Ford Puma Rally1 WRC – nowa hybrydowa rajdówka

M-Sport Ford World Rally Team prezentuje nową, hybrydową Pumę Rally1, która od 2022 roku będzie rywalizowała w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA i zastąpi Fiestę WRC.

Ford Puma Rally1 WRC Prototype fot. materiały prasowe
Ford Puma Rally1 WRC Prototype
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 74 000 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Zespół M-Sport Ford WRT zaprezentował podczas Goodwood Festival of Speed prototyp nowego samochodu rajdowego Puma Rally1, który od 2022 roku przyczyni się do wejścia Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC) w nową erę zelektryfikowanych napędów. Rajdowa Puma, która na trasach rajdowych odcinków specjalnych zastąpi Fiestę WRC, wyposażona jest w hybrydowy układ napędowy nowej generacji. Łączy on moc turbodoładowanego silnika benzynowego EcoBoost o pojemności 1,6-litra z silnikiem elektrycznym o mocy 100 kW, zasilanym energią z akumulatora o pojemności 3,9 kWh.

REKLAMA

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Ford Puma Rally1 – budowa i osiągi

Już na początku tego roku M-Sport ogłosił swoje zainteresowanie nową, trzyletnią umową, wprowadzającą technologię hybrydową do najważniejszej światowej serii rajdowej. Nowy, zaawansowany hybrydowy układ napędowy typu plug-in zapewni zarówno osiągi wymagane do startów w imprezach sportowych, jak i możliwość bezemisyjnego przejazdu przez strefy miejskie i parki serwisowe pomiędzy etapami.

System hybrydowy w Puma Rally1 działa na podobnej zasadzie, jak w seryjnej Pumie EcoBoost Hybrid. Układ odzyskuje energię, która normalnie jest tracona podczas hamowania oraz jazdy wybiegiem i magazynuje ją w akumulatorze, który może zasilić silnik elektryczny, aby obniżyć spalanie samochodu i podnieść osiągi całego układu. W przypadku Pumy Rally 1 silnik dostarcza podczas jazdy wyczynowej aż 100 kW mocy, wspomagającej wielokrotne przyspieszanie przez okres do trzech sekund.

Ford Puma Rally1 WRC Prototypefot. materiały prasowe
Ford Puma Rally1 WRC Prototype

Podobnie jak w przypadku układu hybrydowego typu plug-in, dostępnego np w Fordzie Kuga Plug-In Hybrid, akumulator trakcyjny można również ładować z zewnętrznego źródła zasilania, co w strefach serwisowych pomiędzy etapami może potrwać około 25 minut. Ważący 95 kg układ hybrydowy jest chłodzony cieczą i powietrzem, jest także umieszczony w obudowie o podwyższonej wytrzymałości balistycznej, aby w razie wypadku przetrwał silne przeciążenia i uderzenia odłamków.

Ale to nie koniec proekologicznych akcentów, bowiem od sezonu 2022 zawodnicy FIA WRC Rally1 będą korzystać z ekologicznego paliwa, które nie pochodzi ze źródeł kopalnych, a wytwarzane jest ze składników syntetycznych i biodegradowalnych.

– Nowa era samochodów WRC to jeden z największych dotychczasowych skoków w technologiach stosowanych w WRC. Wprowadzenie hybrydy oznacza, że samochody będą dysponowały wyższą mocą niż kiedykolwiek wcześniej, a jednocześnie ich układy napędowe będą odpowiadały układom montowanym w modelach seryjnych – powiedział Malcolm Wilson OBE, dyrektor zarządzający M-Sport. – Przesiadka do Pumy jest bardzo emocjonująca, bo z modelem tym związane jest już rajdowe dziedzictwo, samochód wygląda fantastycznie i nie mogę się doczekać, by zobaczyć go na starcie słynnego Rajdu Monte Carlo, na początku 2022 roku.

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA