Drugi koniec Datsuna. Marka znów znika z rynku

Po 10 latach od wskrzeszenia budżetowej marki Datsun, Nissan ogłosił zakończenie produkcji tych samochodów w ostatniej działającej fabryce w Indiach. To koniec Datsuna, a trzeciej szansy raczej nie będzie.

Datsun GO fot. materiały prasowe
Datsun GO

Nissan pobudził markę Datsun do życia w 2013 roku, po ponad trzech dekadach nieobecności na rynku. Wcześniej Datsun, jako submarka Nissana, oferował m.in. eksportowe wersje Nissanów i robił aż do roku 1986. Nieco starsi czytelnicy pamiętają jeżdżące po naszych drogach Datsuny, z Datsunem Sunny na czele. Później na długi czas Datsun zniknął z rynku, by powrócić w roku 2013 jako element planu wprowadzenia budżetowej marki głównie w Indiach, Indonezji, Nepalu czy Rosji.

REKLAMA

Wielkiego sukcesu nie było, bo już w 2019 roku marka Datsun zamknęła fabryki w Rosji i Indonezji, a teraz staje ostatni działający zakład – w Indiach. Nissan tłumaczy ten ruch koniecznością wprowadzenia oszczędności i przeniesienia funduszy ze swojej taniej marki na potrzeby planu elektryfikacji całej gamy. To ma nastąpić do roku 2030, zatem czasu nie jest aż tak wiele, a inwestycje w elektryczne napędy są bardzo kosztowne.

Tak czy inaczej sprzedaż Datsuna leciała w ostatnich latach na łeb, na szyję, bo od roku 2016 do 2019, czyli w trzy lata, wyniki spadły aż o 90 proc. Szczytowym rokiem dla Datsuna w Indiach był rok 2017, kiedy wprowadzenia nowego modelu Redi-Go (opartego na Renault Kwid) wywindowało markę mocno w górę tak, że Datsun odpowiadał za trzy czwarte całej sprzedaży marki Nissan w Indiach. Później jednak zaprzestano prezentacji nowych aut, a te obecne w gamie stawały się już mocno przestarzałe. Datsun Go na przykład opiera się na konstrukcji Nissana Micry jeszcze z 2010 roku.

Datsun zapowiada, że nie pozostawi dotychczasowych klientów bez opieki serwisowej i dostaw części, a ciekawostką jest fakt, że oficjalna strona Datsuna w Indiach wciąż działa i oferuje zakup wszystkich trzech modeli – od najtańszego Redi-Go w cenie 22,5 tys. złotych (w przeliczeniu), poprzez opartego na starym Nissanie Micra czwartej generacji Datsuna Go, aż po jego nieco powiększoną wersję Datsun Go+.

Datsun to jednak nie tylko tanie, budżetowe samochody, oparte na starych Ładach (jak modele Datsuna oferowane w Rosji) czy Nissanach. To przecież także kultowe auta, jak Datsun 260Z, którym jeździliśmy kilka lat temu, a relację z tych jazd przeczytacie tutaj.

REKLAMA