Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6: od Formuły 1 po auta elektryczne

Producenci opon samochodowych stoją dziś przed nie lada wyzwaniem – rosnąca popularność aut o wysokich osiągach, także elektrycznych i SUV-ów, wymusza opracowanie zaawansowanych technicznie rozwiązań. Jednym z liderów jest marka Goodyear, która swoje know-how zdobyła na torach wyścigowych.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 materiały prasowe
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6

Jakie trendy dominują dziś w świecie motoryzacji? Pierwsze co rzuca się na myśl to oczywiście elektryfikacja samochodów i wprowadzanie rozwiązań technicznych, pozwalających ograniczyć emisję spalin. Z drugiej strony widać jednak wyraźnie, że producenci samochodów stale oferują coraz więcej modeli o wysokich i bardzo wysokich osiągach, które coraz częściej są SUV-ami. Żeby takie pojazdy mogły w pełni wykorzystać moc silników i zaawansowanie układów napędowych potrzebują nowoczesnych i naszpikowanych techniką opon.

Taką oponą jest z pewnością Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6, czyli produkt typu UHP, przeznaczony dla szybkich i bardzo mocnych samochodów. Dzisiejsze trendy sprawiają oczywiście, że nie mówimy jedynie o egzotycznie wyglądających superautach i luksusowych coupe, ale także o mocnych SUV-ach i szybkich samochodach elektrycznych. To właśnie pojazdów tych dwóch grup przybywa dzisiaj najwięcej i to właśnie stworzenie opon dla nich jest dla inżynierów nie lada wyzwaniem.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6materiały prasowe
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6

W przypadku SUV-ów o wysokich osiągach problem dotyczy głowie masy własnej. To samochody, które kierowcy cenią za wysoki komfort jazdy i wyższą pozycję za kierownicą, ale wybierając auta o mocy 300 KM i wyższej wymagają od SUV-ów i crossoverów, żeby prowadziły się one jak usportowione sedany. Jeżeli chodzi o auta elektryczne, tutaj dodatkowe wyzwanie stanowi zaprojektowanie opony gotowej przenieść na asfalt siłę napędową dalece przekraczającą 500 Nm momentu obrotowego, ale również i wysoką masę auta, nierzadko przekraczającą 2,5 tony. Jak inżynierowie Goodyeara poradzili sobie z takim wyzwaniem? Sprawdźmy.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 – naszpikowana techniką

Żeby ciężkim i mocnym SUV-om oraz autom elektrycznym zapewnić osiągi jak w samochodach sportowych, trzeba postawić na najlepsze opony, stworzone od podstaw właśnie z myślą o tego rodzaju pojazdach. Tutaj pojawia się najnowsza, szósta już odsłona Goodyear Eagle F1 Asymmetric, którą naszpikowano nowoczesną techniką, jeszcze bardziej niż kiedykolwiek wcześniej.

Najtrafniej nową oponę opisuje Laurent Colantonio, dyrektor Goodyear ds. Technicznych – „Kierowcom może się podobać wyższa pozycja za kierownicą crossovera, ale wymagają oni takich samych właściwości jezdnych jak w samochodach klasy sedan”. I dodaje – „Dlatego skupiliśmy się na materiałach konstrukcyjnych o większej wytrzymałości, wprowadzając technologie Dry Contact Plus i Wet Braking Pro, aby nasza najnowsza opona Eagle F1 Asymmetric 6 była gotowa na każdą sytuację. Udało nam się dodać te cechy przy jednoczesnym zmniejszeniu masy opony, co jeszcze poprawiło jej reaktywność i efektywność”.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6materiały prasowe
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6

Funkcja Dry Contact Plus jest największą nowością – jej główną cechą okazuje się zmienna powierzchnia styku i zoptymalizowana komora, które dostosowują się do zmian obciążenia. Oznacza to, że w standardowych warunkach jazdy powierzchnia styku opony z podłożem jest normalna, ale zwiększa się, kiedy wykonujemy ekstremalne manewry. Tym samym dostosowuje się ona do stylu jazdy, zapewniając kierowcy większą przyczepność i reaktywność na ekstremalne manewry.

Nowatorska jest też technologia Wet Braking Pro – wyjątkowa mieszanka opony Eagle F1 Asymmetric 6 sprawia, że wierzchnia warstwa z innowacyjnym systemem żywic pozwala oponie na większy kontakt z nawierzchnią, co zapewnia lepszą przyczepność na mokrej drodze. Technologia opracowana dla opon typu UUHP (Ultra Ultra High Performance, czyli o najwyższych osiągach), zaprojektowanych tak, aby sprawdzały się zarówno na torze wyścigowym, jak i na drodze.

W oponie Eagle F1 Asymmetric 6 zastosowano także nowy wzór bieżnika, zapewniający redukcję hałasu o 1 dB. Uzyskano to dzięki zastosowaniu cieńszych lameli w porównaniu do opony Asymmetric 5 oraz dodaniu promieniowego rowka fazowanego w celu tłumienia częstotliwości hałasu. „W przypadku niektórych rozmiarów redukcja szumów wynosi nawet 2 dB. Jest to znacząca wartość, ponieważ redukcja o 3 dB byłaby równoważna ze zmniejszeniem hałasu o połowę” – dodał Laurent Colantonio.

Inne innowacje obejmują obniżenie całkowitej masy opony oraz zastosowanie bardziej aerodynamicznego kształtu ścianki bocznej, co zmniejsza turbulencje i poprawia przepływ powietrza wokół opony i po bokach pojazdu. Nowa technologia mieszanki zmniejsza opory toczenia, co pomaga zwiększyć zasięg pojazdów elektrycznych. Te innowacje pomagają również zredukować zużycie paliwa w samochodach z silnikami spalinowymi.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 – z wyścigów na drogi

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6materiały prasowe
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6

Historia marki Goodyear rozpoczęła się w 1898 roku, a już trzy lata później firma produkowała opony do sportów samochodowych. Nic dziwnego, że rajdy i wyścigi stanowią bardzo ważny element jej DNA. Ze sportem wiążą się także ogromne sukcesy, jakie Goodyear święcił w Formule 1. Wystarczy wspomnieć, że moment debiutu pierwszej opony Eagle F1 zbiegł się w czasie z okresem ogromnej dominacji tej marki w królowej sportów motorowych. Bolidy obute w ogumienie wyczynowe marki Goodyear wygrały aż 368 wyścigów, zdecydowanie więcej niż wykorzystujące opony innych znanych marek. Pozwoliło to osiągnąć niedoścignioną po dziś liczbę 26 zdobytych tytułów mistrzowskich wśród konstruktorów.

Sukcesy na torze wyścigowym nie oznaczają jedynie chwały i pucharów na firmowych regałach, ale przede wszystkim ogromną wiedzę i doświadczenie wyciągnięte przez inżynierów z morderczych dla opon prób, jakimi są wyścigi Formuły 1. Dzięki temu, know-how ze sportu można było wykorzystać przy produkcji opon drogowych, takich jak właśnie Eagle F1. Również najnowsza odmiana opony Asymmetric 6 korzysta z wiedzy, jaką firma zdobywała przez lata w Formule 1, a jaką dziś również zdobywa w wyścigach długodystansowych i w mistrzostwach samochodów turystycznych.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6materiały prasowe
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6

„Le Mans i inne duże wyścigi długodystansowe dają nam możliwość sprawdzenia rozwiązań technicznych w wyczerpujących zawodach, które charakteryzują się szerokim zakresem temperatur, zróżnicowanym czasem trwania wyścigu i dużą liczbą różnych typów torów" – powiedział Ben Crawley, dyrektor Goodyear ds. sportów motorowych w regionie EMEA. „Musimy opracowywać opony, które zapewniają maksymalną prędkość, trwałość i wytrzymałość. Co ważniejsze, kluczowa jest uniwersalność. Kierowca używający opony Eagle F1 Asymmetric 6 oczekuje, że będzie ona gotowa na każdą sytuację” – dodaje.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 – jakość potwierdzona w testach

W świecie motoryzacji przyjęło się, że poza danym technicznymi opon bardzo ważnym wyznacznikiem ich jakości są również niezależne testy, przeprowadzane przez różne instytucje i dziennikarzy w całej Europie. W ostatnim czasie takie właśnie próby przeszła też nowa opona Goodyeara. W teście magazynu „Auto Bild”, gdzie sprawdzano najpopularniejsze opony w rozmiarze 245/45 R19, produkt Goodyeara otrzymała prestiżową „wzorową” ocenę. Testerzy chwalili m.in. zrównoważone osiągi na najwyższym poziomie, krótką drogę hamowania i precyzyjne prowadzenie.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6materiały prasowe
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6

W innym tytule, „auto motor und sport”, opona Eagle F1 Asymmetric została okrzyknięta „wybitną”, podobnego zdania byli testerzy szwedzkiej gazety Aftonbladet, gdzie zdobyła ona pierwsze miejsce ex aequo, a także została skomplementowana za przyczepność i właściwości jezdne na mokrej i suchej nawierzchni”. Opona Goodyeara trafiła także w ręce badaczy z Tyre Reviews, który uznali ją za zwycięzcę ex aequo w teście opon do aut o wysokich osiągach i powielili przytoczone wcześniej opinie oraz dodali pochwałę za niski poziom hałasu i niskie opory toczenia.

Nowa opona Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 właśnie zadebiutowała na rynku. Dostępna będzie w co najmniej 65 rozmiarach, od 17 do 22 cali. Więcej informacji można znaleźć na stronie producenta: www.goodyear.pl