Jakie trendy dominują dziś w świecie motoryzacji? Pierwsze co rzuca się na myśl to oczywiście elektryfikacja samochodów i wprowadzanie rozwiązań technicznych, pozwalających ograniczyć emisję spalin. Z drugiej strony widać jednak wyraźnie, że producenci samochodów stale oferują coraz więcej modeli o wysokich i bardzo wysokich osiągach, które coraz częściej są SUV-ami. Żeby takie pojazdy mogły w pełni wykorzystać moc silników i zaawansowanie układów napędowych potrzebują nowoczesnych i naszpikowanych techniką opon.
Taką oponą jest z pewnością Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6, czyli produkt typu UHP, przeznaczony dla szybkich i bardzo mocnych samochodów. Dzisiejsze trendy sprawiają oczywiście, że nie mówimy jedynie o egzotycznie wyglądających superautach i luksusowych coupe, ale także o mocnych SUV-ach i szybkich samochodach elektrycznych. To właśnie pojazdów tych dwóch grup przybywa dzisiaj najwięcej i to właśnie stworzenie opon dla nich jest dla inżynierów nie lada wyzwaniem.

W przypadku SUV-ów o wysokich osiągach problem dotyczy głowie masy własnej. To samochody, które kierowcy cenią za wysoki komfort jazdy i wyższą pozycję za kierownicą, ale wybierając auta o mocy 300 KM i wyższej wymagają od SUV-ów i crossoverów, żeby prowadziły się one jak usportowione sedany. Jeżeli chodzi o auta elektryczne, tutaj dodatkowe wyzwanie stanowi zaprojektowanie opony gotowej przenieść na asfalt siłę napędową dalece przekraczającą 500 Nm momentu obrotowego, ale również i wysoką masę auta, nierzadko przekraczającą 2,5 tony. Jak inżynierowie Goodyeara poradzili sobie z takim wyzwaniem? Sprawdźmy.
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 – naszpikowana techniką
Żeby ciężkim i mocnym SUV-om oraz autom elektrycznym zapewnić osiągi jak w samochodach sportowych, trzeba postawić na najlepsze opony, stworzone od podstaw właśnie z myślą o tego rodzaju pojazdach. Tutaj pojawia się najnowsza, szósta już odsłona Goodyear Eagle F1 Asymmetric, którą naszpikowano nowoczesną techniką, jeszcze bardziej niż kiedykolwiek wcześniej.
Najtrafniej nową oponę opisuje Laurent Colantonio, dyrektor Goodyear ds. Technicznych – „Kierowcom może się podobać wyższa pozycja za kierownicą crossovera, ale wymagają oni takich samych właściwości jezdnych jak w samochodach klasy sedan”. I dodaje – „Dlatego skupiliśmy się na materiałach konstrukcyjnych o większej wytrzymałości, wprowadzając technologie Dry Contact Plus i Wet Braking Pro, aby nasza najnowsza opona Eagle F1 Asymmetric 6 była gotowa na każdą sytuację. Udało nam się dodać te cechy przy jednoczesnym zmniejszeniu masy opony, co jeszcze poprawiło jej reaktywność i efektywność”.

Funkcja Dry Contact Plus jest największą nowością – jej główną cechą okazuje się zmienna powierzchnia styku i zoptymalizowana komora, które dostosowują się do zmian obciążenia. Oznacza to, że w standardowych warunkach jazdy powierzchnia styku opony z podłożem jest normalna, ale zwiększa się, kiedy wykonujemy ekstremalne manewry. Tym samym dostosowuje się ona do stylu jazdy, zapewniając kierowcy większą przyczepność i reaktywność na ekstremalne manewry.
Nowatorska jest też technologia Wet Braking Pro – wyjątkowa mieszanka opony Eagle F1 Asymmetric 6 sprawia, że wierzchnia warstwa z innowacyjnym systemem żywic pozwala oponie na większy kontakt z nawierzchnią, co zapewnia lepszą przyczepność na mokrej drodze. Technologia opracowana dla opon typu UUHP (Ultra Ultra High Performance, czyli o najwyższych osiągach), zaprojektowanych tak, aby sprawdzały się zarówno na torze wyścigowym, jak i na drodze.
W oponie Eagle F1 Asymmetric 6 zastosowano także nowy wzór bieżnika, zapewniający redukcję hałasu o 1 dB. Uzyskano to dzięki zastosowaniu cieńszych lameli w porównaniu do opony Asymmetric 5 oraz dodaniu promieniowego rowka fazowanego w celu tłumienia częstotliwości hałasu. „W przypadku niektórych rozmiarów redukcja szumów wynosi nawet 2 dB. Jest to znacząca wartość, ponieważ redukcja o 3 dB byłaby równoważna ze zmniejszeniem hałasu o połowę” – dodał Laurent Colantonio.
Inne innowacje obejmują obniżenie całkowitej masy opony oraz zastosowanie bardziej aerodynamicznego kształtu ścianki bocznej, co zmniejsza turbulencje i poprawia przepływ powietrza wokół opony i po bokach pojazdu. Nowa technologia mieszanki zmniejsza opory toczenia, co pomaga zwiększyć zasięg pojazdów elektrycznych. Te innowacje pomagają również zredukować zużycie paliwa w samochodach z silnikami spalinowymi.