REKLAMA
Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Dwuramienna kierownica Skody w nowych modelach

Projektanci Skody po trzech latach pracy opracowali dwuramienną kierownicę, która ma nie tylko przyjemny dla oka design, ale i poprawia komfort i zwiększa łatwość obsługi.

Skoda Octavia - nowa kierownica fot. materiały prasowe
Skoda Octavia - nowa kierownica

Kierownica spełnia dziś wiele funkcji. Służy nie tylko do sterowania samochodem, ale także kryje w sobie poduszkę powietrzną oraz zawiera przyciski dodatkowych opcji pojazdu. Projektanci Skody po trzech latach pracy opracowali innowacyjne rozwiązanie, jakim jest kierownica dwuramienna. Przyjemny dla oka design, ergonomia i łatwość obsługi to tylko kilka spośród jej wielu zalet.

Skonstruowanie kierownicy i zamontowanie jej w różnych modelach samochodów nie jest tak łatwe, jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Podczas projektowania kierownic pojawia się wiele trudności. Projektant, który chce wypracować najlepsze rozwiązanie, musi wziąć pod uwagę szereg czynników.

Głosuj w konkursie Best Cars 2021 i wygraj Subaru Forester

Dwa ramiona ułatwiają prowadzenie pojazdu

– W przeszłości kierownice były dość prostymi urządzeniami, które służyły jedynie do kierowania samochodem. Obecnie jednak zawierają one również poduszkę powietrzną i różne elementy sterujące technologią pojazdu oraz systemami bezpieczeństwa – mówi Peter Olah, projektant Skody. – Kiedy skręcasz kierownicą, wygodniej jest gdy ma ona jak najmniej ramion – dodaje.

- Od dawna marzyliśmy o kierownicy dwuramiennej, a teraz naszym inżynierom udało się stworzyć dla niej wystarczająco mocną konstrukcję. Układ kierowniczy jest w pewnym sensie centralnym elementem wnętrza. To jedno z niewielu miejsc, w których możemy umieścić logo firmy, więc jest dla nas niezwykle ważnym elementem designu samochodu – mówi Marwan Khiat, manager ds. projektowania wnętrz. Objaśnia też dodatkowe funkcje urządzenia. – W sumie stworzyliśmy 14 przycisków do sterowania opcjami samochodu i dwa obrotowe kontrolery, które wyglądają prawie jak biżuteria.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

ŠKODA MAGAZYN nr 13/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 13/2020

Skoda Octavia RS po raz pierwszy oferowana jest w takiej wielu odmianach. Najciekawszą z nich jest wersja hybrydowa z układem napędowym o mocy 245 KM. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 12/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 12/2020

Skąd wzięła się nazwa tego modelu? Ile wersji będzie oferowanych w sprzedaży? Czy Skoda naprawdę ma napęd na tylne koła? Odpowiedź na te i na inne pytania. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 11/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 11/2020

Za pomocą smartfona można dzisiaj monitorować samochód, a nawet zdalnie nim sterować – dzięki łączności LTE, GPS, Bluetooth i NFC. Z większości funkcji można korzystać z każdego miejsca na świecie, będąc daleko od samochodu. czytaj dalej >>

REKLAMA

Ergonomiczna, wygodna i intuicyjna w obsłudze

Rozmieszczenie elementów sterujących jest spójne z logiką zastosowaną przez ŠKODĘ w poprzednich wersjach projektowych, z wyjątkiem bardziej charakterystycznych elementów obrotowych. Poziome przedłużenie obrotowych urządzeń sterujących łączy się z innymi liniami wewnętrznymi. Kierownica jest niezwykle ergonomiczna, a obsługa elementów sterujących intuicyjna. Ogólny układ elementów gwarantuje kierowcy, że zawsze jest świadomy kąta skręcenia kierownicy. Dlatego w dolnej części kierownicy znajduje się małe trzecie ramię.

– To interesująca funkcja sprzyjająca lepszej orientacji, która działa zarówno optycznie, jak i dotykowo. Co więcej, w przyszłości będziemy mogli zastosować ją w różnych wersjach kierownicy – wyjaśnia Olah.

Ponadto konstrukcja ta umożliwiła przygotowanie wersji kierownicy z trzecim ramieniem. Jest ona przeznaczona do sportowych modeli Skody, czyli samochodów RS oraz wersji Sportline i Monte Carlo.

– Cykl życia kierownicy jest dłuższy niż samochodu. Kierownice są używane przez dziesięć lat lub nawet dłużej. Posiadanie różnych wersji pozwala nam dostosować ich wygląd do gustów i wymagań kierowców oraz dopasować kierownicę do różnych wnętrz – wyjaśnia Khiat.

Trzy lata przygotowań

Nowa dwuramienna kierownica została po raz pierwszy zaprezentowana w Skodzie Octavia czwartej generacji. Później trafiła również do innych modeli marki. Jest ona ergonomiczna, ma nowoczesny wygląd i wiele wariantów, w tym sportową wersję trójramienną, dostępną w nowych modelach Skody jako opcja.

Marka pracowała nad dwuramienną kierownicą przez około trzy lata. Między powstaniem pierwszych szkiców, a skonstruowaniem prototypów urządzenia minęło około półtora roku, a testowanie zajęło mniej więcej tyle samo czasu. W trakcie opracowywania powstało około dziesięciu różnych wersji kierownicy. Dopracowano je tak, aby uzyskać idealny kształt i właściwe ustawienie elementów sterujących łatwo dostępnych dla palców kierowcy.

– Choć wiele możemy zrobić w środowisku wirtualnym, realne modele nadal są dla nas kluczowe – mówi Olah przyznając, że projektowanie komputerowe ma swoje ograniczenia. Tylko chwycenie urządzenia dłońmi pozwala we właściwy sposób wypróbować jego kształt i ergonomię, poczuć jego powierzchnię i przetestować różne funkcje.

zobacz galerię

Komentarze

 (3)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA