Cztery podmioty z 10 przeszły selekcję w ramach pierwszego etapu przedsięwzięcia o nazwie „e-Van – uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1”. Organizatorem jest Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, a budżet sięga 52 mln złotych. Wśród czterech projektów, dwa dotyczą pojazdu o napędzie elektrycznym – bateryjnym, a dwa pozostałe zasilane są ogniwami wodorowymi.
Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!
Jednym z podmiotów, które przeszły do drugiego etapu, jest FSO Syrena w Kutnie, którą to firmę dobrze znamy z kolejnych projektów aut elektrycznych, w tym reaktywowaną legendę Syreny – Vosco S106 EV i jej nowszego wcielenia Vosco EV2 oraz z efektownego projektu elektrycznego Poloneza, o którym pisaliśmy na naszych stronach.
Konsorcjum w składzie FSO Syrena w Kutnie S.A., mPower Sp. z o.o. oraz EkoEnergetyka-Polska S.A. przeszło selekcję etapu...
Opublikowany przez FSO Syrena w Kutnie S.A. Niedziela, 31 stycznia 2021
Teraz w grę wchodzi samochód dostawczy, który zgodnie z wymogami programu, ma ważyć do 3,5 tony, oferować do 1 tony ładowności i wykorzystywać wodorowe ogniwa paliwowe jako źródło energii elektrycznej (FCEV) - Fuel Cell Electric Vehicle. Pojazd ten przeznaczony ma być dla firm z branży kurierskiej, pocztowej, dostaw ostatniego kilometra, a także służb sprzątania miast itp. Za design FSO Syreny EVAN-a odpowiada Damian Woliński, stojący za wspomnianymi projektami Vosco EV2 czy elektrycznego Poloneza.
Na tym etapie każdy z czterech podmiotów otrzyma po 3 mln złotych z budżetu programu i jeden rok na opracowanie szczegółów, w tym dokumentacji technicznej. Później wyłonione zostaną już dwa finałowe projekty – jeden dla pojazdu bateryjnego (BEV), drugi dla wodorowego (FCEV), a budżet, jaki otrzymają zwycięzcy, to ponad 20 mln dla BEV i ponad 22 mln dla FCEV.
Kiedy możemy spodziewać się zakończenia prac? Przewidywany termin to okolice końca 2023 roku, ale czy wtedy polski dostawczy samochód elektryczny wyjedzie na drogi – nie wiemy. Wcześniej niecierpliwie wyczekujemy pojawienia się na drogach elektrycznej Izery oraz znacznie dłużej zapowiadanej, produkcyjnej wersji Vosco EV2 – elektrycznego wcielenia poczciwej Syreny.
Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!
Komentarze