E-paliwo - nowy rozdział w dziejach motoryzacji

Neutralne dla klimatu paliwo syntetyczne zastąpi benzynę i będzie wykorzystywane w aktualnie jeżdżących po świecie samochodach z silnikami spalinowymi, a do jego dystrybucji można wykorzystać obecnie istniejącą sieć stacji paliw. E-paliwa, nad którymi pracują Simens i Porsche mogą zmienić kierunek rozwoju motoryzacji.

Porsche 718 Boxster fot. materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 239 470 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, coupe-2
SPRAWDŹ OFERTY

Obecnie żyliśmy w przeświadczeniu, że świat motoryzacji zrezygnuje w przyszłości z napędów spalinowych i przejdzie na elektryczne. Tymczasem Simens i Porsche rozpoczynają pracę nad przyjazną nie tylko dla środowiska, ale również dla użytkowników alternatywą. Obecnie pytań jest jeszcze bardzo dużo, ale projekt produkcji paliw syntetycznych oznacza drugie życie dla samochodów spalinowych i może otworzyć nowy rozdział z dziejach motoryzacji.

REKLAMA

Głosuj w konkursie Best Cars 2021 i wygraj Subaru Forester

Paliwo syntetyczne - Pierwsza komercyjna fabryka  

Siemens Energy wspólnie z Porsche oraz szeregiem międzynarodowych firm rozwija i wdraża w Chile projekt pilotażowy, który ma doprowadzić do powstania pierwszej na świecie zintegrowanej, komercyjnej fabryki produkującej paliwa syntetyczne neutralne dla klimatu (tzw. e-paliwa) na przemysłową skalę. W fazie pilotażowej, już w 2022 r., powstanie około 130 tys. litrów e-paliw. W dwóch kolejnych fazach wydajność zakładów ma wzrosnąć do ok. 55 milionów litrów e-paliw do 2024 r. i ok. 550 mln dwa lata później. Głównym odbiorcą „zielonego” paliwa będzie Porsche. Partnerami projektu są także: firma energetyczna AME, chilijski koncern naftowy ENAP oraz włoska firma energetyczna Enel.

Stworzenie zrównoważonej gospodarki energetycznej będzie wymagało ponownego przemyślenia pewnych kwestii. Energia odnawialna nie będzie już produkowana jedynie tam, gdzie jest potrzebna, ale tam, gdzie zasoby naturalne, takie jak wiatr i słońce, są dostępne na masową skalę. Na całym świecie powstaną więc nowe łańcuchy dostaw, które będą przesyłać energię odnawialną z jednego regionu do drugiego. Coraz większą rolę w magazynowaniu i transporcie energii będzie odgrywał wodór - podkreśla Christian Bruch, dyrektor generalny Siemens Energy.

„Elektromobilność ma w Porsche najwyższy priorytet. E-paliwa do samochodów są tu wartościowym uzupełnieniem – o ile produkuje się je w tych częściach świata, w których dostępna jest nadwyżka zrównoważonej energii. Stanowią one dodatkowy element na drodze do dekarbonizacji. Ich zalety tkwią w łatwości stosowania: e-paliwa mogą być używane w autach spalinowych i hybrydach plug-in, a do tego mogą wykorzystywać istniejącą sieć stacji paliw. Dzięki nim jesteśmy w stanie dodatkowo przyczynić się do ochrony klimatu. Jako producent wysokowydajnych i efektywnych silników dysponujemy szeroką wiedzą techniczną. Dokładnie wiemy, jakich parametrów paliwa potrzebują nasze silniki, by mogły pracować przy minimalnym wpływie na klimat. Nasze zaangażowanie w pierwszą na świecie komercyjną, zintegrowaną fabrykę e-paliw wspiera rozwój paliw alternatywnych przyszłości” - twierdzi Oliver Blume, dyrektor generalny Porsche.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Paliwo syntetyczne - Z turbin wiatrowych

Siemens Energy jest współtwórcą projektu Haru Oni (znanego również jako projekt HIF) , który w oparciu o elastyczną w swoich zastosowaniach elektrolizę Siemens Energy typu PEM (PEM = Proton Exchange Membrane) zakłada wdrożenie szeregu procesów zmieniających obieg energii od wytwarzania jej z turbin wiatrowych Siemens Gamesa przez produkcję „zielonego” wodoru aż po konwersję na paliwo syntetyczne. Haru Oni, prowadzony w prowincji Magallanes, wykorzystuje doskonałe warunki wietrzne, jakie panują na południu Chile, do produkcji neutralnego dla klimatu paliwa syntetycznego.

Chile – ze swoimi doskonałymi warunkami klimatycznymi do produkcji energii wiatrowej i związanymi z tym niskimi kosztami prądu – ma bardzo duży, międzynarodowy potencjał, jeśli chodzi o wytwarzanie, eksport i lokalne wykorzystanie „zielonego” wodoru. Aby go wyprodukować, do dysocjacji wody na tlen i wodór elektrolizery wykorzystują siłę wiatru. W drugim etapie plany przewidują odfiltrowywanie CO2 z powietrza, a następnie połączenie go z „zielonym” wodorem celem utworzenia syntetycznego metanolu. W efekcie powstaje odnawialny metanol; przy użyciu techniki MTG (Methanol To Gasoline) – która ma być licencjonowana i wspierana przez ExxonMobil – można go będzie przekształcić w paliwo przyjazne dla klimatu.

Zobacz także:

Paliwo syntetyczne - Najpierw w sporcie

Porsche w pierwszej fazie planuje wykorzystać paliwa syntetyczne do aktywności w sporcie motorowym oraz samochodach użytkowanych w centrach Porsche Experience Center, a perspektywicznie – także w seryjnych autach sportowych. Producent rozpocznie od początkowej inwestycji w wysokości około 20 milionów euro.

Cena paliwa syntetycznego bez podatków ma być zbliżona do ceny benzyny, ale są to deklaracje na wstępnym etapie realizacji projektu i koszty zależne są od wielu zmiennych więc należy tę estymację traktować z dystansem.   

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA