Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.2

Ferrari 348 odrestaurowane w Polsce

Ferrari 348 to samochód zaprezentowany niemal 30 lat temu i wyprodukowany w liczbie 8 tys. sztuk. Wyjątkowy egzemplarz znajduje się w Polsce i przeszedł solidną renowację.

Ferrari 348 Ferrari 348, fot. Michał Śliwiński

Prezentowany egzemplarz Ferrari 348 opuścił fabrykę z numerem seryjnym 004 – oznacza to, że jako pierwszy został oddany do użytku publicznego. Poprzednie trzy trafiły do oficjalnych muzeów Ferrari. Projekt jego całkowitej renowacji został zrealizowany rękami jednej rodziny - ojca i syna - Andrzeja i Piotra Dziurki.

Historia Ferrari 348 rozpoczęła się w studiu Pininfarina. Design auta nawiązuje do modelu Testarossa, dlatego też Ferrari 248 nazywane jest "małą Testarossą". Pod maską znajduje się silnik V8 generujący 300 KM. Włoski klasyk charakteryzuje się piękną i niepowtarzalną linią nadwozia z bardzo charakterystycznymi wlotami powietrza i wysuwanymi reflektorami z przodu.

Ferrari 348 Ferrari 348, fot. Michał Śliwiński

Numer modelu też nie jest przypadkowy - 348 to inaczej zaszyfrowane dane techniczne pojazdu: 34 oznacza 3,4 l pojemności sinika, a 8 to nic innego jak liczba pracujących w nim cylindrów.

Skrzynia biegów wzorowana jest na bolidach Formuły 1. Umieszczona została poprzecznie za silnikiem, co zapewnia nisko położony środek ciężkości. Wielowahaczowe zawieszenie oraz czterotłoczkowe zaciski hamulcowe swoją charakterystyką dają wrażenie jazdy samochodem wyścigowym.

Ferrari 348 Ferrari 348, fot. Michał Śliwiński

Warto wspomnieć jeszcze słowo o skrzyni biegów. Jej dźwignia jest nietypowa, ponieważ biegi przesunięte są o jeden, w standardowym układzie H. Jest to zabieg celowy, by przyspieszyć zmianę najczęściej używanych biegów, czyli 2-3, umieszczając je w linii prostej.

Projekt "Ferrari 348" zakładał całkowitą renowację wspomnianego modelu. Prace przeprowadzili Andrzej i Piotr – właściciele ALDA Motorsport. Firma to projekt rodzinny, który zrodził się z pasji. Z jednej strony to warsztat samochodowy specjalizujący się w markach premium, restauracji youngtimerów oraz obsłudze samochodów wyścigowych, z drugiej Team ALDA Motorsport z ponad 40-letnim doświadczeniem w motorsporcie.

Ferrari 348 Ferrari 348, fot. Michał Śliwiński

Na przykładzie tego wyjątkowego auta mechanicy pokazali, jak odrestaurować prawdziwego włoskiego klasyka. Wszystko zaczęło się od dokładnego rozłożenia samochodu na czynniki pierwsze oraz przeprowadzeniu selekcji wymontowanych części – dzięki temu udało się pozostawić jak największą ilość elementów w stanie oryginalnym lub nienaruszonym.

Sam proces renowacji rozpoczął się od usunięcia starych powłok lakierniczych z karoserii i zabezpieczeniu jej odpowiednimi podkładami. Następnie przyszedł czas na lakierowanie.

Ferrari 348 Ferrari 348, fot. Michał Śliwiński

Elementy mechaniczne samochodu również zostają poddane wielu procesom: czyszczenia, mycia, szlifowania, piaskowania, polerowania i odnawiania powłok lakierniczych, galwanicznych, chromowanych. Wnętrze pojazdu zostało całkowicie odnowione.

Zdecydowanie najbardziej czasochłonnym etapem renowacji był montaż. Bardzo istotną rolę odgrywała tu precyzja w dopasowywaniu do siebie elementów. Stacjonarnie sprawdzana była praca silnika, skrzyni biegów, sprzęgła oraz innym elementów mechanicznych i elektrycznych. Następnie zostały wykonane testy na torze – samochód wrócił z nich na ostatni przegląd.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij