Ferrari Daytona SP3 – Ikona lat 60.

Wszystko wskazuje na to, że Ferrari Daytona SP3 to najbardziej emocjonalny i angażujący w prowadzenie model Ferrari w ofercie. Powstanie tylko 599 egzemplarzy i wszystkie zostały już sprzedane.

Ferrari Daytona SP3 materiały prasowe
Ferrari Daytona SP3

Ferrari Daytona SP3 to kolejny model z serii „Ferrari Icona”, która nawiązuje do historii marki. Linia modelowa „Ferrari Icona” powstała w 2018 r. kiedy to na rynek trafiły limitowane Ferrari Monza SP1 (wersja jednoosobowa) i SP2 (wersja dwuosobowa).

REKLAMA

Ferrari Monza SP1 i Sp2Szczepan Mroczek
Ferrari Monza SP1 i Sp2

Dziś jako jedyna redakcja w Polski mieliśmy okazję zobaczyć w Villa Cora we Florencji trzeci model z kolekcji „Icona”. Razem z nami w zamkniętym pokazie Ferrari Daytony SP3 wzięło udział 3 Polaków, który otrzymali od Ferrari zaproszenie do zakupu tego unikatowego modelu. Z nieoficjalnych informacji wynika, że do Polski trafi 5 egzemplarzy Ferrari Daytony SP3. Mimo, że to samochód z homologacją drogową, pewnie nieczęsto będzie okazja podziwiać to dzieło sztuki na polskich drogach. W pierwszej kolejności zaproszenia do zakupu ferrari Daytony SP3 otrzymali właściciele Monzy SP, która została sprzedana w liczbie 499 sztuk. Dodatkowe 100 sztuk daje szansę nowym klientom na wejście do ekskluzywnego klubu właścicieli samochodów linii „Ferrari Icona”.

Ferrari Daytona SP3materiały prasowe
Ferrari Daytona SP3

Ferrari Daytona SP3 – Słynne zwycięstwo

W przypadku Ferrari Daytona SP3 projektanci nie wzorowali się konkretnym modelem, ale czerpali inspirację ze sportowych modeli marki z lat 60. i 70. Ferrari chciało tym modelem nawiązać do jednego z najbardziej spektakularnych wyczynów marki, słynnego zwycięstwa w 24-godzinnym wyścigu Daytona z 1967 roku, kiedy to trzy samochody Ferrari (330 P3/4, 330 P3/4 i 412 P) finiszowały razem mijając flagę w szachownicę. Ferrari 330 P3/4 doskonale oddaje ducha sportowych prototypów z lat 60., dekady uważanej obecnie za złotą erę wyścigów i trwały punkt odniesienia dla pokoleń inżynierów i projektantów.

Ferrari 60.materiały prasowe
Ferrari 60.

Projektanci Ferrari Daytona SP3 chcieli stworzyć samochód możliwie najbardziej emocjonalny i analogowy w prowadzeniu. Dlatego mamy do czynienia z wolnossącym silnikiem V12 umieszczonym centralnie oraz napędem na tylne koła. Jako bazę do stworzenia Ferrari Daytony SP3 posłużyła konstrukcja LaFerrari Aperta, która została solidnie przebudowana.
Zacznijmy od silnika. Inżynierowie zaczęli od wyrzucenia elementów hybrydowego napędu, co obniżyło masę do 1485 kg oraz spowodowało, że kierowca będzie miał jeszcze bliższy kontakt z samochodem. Za plecami kierowcy pojawił się zmodyfikowany silnik V12 o pojemności 6,5 l z Ferrari 812 Competizione. Obecnie ma 840 KM i 697 (o 10 KM więcej niż w 812 Competizione), kręci się do 9500 obr./min i jest najmocniejszym silnikiem w historii Ferrari. Inżynierowie wycisnęli 129 KM z litra co jest również rekordem w przypadku silników wolnossących. Nie mieliśmy okazji usłyszeć jak pracuje najnowsze arcydzieło inżynieryjne, ale można wierzyć inżynierom Ferrari, którzy twierdzą, że nawet dla właścicieli Ferrari jazda tym modelem jest wyjątkowym przeżyciem. Założenia konstrukcyjne bez wykorzystania hybrydowego napędu oraz podejście inżynierów do zestrojenia tego modelu wskazują na to, że to obecnie najbardziej emocjonalny i angażujący w prowadzenie model Ferrari. Choć nie jest to najmocniejszy model można się spodziewać, że prowadzenie Daytony SP3 będzie dostarczało jeszcze więcej emocji niż LaFerrari. Do setki Ferrari Daytona SP3 przyspiesza w 2,85 s a do 200 km/h w 7,4 s. 

Ferrari Daytona SP3materiały prasowe
Ferrari Daytona SP3

Analogowe podejście do konstrukcji samochodu reprezentuje również aerodynamika Ferrari Daytona SP3, pozbawiona aktywnych elementów. Z tyłu nie znajdziemy wysuwanego spoilera, a mimo to przy 200 km/h na tylną oś działa siła odpowiadająca naciskowi 240 kg. Jest efektem pracy podwójnego i potężnego dyfuzora oraz wewnętrznych duktów powietrza, którymi wypełniona jest karoseria. Całość zyskała klasyczny kształt z obłymi nadkolami, dodającą dynamiki przesuniętą do przodu kabiną oraz wysuniętą i okrągłą szybą przednią. Widać wyraźne nawiązanie do sportowych prototypów Ferrari z lat 60. i 70., ale trudno nie dostrzec inspiracji Ferrari Testarossą. Żebrowanie w tylnej części karoserii skutecznie odprowadza ciepło z komory wysokoobrotowego V12.
We wnętrzu znajdziemy zamocowane na stałe fotele, które dostępne są w dwóch rozmiarach. Oparcia są nieco pochylone i nie można regulować ich pozycji. Można ustawiać natomiast pedały oraz kierownicę. Sprawdziliśmy, wnętrze jest przytulne, a wygodną pozycję zajmie kierowca o wzroście nawet 185 cm. Wysoki pasażer będzie musiał siedzieć z nieco podkurczonymi nogami. Ku naszemu zadowoleniu kierowcy nie rozpraszają tafle ekranów dotykowych. Tu liczy się prowadzenie i widać to na każdym kroku. Kierowca ma natomiast przed oczami ciekłokrystaliczny zestaw wskaźników oraz multimedialną kierowcę, elementy znane choćby z SF90 Stradale.

Ferrari Daytona SP3materiały prasowe
Ferrari Daytona SP3

Ferrari Daytona SP3 – Na zaproszenie

Pierwsze z 599 egzemplarzy Ferrari Daytona SP3 trafią do klientów pod koniec 2022 roku, a całość produkcji zostanie zrealizowana do 2024 roku. Wszystkie samochody objęte są 7 letnią ochroną gwarancyjną. By stać się właścicielem tego modelu trzeba otrzymać zaproszenie od Ferrari i być przygotowanym na przelanie na konto włoskiej marki okrągłej sumy 2 mln euro.

Ferrari Daytona SP3 - Dane techniczne

Silnik V12 65°, 6496 cm3
Moc 840 KM at 9250 rpm
Moment obr. 697 Nm at 7250 rpm
Obr. maks. 9500 rpm
Rozmiary (dł. szer. wys. rozstaw osi) 4686, 2050, 1142, 2651 mm
Masa własna 1485 kg
Rozkład masy pomiędzy osiami (przód /tył) 44% / 56%
Zbiornik paliwa 86 litres
Opony (przód/tył) 265/30 ZR 20 J9.0 / 345/30 ZR 21 J12.5
Skrzynia dwusprzęgowa 7-biegowa
Prędkość maksymalna 340 km/h                                                                                        0-100 km/h 2.85 s
0-200 km/h 7.4 s

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA