Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Fabryka Skody neutralna pod względem emisji CO2

Fabryka komponentów w Vrchlabí jest od końca 2020 roku pierwszym na świecie zakładem produkcyjnym Skody neutralnym pod względem emisji CO2.

Fabryka Skody w Vrchlabi fot. materiały prasowe
Fabryka Skody w Vrchlabi

W ciągu ostatniego roku 90 proc. całkowitej energii wykorzystanej podczas produkcji w fabryce pochodziło ze źródeł odnawialnych. W ten sposób zredukowano emisje CO2 z 45 000 do 3 000 ton rocznie. Pozostałe emisje są kompensowane certyfikatami CO2. W nowoczesnej fabryce w Vrchlabí Skoda od 2012 roku produkuje 7-biegowe skrzynie biegów DSG DQ 200. Codziennie powstaje tam 2300 sztuk tych komponentów, a w 2019 roku wyprodukowano trzymilionowy egzemplarz.

– Jako marka produkująca samochody ponosimy szczególną odpowiedzialność za ochronę środowiska i klimatu. Zrealizowaliśmy nasz cel, osiągając neutralność pod względem emisji CO2 w nowoczesnej fabryce w Vrchlabí. To pokazuje dokąd zmierzamy pod względem zrównoważenia środowiskowego i efektywności energetycznej – podkreśla Miroslav Kroupa, dyrektor ds. zarządzania marką w Skoda Auto.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

90 procent energii ze źródeł odnawialnych

Pod koniec 2020 roku fabryka skrzyń biegów w Vrchlabí stała się pierwszym na świecie neutralnym pod względem emisji CO2 zakładem produkcyjnym Skoda Auto. Fabryki w Mladá Boleslav i Kvasinach wkrótce pójdą w jej ślady. W ciągu ostatniego roku 41.500 MWh z 47.000 MWh całkowitej energii wykorzystanej podczas produkcji w Vrchlabí pochodziło ze źródeł odnawialnych. To około 90 procent zużytej energii. W rezultacie emisja dwutlenku węgla spadła z 45 000 do 3000 ton rocznie. Pozostałą emisję kompensuje zakup certyfikatów CO2. Finansując je, Skoda wspiera projekty ochrony klimatu, np. produkcję energii odnawialnej w Indiach i ochronę lasów deszczowych.

W fabryce w Vrchlabí efektywne zarządzanie energią pozwoliło w zeszłym roku zaoszczędzić ponad 2000 MWh energii cieplnej i prawie 1500 MWh energii elektrycznej. Ponadto zamknięto nieużywane podczas produkcji obiegi grzewcze, wprowadzono inteligentną, energooszczędną regulację temperatury w pomieszczeniach, zoptymalizowano zarządzanie dopływem powietrza oraz dostosowano działanie oświetlenia w wielu pomieszczeniach do godzin pracy.

Od początku 2019 roku wszystkie odpady z procesu produkcyjnego w Vrchlabí są poddawane recyklingowi materiałowemu lub termicznemu. Od 2020 roku dotyczy to wszystkich fabryk marki. W tym roku Skoda zaczęła również używać neutralnego pod względem CO2 metanu z biogazowni w Vrchlabí zamiast gazu ziemnego.

ŠKODA MAGAZYN nr 14/2021

ŠKODA MAGAZYN nr 14/2021

Napęd elektryczny podbija nie tylko świat samochodów drogowych, ale i wyczynowych. Skoda we współpracy z marką Kreisel Electric opracowała właśnie koncepcyjne auto rajdowe z takim rodzajem napędu. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 13/2021

ŠKODA MAGAZYN nr 13/2021

Największy SUV w gamie modeli Skody został właśnie odświeżony - dotyczy to każdej z szerokiej palety wersji tego modelu. Sprawdźmy co zmieniło się w tym modelu. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 12/2021

ŠKODA MAGAZYN nr 12/2021

Czeski samochód miejski od lat jest jednym z najpopularniejszych samochodów na polskim rynku, jednak tym razem, do cenionych od lat praktycznych cech, dodano coś jeszcze – sporo designerskich smaczków. czytaj dalej >>

REKLAMA

Fabryka Skody w Vrchlabi fot. materiały prasowe
Fabryka Skody w Vrchlabi

Systemy fotowoltaiczne na dachach fabryk

Marka inwestuje również w środki ochrony klimatu w kilku innych lokalizacjach, w tym w uruchomienie jednego z największych indyjskich systemów fotowoltaicznych na dachu w fabryce w Pune.

W głównej fabryce Skody w Mladá Boleslav powstaje największy fotowoltaiczny system dachowy w Czechach. W tamtejszej elektrociepłowni 30 procent paliwa potrzebnego do wytwarzania energii elektrycznej pozyskuje się z surowców odnawialnych. Do końca aktualnej dekady w fabryce będą wykorzystywane jedynie biomasa i biogaz neutralne pod względem emisji CO2. Marka planuje również dalszą redukcję emisji z chłodziw i pojazdów firmowych.

Nowe drzewo za każdy kupiony pojazd

Ponadto Skoda dąży do zmniejszenia emisji szkodliwych substancji ze swojej floty pojazdów do 2030 roku o ponad 50 procent w porównaniu do 2020 roku. Marka planuje również zwiększyć udział całkowicie elektrycznych modeli na europejskim rynku do 50-70 procent w zależności od jego rozwoju. Do 2030 roku Skoda doda do swojej oferty co najmniej trzy kolejne w pełni elektryczne modele.

Skoda jest również zaangażowana w zalesianie planety. Od 2007 roku marka sadzi drzewo za każdy pojazd sprzedany w Czechach. Do końca roku będzie to już ponad milion drzew. Na terenie trzech czeskich fabryk ponad 1400 drzew i ponad 27 000 m2 żywopłotów i krzewów pomaga chronić klimat, a także zapewnia siedlisko dla owadów oraz innych zwierząt.

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA