REKLAMA

Fabryka Izery w Jaworznie, produkcja ruszy w 2024 roku

Pierwszy polski samochód elektryczny Izera ma wyjechać z fabryki zlokalizowanej w Jaworznie. Pracę ma tu znaleźć 15 tys. osób, a pierwsze auta mają być wyprodukowane w 2024 roku.

Izera Hatchback Materiały prasowe
Izera Hatchback

Jaworzno okazało się najlepszą spośród 30 analizowanych przez spółkę ElectroMobility Poland (EMP) lokalizacji w Polsce. Rozpoczęcie inwestycji zaplanowane jest na jesień 2021 roku. Dzięki nowej fabryce pracę znajdzie tu ok. 15 tys. osób, z czego 3 tys. w zakładzie w Jaworznie oraz 12 tys. u dostawców i kooperantów. Produkcja aut rozpocznie się w 2024 roku. Pierwszym będzie Izera Hatchback, pokazana niedawno w wersji prototypowej.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Fabryka Izery powstanie w Jaworznie - dlaczego?

Fabryka będzie zlokalizowana na terenach należących do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (KSSE), skupiającej ponad 400 nowoczesnych firm, które inwestując blisko 40 mld zł utworzyły już 80 tys. miejsc pracy.

– W strefie działają zautomatyzowane, zrobotyzowane fabryki oraz firmy specjalizujące się w inteligentnych rozwiązaniach. Nasz flagowy klaster Silesia Automotive and Advanced Manufacturing skupia obecnie ponad sto kilkadziesiąt firm motoryzacyjnych i jest w elitarnym gronie 15 Krajowych Klastrów Kluczowych – zaznacza dr Janusz Michałek, prezes KSSE. – Tu, na terenie KSSE, funkcjonuje znaczna część firm produkujących komponenty do samochodów. Nasi inwestorzy mogą stać się partnerami Izery i pomóc w tworzeniu lokalnego łańcucha dostaw. Jesteśmy motorem branży automotive. To na Śląsku bije motoryzacyjne serce Polski i chcemy, żeby było to też serce elektromobile – podkreśla.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Z kolei Paweł Silbert, prezydent Jaworzna zwraca uwagę, że dla miasta powstanie fabryki to korzyść nie tylko w postaci miejsc pracy i dodatkowych wpływów do budżetu, ale też naturalny element strategii, której ważnym elementem jest rozwój nowoczesnej infrastruktury drogowej oraz elektromobilności.

Piotr Zaremba, prezes ElectroMobility Poland zwraca uwagę na czynniki, które sprawiają, że województwo śląskie jest optymalnym miejscem lokalizacji fabryki.

– Na początkowym etapie rozważaliśmy prawie 30 lokalizacji, w tym kilka na Śląsku. We współpracy z Polską Agencją Inwestycji i Handlu oraz firmą doradczą specjalizującą się w podobnych procesach, dokładnie sprawdzaliśmy każdą z nich. Kluczową rolę odgrywały takie czynniki, jak: dostęp do mediów, infrastruktury drogowej, ukształtowanie i sposób użytkowania terenu oraz kwestie prawne związane z własnością gruntów. Ważna była nie tylko możliwość zbudowania fabryki, ale też odpowiedniego zaplecza logistycznego i stworzenie parku dostawców w bezpośrednim sąsiedztwie zakładu - mówi Piotr Zaremba.

REKLAMA

Izera - polski samochód elektryczny

Nazwa marki pochodzi od Gór Izerskich, a w logo zawiera się symbol kompasu, zamkniętego w grafice symbolizującej dłonie, ułożone w geście ochrony cennego klejnotu.

Polski samochód elektryczny, który ma wejść do produkcji w 2024 roku, to projekt, który koordynuje spółka ElectroMobility Poland - powołana w 2016 roku i kontrolowana przez cztery koncerny energetyczne – Enea, Energa, PGE oraz Tauron.

Co ciekawe, za stylistyką obu prototypów, pokazanych na pierwszej konferencji prasowej, stoją projektanci włoskiej pracowni stylistycznej Torino Design, a konsultantem jest sam Tadeusz Jelec, jeden z najbardziej uznanych projektantów aut na świecie, który przez wiele lat pracował dla Jaguara.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA