fragmenty S61 zostają udostępnione kierowcom. 20 lipca pojazdy pojawiły się na odcinku Stawiski - Szczuczyn (jeszcze na tymczasowej organizacji ruchu), a 9 sierpnia na odcinku węzeł Kolno - Stawiski. Od poniedziałku obowiązuje stała organizacja ruchu na odcinku Stawiski - Szczuczyn, dzięki czemu kierowcy mogą tam już bez przeszkód korzystać z wszystkich parametrów drogi ekspresowej.

REKLAMA

Droga ekspresowa S61 fot. GDDKiA
Droga ekspresowa S61

S61 - parametry drogi

Jak czytamy w komunikacie GDDKiA, oba odcinki mają jezdnie o nawierzchni z betonu cementowego. Każda po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m plus 2,5-metrowy pas awaryjny. Są przystosowane do najcięższego ruchu (kategoria KR7), a dopuszczalny nacisk to 11,5 tony na oś. Na obu odcinkach wybudowano po dwa miejsca obsługi podróżnych (MOP). Górki Zachód oraz Górki Wschód na odcinku węzeł Kolno – Stawiski oraz Zabiele Zachód i Zabiele Wschód na odcinku Stawiski – Szczuczyn.

Na udostępnionym dziś fragmencie S61 powstał węzeł Kolno - na połączeniu z drogą krajową nr 63. W przyszłości do tego węzła zostanie doprowadzona obwodnica Łomży, na którą przetarg ogłoszony został 23 lipca br.

Na sąsiednim odcinku pomiędzy obwodnicami Stawisk i Szczuczyna powstał węzeł Grabowo zlokalizowany na połączeniu z drogi ekspresowej S61 z drogą powiatową nr 1828B.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA