Elektryczny Porsche Macan w drodze. Co ze spalinowym?

W pełni elektryczny Porsche Macan wchodzi w fazę zaawansowanych testów, a mocno zakamuflowane egzemplarze wyjeżdżają już na drogi. Premiera za około dwa lata.

Porsche Macan - testy elektrycznego modelu fot. materiały prasowe
Porsche Macan - testy elektrycznego modelu

O zapowiedziach w pełni elektrycznego Porsche Macana pisaliśmy przeszło dwa lata temu. Wtedy to przedstawiciele marki podawali, że nowa generacja Porsche Macana będzie już tylko elektryczna, a napędy spalinowe odejdą w niepamięć. W istocie napęd spalinowy w Macanie – według ówczesnych zapowiedzi – miał być nadal oferowany, ale w formie przedłużenia produkcji obecnej generacji SUV-a. Do czasu, kiedy zainteresowanie spalinowym SUV-em istotnie spadnie. Teraz ten plan uległ diametralnej zmianie, ale o tym piszemy na końcu artykułu.

Wróćmy póki co do „tu i teraz”, bo oto po wstępnych testach na terenie centrum rozwoju w Weissach, starannie zakamuflowane prototypy kolejnej generacji Porsche Macana po raz pierwszy wyruszają poza bazę Porsche.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

– Czas na testy w rzeczywistych warunkach. To jeden z najważniejszych etapów procesu rozwoju – powiedział Michael Steiner, członek zarządu Porsche AG ds. badań i rozwoju. Zanim w pełni elektryczny Macan trafi na rynek – czyli w 2023 r., jego prototypy na całym świecie, w różnych warunkach, pokonają łącznie około 3 milionów testowych kilometrów. Mogą przy tym korzystać z doświadczenia zebranego wcześniej na dystansie niezliczonych kilometrów przejechanych w wirtualnej przestrzeni.

Porsche Macan - testy elektrycznego modelufot. materiały prasowe
Porsche Macan - testy elektrycznego modelu

Dokładnie tak, jak czytacie. Bowiem oprócz prawdziwych samochodów, inżynierowie używają także cyfrowych prototypów, czyli modeli obliczeniowych, które z dużą dokładnością odtwarzają właściwości, układy i jednostki napędowe rzeczywistego pojazdu. Na potrzeby symulacji prowadzonych w różnych dziedzinach rozwoju, takich jak aerodynamika, zarządzanie energią, obsługa oraz akustyka, stworzono 20 takich prototypów. Pozwala to na szybką identyfikację i rozwiązywanie niezdiagnozowanych wcześniej konfliktów projektowych.

Elektryczny Porsche Macan na drodze

Porsche Macan - testy elektrycznego modelufot. materiały prasowe
Porsche Macan - testy elektrycznego modelu

Teraz, na bazie danych uzyskanych z symulacji, zbudowano pierwsze fizyczne prototypy w pełni elektrycznego Porsche Macan – w niektórych przypadkach wykonano je ręcznie albo przy użyciu specjalnych narzędzi. Później, w oparciu o rezultaty wirtualnego procesu dostrajania, będą one regularnie modyfikowane. I odwrotnie: wyniki testów drogowych zostaną bezpośrednio uwzględnione w cyfrowym rozwoju.

Z zapowiedzi producenta wynika, że podobnie jak Taycan, w pełni elektryczny Macan z architekturą 800 V będzie oferował osiągi typowe dla Porsche. Chodzi tu nie tylko o same parametry napędu, ale i o wysoki zasięg na dalekich dystansach, szybkie ładowanie oraz powtarzalność osiągów, które mają być najlepsze w klasie.

REKLAMA

Co ze spalinowym Macanem?

Porsche Macan - testy elektrycznego modelufot. materiały prasowe
Porsche Macan - testy elektrycznego modelu

Na koniec ważna informacja – co z zapowiedzią sprzed dwóch lat, odnośnie pożegnania ze spalinowym Macanem? Jak dowiadujemy się od Porsche, wprowadzenie na rynek w pełni elektrycznego Porsche Macan zaplanowano na 2023 rok. Producent przygotowuje się jednak do przejścia na 100-procentową elektromobilność w elastyczny sposób i nie mówi już o wyłącznie elektrycznym nowym Macanie. Co więcej, nowy spalinowy model pojawi się jeszcze w tym roku.

– W Europie popyt na pojazdy elektryczne nadal rośnie, ale na całym świecie tempo zmian jest bardzo zróżnicowane. Dlatego w 2021 r. zamierzamy zaprezentować kolejnego konwencjonalnego następcę obecnego Porsche Macan – powiedział Michael Steiner. W przyszłości nowe warianty z silnikiem spalinowym będą oferowane obok całkowicie elektrycznego Porsche Macan. Ale do tego czasu musi on pokonać jeszcze miliony testowych kilometrów – zarówno w prawdziwych warunkach, jak i w wirtualnej przestrzeni.

Jak zatem widać, transformacja w kierunku napędów elektrycznych nie jest dziś tak szybka i przede wszystkim tak jednorodna, jak zakładano jeszcze dwa lata temu. Spalinowe auta pozostaną z nami nieco dłużej.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA