REKLAMA

Ferrari one-off – Samochody, których macie prawo nie znać

Są na świecie kierowcy, dla których samochody Ferrari nie są dość wyjątkowe. Dla nich powstają pojazdy szyte na miarę, jak dobry garnitur. Włosi budują takie modele od wielu lat.

Ferrari one-off materiały prasowe
Ferrari one-off

W zasadzie trzeba tę historię rozpocząć od dawnych czasów. Kiedyś wiele samochodów, także marki Ferrari, można było zbudować według własnego „widzimisię”. Na rynku nie brakowało firm specjalizujących się w modyfikowaniu karoserii samochodów, co kiedyś było o tyle łatwiejsze, że nadwozie i podwozie stanowiły osobny byt – można było więc zamówić podwozie i silnik w Ferrari, a o zaprojektowanie jedynego w swoim rodzaj nadwozia, poprosić jednego z lokalnych „samochodowych krawców”. Najsłynniejsze firmy? Głównie włoskie – Ghia, Pininfarina, Bertone, Zagato, Touring Superleggera, Vignale… długo by wymieniać.

REKLAMA

Jednak, nawet dzisiaj, kiedy samochody wyjeżdżające z fabryki są dopracowane do perfekcji, wielu kierowców chce sprawić, żeby były one nie tyle idealne, co bliskie ich ideałowi samochodu. Nie ważne czy chodzi o auta marek popularnych, producentów klasy premium czy o egzotyczne marki produkujące najdroższe samochody świata zawsze znajdzie się kierowca, dla którego będzie to niewystarczające. Tutaj dochodzimy do słowa klucz – personalizacja.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Kierowcy, szczególnie z grubszym portfelem, szukają sposobu na wyróżnienie się z tłumu. Niektórzy korzystają z programów indywidualizacji samochodów, oferowanych przez samych producentów, w postaci McLaren Special Operations czy Porsche Exclusive Manufaktur, a inni kierują swoje kroki do firm tuningujących samochodu – tutaj te jest ogromny wybór, zaczynają od Brabusa czy ABT, a kończąc na szalonym Mansory.

Ponad tym jest jeszcze całkiem inny sposób, na wyróżnienie swojego samochodu z tłumu podobnych – zamówienie auta jedynego w swoim rodzaju, czyli tzw. one-off. Tutaj wracamy do Ferrari, które od kilku lat oferuje właśnie taką usługę i co roku dla wybranego (piekielnie bogatego) klienta tworzy samochód jego marzeń. Historia rozpoczęła się w 2006 roku, kiedy zbudowano specjalny model na bazie Ferrari Enzo – auto zbudowała Pininfarina dla Jamesa Glickenhausa, znanego reżysera i producenta filmowego. Nowoczesna wersja wyścigowych Ferrari P, czyli P4/5 by Pininfarina tak bardzo spodobała się Ferrari, że postanowiono regularnie tworzyć takie wyjątkowo samochody. W 2008 roku wystartował oficjalny program marki, Portfolio Coachbuilding Programme – oto siedem, naszym zdaniem, najciekawszych Ferrari, które powstały tylko w jednym egzemplarzu.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

2008 – Ferrari SP1

 

Ferrari one-offmateriały prasowe
Ferrari one-off

To pierwszy samochód, jaki Ferrari wyprodukowało w tym programie. Powstał on na zamówienie Junichiro Hiramatsu, japońskiego kolekcjonera i przewodniczącego japońskiego klubu fanatyków Ferrari. Do budowy auta wykorzystano konstrukcję Ferrari F430, jednak każdy panel karoserii został opracowany na nowo, dzięku czemu samochód wygląda zupełnie inaczej niż pierwowzór. Silnik – 4.3 V8, moc – 490 KM.

2009 – Ferrari P540 Superfast Aperta

 

Ferrari one-offmateriały prasowe
Ferrari one-off

Wzorem do stworzenia tego auta był inny pojazd one-off stworzony na potrzeby filmu w latach 60-tych – Ferrari 330 LM zmodyfikowany przez Carrozzeria Fantuzzi. W 2008 roku Edward Walson, kolejny znany producent filmowy, zgasił się do Ferrari z prośbą o stworzenie dla niego nowoczesnej interpretacji tamtego auta. Od czasu zamówienia i stworzenia szkicu, do wyjechania samochodu z fabryki, minęło 14 miesięcy. Ferrari P540 Superfast Aperta powstała na bazie seryjnego Ferrari 599. Większość karoserii stworzono z włókna węglowego. Silnik – 6.0 V12, moc – 620 KM.

