REKLAMA

Elektryczny pojazd PSA - między motocyklem a samochodem

Grupa PSA zaprezentowała lekki elektryczny pojazd, który jest połączeniem motocykla i samochodu. To idealne rozwiązanie dla zatłoczonych miast.

Elektryczny pojazd PSA
Elektryczny pojazd PSA

Konsorcjum EU-LIVE (Efficient Urban LIght VEhicle) zrzesza 12 partnerów z sześciu krajów, w tym Grupę PSA, jedynego konstruktora samochodów w tym gronie. Projekt ten dotyczy mobilności miejskiej i jest wspierany przez Komisję Europejską. Wsparciem jest m.in. dofinansowanie w wysokości 6,7 mln euro w ramach programu badań i innowacji "Horyzont 2020 GV5".

Zelektryfikowany lekki pojazd, którego konstrukcja jest zbliżona do trójkołowca, umożliwia jazdę w mieście w trybie zeroemisyjnym, ale też swobodnie można poruszać się nim poza miastem, a nawet na autostradzie.

REKLAMA

REKLAMA

Elektryczny pojazd PSA
Elektryczny pojazd PSA

Zelektryfikowany lekki pojazd kategorii L5e1 plasuje się pomiędzy światem pojazdów dwu- i czterokołowych. Jest wyposażony w hybrydowy układ napędowy PHEV - dwa elektryczne silniki umieszczone w kołach i silnik spalinowy.

Jednocylindrowy silnik benzynowy PEUGEOT SCOOTER o mocy 31 kW znajduje zastosowanie przy jeździe poza miastem z prędkością od 70 do 130 km/h. Do 70 km/h pojazd jeździ w trybie elektrycznym. Całkowity zasięg tego lekkiego pojazdu wynosi 300 km, przy prędkości do 130 km/h.

REKLAMA

Elektryczny pojazd PSA
Elektryczny pojazd PSA

Dzięki trójkołowej konstrukcji i technologii hybrydowej, pojazd EU-LIVE, który może poruszać się po wszystkich drogach, ma wiele zalet. Wśród nich można wymienić to, że:

  • Może być użytkowany  z prawem jazdy kategorii B bez ograniczeń na drogach i autostradach.
  • Mechanizm przechyłu zapewnia dużą zwrotność. Prowadzi się go podobnie do trójkołowego skutera. Ponad połowa z 13 patentów złożonych przez Grupę PSA dotyczy tego mechanizmu i systemu sterowania przechyłem. System wykorzystuje m.in. elementy hydrauliczne i zawieszenie hydropneumatyczne.
  • Niewielkie rozmiary (2,4 metra długości i 0,85 metra szerokości) i obrotowe drzwi ułatwiają parkowanie prostopadle. Pojazd z łatwością wszędzie się zmieści.
  • Kabina pasażerska jest zamknięta i ogrzewana, ponadto wyposażona jest w pasy i poduszkę powietrzną. W związku z tym nie jest konieczna dodatkowa ochrona jak kask, rękawice, kurtka wodoodporna.
  • Pojazd pracuje w trybie "zero emisji" do prędkości 70 km/h, za sprawą dwóch silników elektrycznych umieszczonych w tylnych kołach (In Wheel Motors). Ich konstruktorami są członkowie konsorcjum – firmy ELAPHE i BREMBO. Elektryczny akumulator 48 V zaprojektowany przez SAMSUNG SDI ładuje się dzięki energii odzyskiwanej podczas hamowania.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA