REKLAMA

Elektryczna Mazda MX-30 w wersji... benzynowej

Mazda MX-30 to pierwszy w pełni elektryczny SUV japońskiej marki. Ale czy na pewno elektryczny? Okazuje się, że w Japonii MX-30 pod maską mieć będzie silnik... benzynowy!

Mazda MX-30 jako miękka hybryda w Japonii Mazda MX-30 w Japonii jako miękka hybryda

Nie lada ciekawostka dotarła do nas w związku z modelem Mazda MX-30. Nie dość, że koncepcja stojąca za tym elektrycznym SUV-em jest nietuzinkowa, bo auto nie powala ani zasięgiem, ani pojemnością akumulatorów, ani nawet mocą silnika elektrycznego, choć całe jest bardzo spójne i obiecujące, to jeszcze teraz ta wiadomość, prosto z Japonii.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Chodzi o to, że w sieci pojawiły się zdjęcia Mazdy MX-30 z umieszczonym na klapie bagażnika emblematem „eSkyactiv-G” oraz rurą wydechową. Ale jak to, przecież MX-30 to ten pierwszy wielkoseryjny samochód elektryczny, na który tyle czekaliśmy – pomyśleli pierwsi zaskoczeni. A tu jednak benzyna? Już wyjaśniamy i uspokajamy zarazem.

Wersja spalinowa Mazdy MX-30, napędzana silnikiem eSkyactiv-G, to tzw. miękka hybryda, w której rzeczywiście koła napędza silnik benzynowy, natomiast jest on wspierany niedużym motorem elektrycznym, który pełni rolę alternatora i rozrusznika, odciążając w razie potrzeby jednostkę spalinową, korzystając z energii gromadzonej w czasie hamowania w niedużym akumulatorze. To w wielkim skrócie.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

No dobrze, ale to nie tłumaczy wszystkiego, przecież MX-30 miał być „elektrykiem”... I będzie. U nas, w Europie, absolutnie nic się w tej kwestii nie zmienia, a pierwsze egzemplarze produkcyjne są już w drodze z fabryki w Japonii i do salonów na Starym Kontynencie dotrą we wrześniu. MX-30 w wersji spalinowej hybrydy oferowana będzie natomiast wyłącznie w Japonii. Podajemy tę wiadomość jako ciekawostkę. Bo przyznacie, że jest to spore zaskoczenie.

Mazda MX-30 w Polsce

Więcej o Mazdzie MX-30 pisaliśmy w artykule, w którym podaliśmy specyfikację napędu oraz cenę wersji First Edition dla polskiego rynku.

Dla przypomnienia, kompaktowy SUV Mazda MX-30, dzięki maksymalnej mocy systemu wynoszącej 107 kW/145 KM i maksymalnemu momentowi obrotowemu 270,9 Nm, może przyśpieszać od 0 do 100 km/h w 9,7 sekundy i rozwinąć prędkość maksymalną ograniczoną elektronicznie do 140 km/h.

Przy zużyciu energii na poziomie 19 kWh/100 km akumulator litowo-jonowy o pojemności 35,5 kWh zapewnia modelowi MX-30 zasięg 262 km w cyklu miejskim i 200 km w cyklu mieszanym (wg normy WLTP), co – jak podkreśla producent – znacznie przekracza średnie dzienne zapotrzebowanie klientów europejskich wynoszące 48 kilometrów.

W standardowym wyposażeniu podstawowej wersji KAI Mazda MX-30 oferuje takie rozwiązania jak:

  • reflektory LED,
  • aktywny tempomat,
  • kolorowy wyświetlacz head-up na przedniej szybie,
  • automatyczną klimatyzację,
  • czujniki parkowania z przodu i z tyłu,
  • kamera cofania,
  • nawigacja satelitarna z kolorowym ekranem o przekątnej 8,8 cala,
  • system Apple Car Play i Android Auto,
  • 18-calowe felgi z lekkich stopów,
  • rozszerzony pakiet systemów bezpieczeństwa i-Activsense.

Pierwsze samochody pojawią się u polskich dealerów Mazdy jeszcze przed końcem września. Dla zachęty, na początku sprzedaży importer oferuje m.in. domową ładowarkę (wallbox) polskiej firmy Enelion, która dodawana jest do każdego samochodu za symboliczną złotówkę. Przy użyciu ładowarki Stilo Mazda MX-30 ładuje się od 20 do 80 proc. w około 3 godz.

zobacz galerię

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA