1883 - Jaskółka - prawdopodobnie pierwszy polski pojazd
Ten prototypowy pojazd poruszał się na czymś, co działaniem przypominało dzisiejszą gąsienicę.
Jaki był pierwszy polski pojazd? Gdzie naprawiano pierwsze automobile? Jak wyglądały znaki na polskich drogach 100 lat temu? Między innymi takie smaczki znajdziesz w naszej historii polskiej motoryzacji w pigułce.
Ten prototypowy pojazd poruszał się na czymś, co działaniem przypominało dzisiejszą gąsienicę.
REKLAMA
REKLAMA
Pierwszą polską konstrukcją był Star. Wrażenie robił Lux Sport z 1936 r. (na zdjęciu) – jego prototyp miał silnik V8.
REKLAMA
Tak wyglądały pierwsze znaki drogowe w Polsce – było ich tylko pięć. Na własny kodeks drogowy musieliśmy czekać do 1921 r.
REKLAMA
REKLAMA
Jeden z pierwszych zakładów, w którym można było naprawić automobile znajdował się w Krakowie.
REKLAMA
Z Warszawy do Białowieży – tamtędy wiodła trasa inauguracyjnego Rajdu Polski. Automobilem o nazwie Ralf Stetysz (jego reklama obok) Polacy debiutowali też w Rajdzie Monte Carlo (1929 r.).
REKLAMA
REKLAMA
Pierwsza montownia zagranicznej marki została uruchomiona na warszawskiej Woli. Składano tam nadwozia Chevroletów.
REKLAMA
Fabryka Fiata miała powstać już w latach 20., jednak kryzys wstrzymał te plany. Pierwszym „Polskim Fiatem” był model 508. z 1932 r.
REKLAMA
REKLAMA
Fabryka Gum Jezdnych produkowała 350 sztuk kompletów ogumienia (opon i dętek) na dobę.
REKLAMA
FSO miało być w rękach Fiata, ale zimna wojna sprawiła, że zamiast włoskich aut w 1951 r. z taśm zaczęły zjeżdżać Warszawy M20 na licencji ZSRR.
REKLAMA
REKLAMA
Syrena Sport powstała tylko w jednym egzemplarzu (zniszczonym w latach 70.). Szkoda.
REKLAMA
8 kierowców w 85-konnym Fiacie 125p pobiło trzy rekordy prędkości (na 25 i 50 tys. km oraz na 25 tys. mil). W tym samym roku zakończono produkcję Warszawy.
REKLAMA
REKLAMA
Nasz redaktor, Julian Obrocki, był członkiem pierwszej w historii polskiej załogi, która dotarła (Starem 266) do mety Rajdu Paryż-Dakar.
REKLAMA
Przez 9 lat Koreańczycy wyprodukowali w Polsce ponad 600 tysięcy aut.
REKLAMA
REKLAMA
631 779 nowych aut kupili w tym roku Polacy. Na podium, obok Fiata Seicento, były jeszcze Daewoo Matiz i Lanos.
REKLAMA
Przez 27 lat z fabryk FSM wyjechały 3 318 674 „Maluchy”. Jeszcze w 1999 r. Fiat 126p był piątym najchętniej kupowanym nowym samochodem.
REKLAMA
REKLAMA
5 sezonów, 11 razy na podium (w tym jedno zwycięstwo w GP Kanady) – Kubica to do tej pory jedyny Polak, który może pochwalić się jakimikolwiek statystykami w startach w F1.
REKLAMA
Kamil Łabanowicz, młody, polski wilk designu ma już na swoim koncie dwa koncepty dla Audi (w tym e-tron na zdjęciu powyżej). Maczał też palce przy drogowej wersji S3.
REKLAMA
REKLAMA
Ostatnie stacje Centrali Produktów Naftowych zniknęły z Polski w 2011 roku, choć większość już wcześniej została przemianowana na Orlen.
REKLAMA
Kamień węgielny pod fabrykę VW położono w zeszłym roku, od 2016 r. zacznie z niej zjeżdżać nowy model Craftera. Fabryka będzie mieć pow. 300 boisk piłkarskich.
REKLAMA
REKLAMA
Arrinera Hussarya ma mieć 6,2-litrowy silnik V8 o mocy ponad 800 KM. To pierwsze auto na świecie, w którego konstrukcji zastosowano grafen – materiał trwalszy od włókna węglowego.
Komentarze