Fiat Multipla z napędem elektrycznym

Fiat Multipla to samochód, który nie przestaje zaskakiwać. Wiedzieliśmy już, że był oferowany w wersji hybrydowej, ale że był też „elektrykiem”, to nie mieliśmy pojęcia. Do teraz.

Zotye M300, czyli elektryczna Multipla fot. materiały prasowe
Zotye M300, czyli elektryczna Multipla

Fiat Multipla miał epizod jako hybryda, do tego hybryda plug-in. Jak bardzo ten model wyprzedził swój czas, wiemy dopiero dziś. Pomijając jego kontrowersyjny wygląd, auto było świetnie pomyślane. Bazowało na Fiacie Punto, ale jego poszerzone nadwozie mieściło aż sześć foteli – trzy z przodu i trzy z tyłu. Do tego krótkie i szerokie nadwozie dawało sporą stabilność i dobre prowadzenie. Czego chcieć więcej? No tak, lepszego wyglądu.

Idźmy dalej. Mało kto zdaje sobie sprawę, że oprócz znanych powszechnie silników benzynowych i wysokoprężnych, Multipla była także opracowana w wersji hybrydowej plug-in. Wprowadzono ją w 2000 roku i sprzedano niewiele egzemplarzy, a powodem była zaporowa cena. Koszt samych akumulatorów NiMH, gromadzących 19 kWh energii, i układu zasilania był większy niż całego auta w wersji benzynowej. Za to parametry napędu były imponujące, jak na owe czasy. Dość powiedzieć, że w trybie elektrycznym ta hybryda plug-in mogła pokonać nawet 80 kilometrów.

Fiat Multipla Hybridfot. materiały prasowe
Fiat Multipla Hybrid

Ale to nie wszystko. Jak się bowiem okazuje, Multipla sprzedawana była także jako samochód elektryczny. Czy to już nie za wiele, jak na jedno auto, do tego sprzedawane kilkanaście lat temu, zanim pojawił się boom na hybrydy i elektryki? Dla pełniejszego obrazu trzeba dodać, że w tym ostatnim przypadku nie chodzi o Fiata Multiplę oferowanego w Europie, a o jego chińską wersję, składaną przez Zotye Auto. Tak, to ta sama marka, którą możecie kojarzyć z kopiowania wielu europejskich samochodów, na czele z Porsche Macanem czy Range Roverem. Tym razem jednak nie było mowy o podrabianiu oryginału, bowiem Chińczycy dogadali się z Fiatem w sprawie montowania własnej Multipli.

Zotye M300, czyli elektryczna Multiplafot. materiały prasowe
Zotye M300, czyli elektryczna Multipla

Jakie parametry miał Zotye M300EV, bo tak nazywała się chińska, elektryczna Multipla? Z przodu montowany był silnik elektryczny o skromnej jak na ważące 1,7 tony auto mocy 62 kW, czyli około 82 KM i przyzwoitym momencie obrotowym 250 Nm. A jak z zasięgiem? Ten szacowany był według norm NEDC na 160-200 km, ale w praktyce akumulator gromadzący 35,2 kWh pozwalał na pokonanie krótszych dystansów.

Dziś samochody elektryczne potrafią więcej i lepiej, ale zaletą rozwiązania stosowanego w elektrycznej Multipli była możliwość wymiany zestawu "baterii", zamiast ich ładowania. Akumulator ważący raptem 65 kg można było w ciągu 5 minut wymienić na w pełni naładowany, co służyło komercyjnemu wykorzystaniu pojazdu – na przykład przez firmy taksówkarskie. W sumie sprzedano ponad 25 tys. egzemplarzy Zotye M300.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

REKLAMA