2012 – Ferrari SP12 EC

 

Ferrari one-offmateriały prasowe
Ferrari one-off

W latach 70-tych ideałem samochodu sportowego było Ferrari 512 BB – mocne, szybkie i zaskakująco agresywnie stylizowane, za sprawą ostrych krawędzi karoserii w kształcie klina. Około 10 lat temu pewien klient zgłosił się do Ferrari i poprosił o zbudowanie nowoczesnej wersji tego auta. Tak powstało SP12 EC, które zbudowano w oparciu o Ferrari 458 Italia. Silnik – 4.5 V8, moc – 570 KM. Plotki głoszą, że szalony kolekcjoner pierwotnie chciał, aby Ferrari zamontowało w tym aucie silnik V12. No właśnie – tym klientem był muzyk Eric Clapton, od którego inicjałów pochodzi EC w nazwie.

REKLAMA

REKLAMA

2014 – Ferrari F12 TRS

 

Ferrari one-offmateriały prasowe
Ferrari one-off

Miał powstać w jednym, a ostatecznie stworzono aż trzy modele o nazwie F12 TRS – jednak, żeby obronić ideę samochodów typu one-off Ferrari każde TRS stworzyło nieco inaczej, dzięki czemu te auta mocno się od siebie różnią. Do stworzenia wyjątkowego roadstera posłużyło Ferrari F12 Berlinetta, które nigdy seryjnie nie było oferowane z otwieranym nadwoziem, nie ma więc dziwić się, że klienci pożądali takiej odmiany. Silnik – 6.3 V12, moc – 740 KM.

2016 – Ferrari SP 275 RW Competizione

 

Ferrari one-offmateriały prasowe
Ferrari one-off

Zazwyczaj modyfikacje samochody prowadzą w jednym kierunku – bierze się zwykły model i sprawia, żeby był bardziej sportowy lub bardziej krzykliwy. Jednak w 2016 roku pewien klient zażyczył sobie, żeby jego samochód… miał spokojniejszą linię nadwozia, przypominającą klasyczne Ferrari 275, które w 1965 roku wygrało wyścig 24h Le Mans w klasie GT. W tym celu Ferrari nie wzięło modelu F12 Berlinetta, ale jego topową, limitowaną wersję F12tdf – szybką, ostrą i wyzywająco stylizowaną. Silnik – 6.3 V12, moc – 780 KM.

2018 – Ferrari SP38

 

Ferrari one-offmateriały prasowe
Ferrari one-off

Wzorem dla stworzenie kolejnego wyjątkowego Ferrari był… legendarny model F40. A tak przynajmniej mówi się w kuluarach, bo model SP38 nijak nie przypomina kanciastego sportowca sprzed lat. Wiadomo też, ze właściciel jest wielkim fanem wyścigowych modeli Ferrari i chciał, żeby jego samochód był połączeniem designu sportowych modeli sprzed lat, z najnowszym językiem stylistycznym i najnowszą techniką marki. Tak powstało, jakby nie patrzeć zjawiskowe, SP38, które zdecydowanie różni się od 488 GTB, czyli auta na którego bazie powstało. Silnik – 3.9 V8 twin-turbo, moc – 720 KM.

2020 – Ferrari Omologata

 

Ferrari one-offmateriały prasowe
Ferrari one-off

To pierwszy model one-off stworzony na bazie najnowszego gran turismo marki, czyli Ferrari 812 Superfast. Jednak w porównaniu z pierwowzorem model Omologata ma takie same jedynie reflektory i szybę czołową. Samochód otrzymał m.in. dwa, w miejsce czterech, światła z tyłu, co przypomina klasyczne modelem Ferrari. Innym nawiązaniem do klasycznych modeli jest zamaskowana szyba z tyłu. Silnik – 6.5 V12, moc – 800 KM.

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA