[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
1.0

Dwie nowe stacje tankowania wodoru w Polsce

Do końca 2021 roku w Polsce powstaną dwa nowe punkty tankowania wodoru. Staną one w Warszawie i Gdańsku.

Toyota Mirai

Pierwsze dwa punkty tankowania wodoru powstaną w Gdańsku oraz w Warszawie do końca 2021 roku. Oba stanowiska, razem z instalacją do oczyszczania i dystrybucji wodoru, tworzą projekt Pure H2, który w 20 proc. będzie opłacany ze środków unijnych.

Pierwszy raz wodór będzie można zatankować w bezpośrednim sąsiedztwie gdańskiej rafinerii oraz na warszawskiej stacji paliw sieci Lotos przy ul. Łopuszańskiej. Stacja ta to część Niebieskiego Szlaku, czyli projektu rozbudowy sieci ładowarek dla samochodów elektrycznych i hybrydowych na stacjach Lotos. Pierwsze 12 ładowarek udostępniono kierowcom jesienią 2018 r., kolejne 38 zostanie oddanych do użytku w 2020 roku.

Zobacz także: test wodorowej Toyoty Mirai

Zanim pojawią się punkty tankowania wodoru, na terenie rafinerii w Gdańsku powstanie instalacja do jego oczyszczania oraz stacja sprzedaży i dystrybucji tego paliwa. Do zasilania ogniw wodorowych napędzających silnik elektryczny potrzebny jest wodór o bardzo wysokiej czystości (99,999 proc.).

-Wodór niesie ze sobą istotny potencjał ograniczenia emisji CO2 w transporcie, zwłaszcza że technologia ta będzie rozwijana w pierwszej kolejności w oparciu o transport publiczny – podkreśla Patryk Demski, wiceprezes Grupy Lotos.

Zobacz także: bez surowych kar za wycięcie DPF

REKLAMA

REKLAMA

Rafineria w Gdańsku produkuje obecnie około 13 ton wodoru na godzinę, a po zakończeniu budowy Projektu EFRA będzie to ponad 16,5 ton na godzinę. Przeciętny pojazd osobowy zużywa średnio 1 kg wodoru na 100 km. Natomiast autobus wodorowy zużywa w ciągu roku taką ilość wodoru, jaką instalacje Grupy Lotos produkują w ciągu godziny.

Oczyszczony wodór może być wykorzystywany nie tylko w transporcie drogowym, ale także przemyśle informatycznym, medycynie, czy przemyśle spożywczym. Póki co tak czysty wodór musi być importowany, dlatego jego powszechne użycie jest dość ograniczone.

Projekt Pure H2, realizowany przez Lotos, zostanie wsparty w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF). Wartość projektu to 10 milionów euro, a dofinansowanie CEF wyniesie niemal 2 miliony euro.

Zobacz także: szukasz samochodu? Tu znajdziesz najlepsze oferty

Przypomnijmy, że Lotos Paliwa do 2022 roku zamierza wprowadzić do oferty sprzedaży na stacjach własnych alternatywne paliwa dla transportu. Pierwszy etap to uruchomienie 12 punktów ładowania pojazdów elektrycznych przy autostradach A1 oraz A2 na trasie Trójmiasto-Warszawa (w obu kierunkach).

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij