Ford Mustang w Polsce: Wszystkie generacje

W 1964 roku powstało sportowe auto dostępne dla "przeciętnego Smitha". Najpierw na jego punkcie zwariowała Ameryka, później (jak prawie ze wszystkim co w USA) mania przyszła na Stary Kontynent. Dziś oficjalnie zawitała w Polsce. Zobacz, wszystkie generacje Forda Mustanga.

Ford Mustang GT350 Shelby
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 244 200 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, coupe-3
SPRAWDŹ OFERTY

Historia modelu zaczęła się na początku lat 60. Wówczas w Stanach Zjednoczonych był tylko jeden samochód sportowy - Chevrolet Corvette. Ford miał co prawda w ofercie Thunderbirda, ale auto oprócz wyglądu nie przejawiało żadnych cech auta sportowego.

Pojawieniu się Mustanga sprzyjała też sytuacja demograficzna i gospodarcza w kraju. Po II Wojnie Światowej w USA panował dobrobyt, bezrobocie było na bardzo niskim poziomie, a młodzi ludzie rozpoczynający samodzielne życie potrzebowali małego, zwinnego samochodu o sportowym zacięciu. I tutaj Ford strzelił w dziesiątkę.

Ford Mustang I

Pierwszy Mustang pojawił się 17 kwietnia 1964 roku. Premiera auta była przygotowywana z wielką pompą (dziś już nikogo to nie dziwi, ale wówczas taki rozmach był nieznany w historii reklamy samochodów). Na dzień przed premierą wyemitowano reklamę auta w telewizji, którą obejrzało 29 milionów widzów. Auto pojawiło się także w prasie. Nieoficjalnie mówi się, że na promocję pierwszego Mustanga przeznaczono najwięcej środków w historii reklamy. Na sukces nie trzeba było długo czekać. Już pierwszego dnia złożono na Mustanga ponad 22 tysiące zamówień, a w pierwszy weekend po debiucie salony Forda odwiedziło ponad 4 miliony klientów.

Auto zbudowano na bazie modelu Falcon, miało nawet identyczne wymiary. Przez kolejne lata wprowadzano kolejne modyfikacje oraz odświeżano listę silników. W 1965 roku pojawił się sportowy Shelby GT350. Cztery lata później Mustang przeszedł gruntowny facelifting. Pojawiły się chromowane listwy wokół drzwi i grilla, poszerzono szyby, co umożliwiało lepszą widoczność i zainstalowano cztery osobne reflektory. Mustang przechodził lifting jeszcze kilkukrotnie aż do ostatniej modernizacji w 1971 roku.

Mustang II

10 lat po premierze pierwszej generacji świat ujrzał Mustanga II. Przez kryzys paliwowy w latach 70. Ford był zmuszony do pogorszenia osiągów legendy. Auto było więc lżejsze, słabsze i mniejsze. Początkowo w ofercie były tylko silniki 4- i 6-cylindrowe. Później dołączyły też V-ósemki o mocach do 140 KM. W 1976 roku wprowadzono model Ghia, wyróżniający się lepszym wyposażeniem. Mimo coraz to nowych rodzajów nadwozia Mustanga, jego sprzedaż spadała. Pod koniec produkcji drugiej generacji okazało się, że to najgorzej sprzedający się Mustang w historii.

Ford Mustang III

Bazą do stworzenia tego modelu był Ford Fairmont. W stylistyce było widać wpływy aut europejskich. Żeby odmłodzić nieco Mustanga, styliści zrezygnowali z chromowanych elementów. Pojawiło się wiele przetłoczeń, a linia dachu opadała bardzo spokojnie. Niewiele zmieniony wygląd auta zachowano aż do 1993 roku. Legendarny muscle car nadal był hitem. W 1979 roku sprzedano 369 936 egzemplarzy. W 1982 roku gruntownie zmodernizowano Mustanga. Wprowadzając model GT, Ford utworzył nową erę aut typu muscle car. Czterobiegowa skrzynia, sportowe zawieszenie i opony oraz mocne silniki V8 sprawiały, że Mustanga można było nazywać samochodem sportowym. Oczywiście w rozumieniu Amerykanów, do europejskich Porsche czy Ferrari sporo mu brakowało. W 1986 wprowadzono spore zmiany, które utrzymały się do 1993 roku.

Ford Mustang IV

Czwartą generację wprowadzono na rynek w 1994 roku. Nowa stylistyka pełna obłych kształtów spodobała się klientom. Moc silników wzrosła do 305 KM w wersji Cobra. W roku debiutu Mustang otrzymał prestiżową nagrodę Car of the Year od magazynu "Car and Driver". Po dwóch latach przeprowadzono facelifting. Pojawiła się osłona chłodnicy w kształcie plastra miodu, a tylne światła stały się pionowe (na wzór wcześniejszych modeli). W 1999 roku kolejna zmiana i kolejna "nowa era". Tym razem obłe kształty zmieniono na ostre i agresywne. Na wąskim grillu pojawiło się duże logo z "pędzącym Mustangiem", a przednie reflektory zyskały agresywnego wyglądu. W 2000 roku pokazano ekstremalną wersję Cobra R z wydechem od Borli, hamulcami Brembo i fotelami Recaro. Pod maską znalazł się 5.4-litrowy silnik V8 o mocy 385 KM. Produkcję zakończono 31 marca 2004 roku.

Ford Mustang GT500 Shelby Super Snake
Ford Mustang GT500 Shelby Super Snake

Ford Mustang V

Ford, przy każdym nowym Mustangu twierdził, że to "rewolucja". Przy piątej generacji nastąpiło prawdziwe trzęsienie ziemi. Mustang stał się samochodem sportowym pełną gębą. Znacznie poprawiono zawieszenie, układ kierowniczy i zwiększono wydajność silników. Podstawowy V6 miał 210 KM. Przy nowym modelu projektanci przyłożyli się do wykończenia, godnego europejskich standardów. Z warsztatu Carrolla Shleby''ego wyjechał Mustang Shelby GT500 z silnikiem V8 o pojemności 5,4 litra i mocy 500 lub 540 KM. Powstała tez wersja Super Snake z mocą ponad 600 KM. W 2009 roku przeprowadzono spory facelifting. Auto odmłodniało i nabrało krągłych kształtów. We wnętrzu zastosowano lepsze materiały. Po modernizacji w Mustangu zadbano też o ekonomię. Auto z podstawowym silnikiem V6 na odcinku 1000 mil spaliło średnio 4,9 litra na 100 km, co było wynikiem rekordowym dla tego modelu. W 2012 roku pojawił się najszybszy Mustang w historii. Wersja 2013 Shelby GT500 pokonała barierę 200 mil (322 km/h).

Ford Mustang

Ford Mustang VI

Najnowsza generacja Mustanga zadebiutowała 5 grudnia 2013 roku w Barcelonie. Kolejny raz można mówić o rewolucji. Po raz pierwszy nie zastosowano tutaj rozwiązań technicznych zapożyczonych z innych modeli. Nowy Mustang to całkowicie nowa i niezależna konstrukcja. I nic dziwnego, że Ford zdecydował się na takie posunięcie. Pierwszy raz w historii Mustang jest oferowany w Europie, a więc musi być czymś wyjątkowym i porządnie zrobionym. Także z myślą o Starym Kontynencie powstał tu (malutki jak na Mustanga) silnik 2.3 R4 Ecoboost o mocy 317 KM, co jest wersją bazową. W ofercie jest jeszcze silnik 3.7 V6 (nieoferowany w Polsce) oraz 5.0 V8. Na polskim rynku dostępne są dwie wersje wyposażenia: Mustang i GT. Możemy też wybierać odmianę coupe (Fastback) lub kabrio (Convertible). W zeszłym roku Mustang obchodził swoje 50. urodziny. Jutro odbędzie się polska prezentacja nowego Forda, o którym będziemy informować.

Zobacz także:
Zobacz również:
REKLAMA