Ford F-150 Raptor R – 700 KM w seryjnym pick-upie

Ford wprowadza do oferty model F-150 w wersji Raptor R. Litera R na końcu sugeruje dokładnie to, co pokazują dane techniczne – potężną moc i niesamowite osiągi. Pod maską pracuje tu rasowe V8.

Ford F-150 Raptor R fot. materiały prasowe
Ford F-150 Raptor R
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 63 500 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Ford rozpoczyna właśnie przyjmowanie zamówień na nowego F-150 Raptora R. To najpotężniejszy jak dotąd F-150 Raptor, wyposażony w nowy 5,2-litrowy, mechanicznie doładowany silnik V8, który osiąga moc 700 KM i moment obrotowy 868 Nm. Gotowość do pokonywania najtrudniejszych szlaków zaczyna się od zawieszenia o dużym skoku, wyposażonego w amortyzatory FOX Live Valve, które zostały specjalnie dostrojone, aby wykorzystać potężną moc silnika V8. Standardowe 37-calowe opony i największy w klasie prześwit zwiększają możliwości jazdy w trudnym terenie. Auto nie jest niestety dostępne u nas – Europejczycy muszą zadowolić się nowym Rangerem Raptorem, który w najnowszym wcieleniu otrzymał mocny silnik V6 w miejsce dotychczasowego czterocylindrowego diesla o mocy 213 KM.

Dodajmy, że dotychczas wszystkie trzy generacje F-150 Raptora stanowiły cywilne dopełnienie ekstremalnych pickupów, ścigających się na pustynnych trasach rajdu Baja 1000. Zaprojektowany i opracowany przez Ford Performance model F-150 Raptor R jest jak dotąd najbliższy tamtym wyczynowym pojazdom pod względem osiągów.

Ford F-150 Raptor Rfot. materiały prasowe
Ford F-150 Raptor R

Ford F-150 Raptor R – silnik z Mustanga Shelby GT500

Sercem F-150 Raptora R jest nowy 5,2-litrowy doładowany silnik V8, który generuje moc 700 KM i 868 Nm momentu obrotowego, zapewniając niemal niewyczerpaną moc w czasie jazdy przez bezdroża. Ford Performance skorzystał z najmocniejszego silnika w swojej ofercie, wcześniej znanego z Mustanga Shelby GT500, optymalizując go pod kątem osiągów terenowych na poziomie Raptora i wytrzymałości zgodnej z dumną dewizą Built Ford Tough. W rezultacie otrzymano najbardziej dynamiczny doładowany silnik V8, jaki można znaleźć w produkcyjnym pickupie.

Ford Performance zmienił charakterystykę doładowania silnika V8 i zainstalował nowe koło pasowe, aby zoptymalizować jego moc pod kątem wykorzystania w jeździe terenowej, zwiększając tym samym moment obrotowy w niskim i średnim zakresie obrotów. Zmiany te pomagają Raptorowi R zwiększyć swoje możliwości przy prędkościach, z którymi klienci najczęściej pokonują trasy terenowe.

Ale F-150 Raptor to znacznie więcej niż szybka jazda – to konieczność pokonywania ekstremalnych tras terenowych. Jego możliwości i trwałość wynikają z ponad dziesięcioletnich doświadczeń Forda w konstruowaniu i testowaniu pickupów o bardzo wysokich osiągach. Ford Performance zmodernizował skrzynię biegów i układ napędowy bazowego samochodu, by zagwarantować, że Raptor R gładko poradzi sobie z tym, do czego może go zmusić potężny silnik V8. Raptora R wyposażono przy tym w dobrze znaną z innych modeli marki 10-biegową przekładnię SelectShift, ale tu zastosowaną w udoskonalonej konfiguracji.

Ford F-150 Raptor Rfot. materiały prasowe
Ford F-150 Raptor R

Jeśli chodzi o zawieszenie, w tylnym pięciodrążkowym rozwiązaniu zastosowano bardzo długie drążki wzdłużne, aby lepiej kontrolować pozycję osi w trudnym terenie, drążek Panharda i 24-calowe sprężyny śrubowe, a wszystko to zestrojono pod kątem wyjątkowej stabilności podczas pokonywania wymagającego terenu z dużą prędkością. Zaawansowane amortyzatory FOX Live Valve dostrojono tak, aby zrównoważyć jakość jazdy i kontrolę przechyłów nadwozia na drodze i w terenie. Elektronicznie sterowane amortyzatory wykorzystują czujniki położenia zawieszenia, a także inne czujniki do niezależnego monitorowania warunków terenowych setki razy na sekundę, dostosowując parametry tłumienia w zawieszeniu. Skok kół wynoszący 330 mm z przodu i 358 mm z tyłu daje Raptorowi R zdolność do przedzierania się przez piasek i kamienie z niezwykłą skutecznością.

Każdy z dostępnych trybów jazdy dostosowano do większej mocy doładowanego silnika V8, w tym zoptymalizowany tryb Baja, dbający o uzyskanie maksymalnych osiągów i kontroli podczas szybkiej jazdy terenowej. Zwiększona o 5 proc. sztywność przednich sprężyn zawieszenia pomaga utrzymać komfortową jakość jazdy, a Raptor R może pochwalić się wiodącym w klasie prześwitem wynoszącym 333 mm i standardowymi, wyjątkowymi w jego klasie, instalowanymi seryjnie 37-calowymi oponami, które usprawniają pokonywanie przeszkód.

F-150 Raptor R będzie dostępny w ośmiu opcjach kolorystycznych, w tym z nowymi kolorami nadwozia Avalanche i Azure Gray Tri-Coat wprowadzonymi po raz pierwszy w linii Raptor. Zamówienia na F-150 Raptor R są już przyjmowane, a produkcja rozpocznie się pod koniec 2022 roku w Dearborn Truck Plant.

 

Zobacz także:
Zobacz również:
REKLAMA