Duży wzrost rejestracji aut elektrycznych w Polsce

Samochody zelektryfikowane, w tym w pełni elektryczne i hybrydy plug-in, notują wysokie wzrosty sprzedaży na tle całego rynku.

samochody elektryczne Shutterstock
samochody elektryczne

W kwietniu 2022 roku w Polsce zarejestrowanych zostało 7 568 nowych, elektrycznych i hybrydowych samochodów osobowych, a wynik ten oznacza co prawda 7-procentowy spadek względem poprzedniego miesiąca, ale jednocześnie wzrost o 22 proc. w porównaniu z kwietniem 2021 roku – informuje IBRM Samar w swoim najnowszym raporcie dotyczącym rejestracji samochodów zelektryfikowanych w Polsce.

Samar podaje, że licząc od stycznia do kwietnia 2022 roku klienci w Polsce kupili i zarejestrowali 29 198 nowych zelektryfikowanych aut (w sumie hybryd, hybryd plug-in, elektrycznych i wodorowych), a to z kolei wynik aż o 30 proc. lepszy w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Szczególnie mocno rezultaty te wyglądają na tle całego rynku, który w kwietniu zanotował spadek względem poprzedniego roku o ponad 13 proc. i o blisko 12 proc. względem zeszłego miesiąca.

Jak wskazuje Samar w swojej analizie, jeśli chodzi o dynamikę, to sprzedaż pojazdów zelektryfikowanych ma się zatem nieco lepiej od całego rynku, w przypadku którego bardziej uwidaczniają się problemy z dostępnością nowych aut, wywołane brakami półprzewodników, wzrostem cen surowców czy wojną w Ukrainie.

Na koniec warto spojrzeć na dane w rozbiciu na poszczególne rodzaje zelektryfikowane napędu. Nie dziwi 24-procentowy wzrost rejestracji zwykłych hybryd, kiedy większość producentów oferuje taki rodzaj napędu w całej swojej gamie modelowej. Takich aut w całym 2022 roku zarejestrowano już ponad 22,5 tys. Z kolei 25-procentowy wzrost rejestracji hybryd plug-in zasługuje na uwagę, choć wiąże się to ze znacznie mniejszą liczbą 3,5 tys. rejestracji od stycznia do kwietnia.

Największe wrażenie robi jednak mocny wzrost w segmencie aut w pełni elektrycznych, bo tutaj wynik jest lepszy od zeszłorocznego aż o 108 procent i co więcej, takich samochodów zarejestrowano w Polsce od początku roku zaledwie o niecałe 500 sztuk mniej, niż hybryd plug-in. Licząc od stycznia do kwietnia, elektrycznych pojazdów zarejestrowano w Polsce 3 049 i trend jest wyraźnie rosnący. Widać to też zresztą w całej Europie, bo jak pisaliśmy niedawno, w poprzednim miesiącu znów na czele zestawienia najchętniej kupowanych aut w Europie znalazł się samochód elektryczny, a co więcej, drugi „elektryk” zajął wysokie 3. miejsce, przegrywając tylko z Peugeotem 208. Który nota bene w jednej piątej sprzedał się w wersji elektrycznej właśnie.

 

REKLAMA