REKLAMA

Ford F-150 Raptor: pustynny wojownik

Ford Performance przygotował prawdziwą gratkę dla fanów off-roadowych potworów na czterech kołach. Oto nowy Ford F-150 Raptor.

Ford F-150 Raptor 2021 fot. materiały prasowe
Ford F-150 Raptor 2021
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 58 671 PLN
Dostępne nadwozia: furgon-4
SPRAWDŹ OFERTY

W 2009 roku Ford zbudował model F-150 Raptor, który inspirację do powstania czerpał z pustynnych rajdówek. Stąd jego zdolności nie tylko do szybkiej jazdy terenowej, ale także do skoków ponad wydmami i muldami. Dzisiaj przyszedł czas na nową generację modelu. I my wiemy już, bez wsiadania za kółko, że potrafi on co najmniej tyle, ile obiecuje producent. Mieliśmy bowiem okazję, nie tak dawno temu, pokonywać saharyjską pustynię za kółkiem Forda Rangera Raptora, auta o co najmniej kaliber mniejszego, ale niezwykle dzielnego w najtrudniejszych wyzwaniach off-roadowych.

Ford F-150 Raptor – zawieszenie

Nowy Ford F-150 Raptor debiutuje z całkowicie przeprojektowanym układem jezdnym. Przekonstruowany układ obejmuje kompletnie nowe, pięciowahaczowe tylne zawieszenie, opracowane specjalnie dla Raptora. Ma zapewnić większą kontrolę oraz lepsze możliwości w trudnym terenie przy dużych prędkościach.

– Raptor wywodzi się z wyścigów Baja 1000, a jego pięciowahaczowe tylne zawieszenie zwiększa terenową dzielność i osiągi, ponieważ zastosowaliśmy większy skok kół, niż w jakimkolwiek innym wcześniejszym Raptorze – powiedział Carl Widmann, główny inżynier Ford Performance. – Jak w pojazdach wyczynowych, każdy szczegół Raptora został zaprojektowany z myślą o precyzji prowadzenia w momentach, kiedy stopa wciska pedał przyspieszenia w podłogę, wokół widzisz tylko pustynię i słyszysz ryk silnika – dodał Widmann.

Ford F-150 Raptor 2021fot. materiały prasowe
Ford F-150 Raptor 2021

Pięciowahaczowe zawieszenie tylne wyposażono w bardzo długie wahacze wleczone, aby lepiej utrzymać pozycję osi w trudnym terenie. Zastosowano też drążek Panharda i 24-calowe sprężyny – najdłuższe w pojazdach tej klasy. Konstrukcja zawieszenia, w połączeniu z bardziej wyrafinowanym oprogramowaniem zarządzającym pracą silnika oznacza, że samochód może przekazać większy moment obrotowy na tylne koła, aby szybciej ruszyć z miejsca. Skuteczne pokonywanie zagłębień terenu i lądowanie po skokach umożliwiają z kolei amortyzatory nowej generacji FOX Live Valve z wewnętrznym skróconym obiegiem i z najnowocześniejszym sterowaniem elektronicznym, oferujące regulację tłumienia w zależności od pozycji tłoka w amortyzatorze. To największe amortyzatory, jakie kiedykolwiek zastosowano w Raptorze.

Po raz pierwszy Raptor jest dostępny z 35- lub 37-calowymi oponami – największymi, jakie fabrycznie montuje się w segmencie lekkich, pełnowymiarowych pickupów. Są to specjalnie zaprojektowane opony BFGoodrich All-Terrain T/A KO2, zapewniające maksymalną trakcję i sterowność. Raptor na 35-calowych oponach pokonuje 30-centymetrowe przeszkody, z kątem natarcia 31 stopni, maksymalnym kątem zejścia 23,9 stopnia i z kątem rampowym 22,7 stopnia. Raptor z 37-calowymi oponami dysponuje prześwitem 33 centymetry, kątem natarcia 33,1 stopnia, maksymalnym kątem zejścia 24,9 stopnia oraz kątem rampowym 24,4 stopnia. Zarówno zwolennicy pustynnych rajdów, jak i amatorzy samochodowej wspinaczki skalnej docenią imponujący skok kół na 35-calowych oponach, wynoszący 356 mm z przodu i 381 mm z tyłu – o 25 proc. więcej niż w Raptorze pierwszej generacji.

Ford F-150 Raptor 2021fot. materiały prasowe
Ford F-150 Raptor 2021

REKLAMA

REKLAMA

Ford F-150 Raptor – silnik

Nowy F-150 Raptor jest napędzany przez 3,5-litrowy silnik EcoBoost twin-turbo trzeciej generacji o dużej mocy, który zapewnia solidną dawkę momentu obrotowego przy niskich obrotach, czyli dokładnie tam, gdzie jest to najistotniejsze w tego typu samochodzie. Dokładnej liczby koni mechanicznych jeszcze nie podano, ale spodziewamy się wyniku podobnego jak w poprzedniku, czyli w okolicach 450 KM. Silnik wspomagają turbosprężarki, stopień sprężania wynosi 10,5:1, a nowe wentylatory o dużej mocy wbudowane w układ chłodzenia gwarantują wysoką skuteczność nawet w trudnym terenie. Przy pojemności zbiornika paliwa wynoszącej 136 litrów, Raptor ma zasięg ponad 800 kilometrów bez tankowania, oczywiście według odpowiedniej normy homologacyjnej, w tym przypadku EPA.

10-biegowa fordowska automatyczna skrzynia biegów, wyposażona w elementy sterujące nowej generacji, jest połączona ze skrzynią rozdzielczą, zmieniającą rozdział momentu obrotowego w zależności od potrzeb. Standardowy tylny mechanizm różnicowy z elektroniczną blokadą i opcjonalny przedni mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu TORSEN otrzymały przełożenia 4:10. Maksymalna ładowność wzrosła o 90 kilogramów, do 635 kilogramów, podczas gdy maksymalna siła uciągu również wzrasta o 890 niutonów, do 36500 niutonów uciągu „na haku”.

Ford F-150 Raptor 2021fot. materiały prasowe
Ford F-150 Raptor 2021

Siedem trybów jazdy systemu Terrain Management pozwala wybrać ustawienie najlepiej dopasowane do aktualnych warunków, w tym tryb Slippery (śliskie podłoże), Tow/Haul (holowanie), Sport, Normal, Off-Road, Baja (ekstremalna jazda pustynna) i Rock Crawl (jazda po skałach). Tryby jazdy dostosowują wyczucie układu kierowniczego, zachowanie skrzyni biegów, kontrolę stabilności, dźwięk aktywnego układu wydechowego, aktywny system tłumienia, mapowanie przepustnicy i punkty zmiany biegów, a także wyświetlacz w cyfrowym zestawie wskaźników.

Ford F-150 Raptor – wnętrze

Nowy F-150 Raptor debiutuje z standardowym, konfigurowalnym 12-calowym zestawem wirtualnych wskaźników. Standardem jest też nowy, 12-calowy ekran centralny z możliwością dostosowania do potrzeb użytkownika, który pozwala na podzielenie ekranu i jednoczesne sterowanie wieloma systemami, w tym nawigacją, muzyką czy funkcjami samochodu. Producent zapowiada poza tym możliwość zdalnej aktualizacji bezprzewodowej systemu.

Ford F-150 Raptor 2021fot. materiały prasowe
Ford F-150 Raptor 2021

Opcjonalny zestaw kamer 360 stopni umożliwia obserwację przeszkód znajdujących się dookoła pojazdu, a widok z przodu umożliwia dynamiczne wyświetlanie w czasie rzeczywistym pokonywanego terenu, co pozwala ograniczyć konieczność zatrzymywania się w celu skorzystania z pomocy obserwatora. Wygodny przycisk na desce rozdzielczej aktywuje kamery 360 stopni i kamerę cofania.

Ford F-150 Raptor to prawdziwy potwór, ale niestety tradycyjnie nie jest u nas dostępny. Dla otarcia łez zamówić można jednak innego, wspomnianego już, niezwykle dzielnego w terenie pick-upa, jakim jest Ford Ranger Raptor. A tymczasem zajrzyjcie do galerii zdjęć i dajcie znać, co sądzicie o nowym F-150 Raptorze.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA