Historia polskiej motoryzacji w skrócie

Jaki był pierwszy polski pojazd? Gdzie naprawiano pierwsze automobile? Jak wyglądały znaki na polskich drogach 100 lat temu? Między innymi takie smaczki znajdziesz w naszej historii polskiej motoryzacji w pigułce.

Historia polskiej motoryzacji w skrócie

1883 - Jaskółka - prawdopodobnie pierwszy polski pojazd

Ten prototypowy pojazd poruszał się na czymś, co działaniem przypominało dzisiejszą gąsienicę.

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Historia polskiej motoryzacji w skrócie

1912 - Polskie auta

Pierwszą polską konstrukcją był Star. Wrażenie robił Lux Sport z 1936 r. (na zdjęciu) – jego prototyp miał silnik V8.

REKLAMA

Stare polskie znaki

1908 - Pierwsze polskie znaki

Tak wyglądały pierwsze znaki drogowe w Polsce – było ich tylko pięć. Na własny kodeks drogowy musieliśmy czekać do 1921 r.

REKLAMA

REKLAMA

Rajd Stetysz

1921 - Rajd Polski

Z Warszawy do Białowieży – tamtędy wiodła trasa inauguracyjnego Rajdu Polski. Automobilem o nazwie Ralf Stetysz (jego reklama obok) Polacy debiutowali też w Rajdzie Monte Carlo (1929 r.).

REKLAMA

REKLAMA

Historia polskiej motoryzacji w skrócie

1932 - Polski "Fiat"

Fabryka Fiata miała powstać już w latach 20., jednak kryzys wstrzymał te plany. Pierwszym „Polskim Fiatem” był model 508. z 1932 r.

REKLAMA

REKLAMA

Historia polskiej motoryzacji w skrócie

1948 - Powstanie FSO

FSO miało być w rękach Fiata, ale zimna wojna sprawiła, że zamiast włoskich aut w 1951 r. z taśm zaczęły zjeżdżać Warszawy M20 na licencji ZSRR.

REKLAMA

REKLAMA

Historia polskiej motoryzacji w skrócie

1973 - Rekord Dużego Fiata

8 kierowców w 85-konnym Fiacie 125p pobiło trzy rekordy prędkości (na 25 i 50 tys. km oraz na 25 tys. mil). W tym samym roku zakończono produkcję Warszawy.

REKLAMA

REKLAMA

Historia polskiej motoryzacji w skrócie

1996 - Deawoo w Polsce

Przez 9 lat Koreańczycy wyprodukowali w Polsce ponad 600 tysięcy aut.

REKLAMA

REKLAMA

Historia polskiej motoryzacji w skrócie

2000 - Koniec "Malucha"

Przez 27 lat z fabryk FSM wyjechały 3 318 674 „Maluchy”. Jeszcze w 1999 r. Fiat 126p był piątym najchętniej kupowanym nowym samochodem.

REKLAMA

REKLAMA

Robert Kubica w Warszawie
Robert Kubica w Warszawie

2006 - Polak w F1

5 sezonów, 11 razy na podium (w tym jedno zwycięstwo w GP Kanady) – Kubica to do tej pory jedyny Polak, który może pochwalić się jakimikolwiek statystykami w startach w F1.  

REKLAMA

2009 - Młody Polak w Audi

Kamil Łabanowicz, młody, polski wilk designu ma już na swoim koncie dwa koncepty dla Audi (w tym e-tron na zdjęciu powyżej). Maczał też palce przy drogowej wersji S3.

REKLAMA

REKLAMA

Historia polskiej motoryzacji w skrócie

2014 - Craftery z Wrześni

Kamień węgielny pod fabrykę VW położono w zeszłym roku, od 2016 r. zacznie z niej zjeżdżać nowy model Craftera. Fabryka będzie mieć pow. 300 boisk piłkarskich.

REKLAMA

REKLAMA

Arrinera
Arrinera

2015 - Polski supersamochód

Arrinera Hussarya ma mieć 6,2-litrowy silnik V8 o mocy ponad 800 KM. To pierwsze auto na świecie, w którego konstrukcji zastosowano grafen – materiał trwalszy od włókna węglowego.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA