Ford e-Transit Custom – premiera elektrycznego Transita

Ford Transit to legenda dostawczych vanów, która właśnie doczekała się współczesnego wcielenia z napędem elektrycznym. Auto ma zapewniać użyteczność klasycznego Transita i spory zasięg.

Ford e-Transit Custom fot. materiały prasowe
Ford e-Transit Custom

Ford e-Transit Custom został pokazany oficjalnie już w maju tego roku, ale teraz mamy możliwość poznać więcej szczegółów. Trzeba przyznać, że już na pierwszy rzut oka ten elektryczny dostawczak robi bardzo dobre wrażenie, bo jego stylistyka – mocno dopracowana pod kątem zmniejszenia oporów powietrza – wygląda po prostu ładnie i nowocześnie, a wrażenie to wzmacnia kształt reflektorów i sygnatura świateł do jazdy dziennej. Skoro przy aerodynamice jesteśmy, tę udało się poprawić o 10 proc. w stosunku do modelu spalinowego, a to w przypadku elektrycznych samochodów ma szczególne znaczenie.

Ford e-Transit Customfot. materiały prasowe
Ford e-Transit Custom

Ford e-Transit Custom - lepsza aerodynamika, większy zasięg

Mniejsze opory powietrza przekładają się na niższe zużycie energii w czasie jazdy, bo auto sprawniej przecina ścianę powietrza, oszczędzając cenne kilowatogodziny. Tych nowy e-Transit Custom może zgromadzić 74, co z kolei przełożyć się ma na zasięg wynoszący do 380 km. To oczywiście wartość według normy WLTP, zatem rzeczywista będzie jednak niższa i zależna od warunków jazdy i pogodowych. To także daleko mniej od możliwości, jakie oferował model z silnikiem Diesla, niemniej do większości codziennych zastosowań ma to w zupełności wystarczyć.

Przedstawiciele Forda podczas prezentacji prowadzonej online podkreślali, że jako jeden z liderów w swojej klasie, producent dużo uwagi poświęcił na poznanie opinii i potrzeb dotychczasowych użytkowników Transita, a także wysłuchanie ich oczekiwań. Do badań zaproszono przedstawicieli kilku zawodów i projektanci starali się spełnić ich wymagania, związane z codzienną pracą.

Ford e-Transit Customfot. materiały prasowe
Ford e-Transit Custom

Ford e-Transit Custom - praktyczne rozwiązania

Dla przykładu, jedna z wersji ma mieć przestrzeń bagażową w kształcie litery L, z wydzielonymi dwoma dodatkowymi miejscami dla pasażerów (z przodu trzy fotele, z tyłu dwa), ale z pozostawieniem możliwości przewozu długich przedmiotów. Co więcej, po raz pierwszy przesunięto akumulator spod siedzenia kierowcy, co było dotychczas niemalże tradycją, umieszczając do pod maską, by pozwolić na przewóz przedmiotów o długości ponad trzech metrów (dokładnie 3,45 m).

Ford e-Transit Customfot. materiały prasowe
Ford e-Transit Custom

Takich udogodnień jest wiele. Wiemy na przykład, że istotna dla potencjalnych klientów jest możliwość przewozu ciężkich towarów, i tu, mimo sporej masy akumulatora trakcyjnego, udało się wygospodarować 1,1 tony ładowności. Masa holowanej przyczepy sięgać może z kolei 2 ton, a otwór powstający po otwarciu bocznych, przesuwnych drzwi, ma 1030 mm szerokości. Wykorzystano także fakt, że elektryczny samochód wozi ze sobą ogromny zapas energii i stworzono możliwość podłączenia zewnętrznych urządzeń, jak różnego rodzaju elektronarzędzia, pobierających do 2,3 kW mocy.

Ford e-Transit Customfot. materiały prasowe
Ford e-Transit Custom

Ford e-Transit Custom - zasięg i ładowanie

Wspomnieliśmy o zasięgu – 380 km. To z jednej strony niewiele, kiedy porównać to do możliwości diesla, ale w większości zastosowań to wystarczy. Szczególnie że szybka ładowarka o mocy 125 kW pozwoli uzupełnić zapas energii w akumulatorze od poziomu 15 do 80 proc. w około 40 minut. Z kolei pokładowa ładowarka trójfazowa ma sporą moc 11 kW, co pozwoli naładować „baterię” do 100 proc. w 7,8 godziny. Klienci Forda Pro mają przy tym dostęp do sieci Blue Oval Charge Network – największej w Europie, liczącej ponad 300 000 ładowarek i stale rosnącej – a każdy e-Transit Custom sprzedawany jest z 12-miesięcznym, bezpłatnym abonamentem na publiczne ładowanie. Dodajmy, że ośmioletnia gwarancja i przebieg 160 000 km obejmują wszystkie podzespoły instalacji wysokiego napięcia.

Ford e-Transit Custom - dwie wersje napędu

Klienci mogą wybierać spośród silników o mocy 100 kW lub 160 kW (135 KM lub 217 KM), z których każdy wytwarza moment obrotowy 415 Nm, co stanowi wartość wiodącą w tej klasie samochodów. Silnik napędowy jest montowany bezpośrednio do płyty podłogowej z tyłu pojazdu, co eliminuje potrzebę stosowania specjalnej ramy pomocniczej i jest obrócony o 90 stopni, aby zmaksymalizować przestrzeń ładunkową oraz zmniejszyć masę i złożoność układu.

Ford e-Transit Customfot. materiały prasowe
Ford e-Transit Custom

Ford e-Transit Custom - nowoczesne systemy

W samochodzie nie mogło zabraknąć nowoczesnych systemów komunikacji i multimediów. Standardem ma być ogromny 13-calowy ekran z systemem Sync 4, dającym wiele możliwości. W tym na przykład opcję Digital Key, udostępnienia samochodu wskazanym użytkownikom, którzy korzystać mogą z pojazdu bez oryginalnego kluczyka, a z odpowiednią aplikacją. Tych możliwości jest znacznie więcej, podobnie jak i praktycznych rozwiązań i udogodnień. Napiszemy o nich więcej, kiedy egzemplarz testowy e-Transita Custom trafi do naszej redakcji na dłuższy test.

Ford e-Transit Custom - to dopiero początek

Póki co warto przypomnieć, że zaprezentowany właśnie Ford e-Transit Custom jest dopiero pierwszym z czterech kolejnych w pełni elektrycznych pojazdów użytkowych, które Ford Pro wprowadzi do 2024 roku. Do vana e-Transit o ładowności 2 ton dołączą cztery nowe elektryczne modele, w tym furgony Transit Custom i Transit Courier oraz samochody osobowe Tourneo Custom i Tourneo Courier.

Ford e-Transit Customfot. materiały prasowe
Ford e-Transit Custom

W pełni elektryczny model e-Transit Custom wejdzie do produkcji w drugiej połowie 2023 roku i będzie stanowił część najszerszej gamy modelowej Transita Customa, jaką kiedykolwiek oferowano europejskim klientom. W wersji jako furgon, E-Transit Custom oferuje kubaturę ładunkową od 5,8 do 9,0 m3, ładowność do 1100 kg i maksymalną długość ładunkową 3450 mm. Dostępne są również wersje nadwozia z podwójną kabiną i kombi, wszystkie z krótkim lub długim rozstawem osi i niskim lub wysokim dachem.

Więcej informacji na temat nowej gamy Transita Customa poznamy natomiast podczas konferencji prasowej Forda Pro na targach IAA w Hanowerze, w Niemczech 19 września o godzinie 10:15 w hali 13.

REKLAMA