[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Historia światła – od karbidówki do LED-ów

Historia oświetlenia samochodowego jest nie mniej ciekawa niż historia motoryzacji w ogóle. Oto krótki przewodnik po najpopularniejszych rozwiązaniach w historii.

Oświetlenie w samochodach Oświetlenie w samochodach

Kiedy w dziewiętnastym wieku powstawały pierwsze automobile nikt nie myślał o tym, żeby montować w nich oświetlenie. Jak każdy inny „wynalazek” – pasy bezpieczeństwa czy wycieraczki szyb – także oświetlenie dopiero z czasem pojawiło się w samochodach, wymuszone przez potrzebę. W pierwszych latach motoryzacji oświetlenie w ogóle nie było wymagane, ale kierowcy, którzy potrzebowali mieć taki „nowomodny gadżet”, mogli zapłacić za jego domontowanie – trudniły się tym przede wszystkim niezależne zakłady, ale takie „opcje” były dostępne też w większości marek.

Poniżej przegląd najpopularniejszych rozwiązań techniczny stosowanych w oświetleniu samochodowym na przestrzeni lat – na przykładzie jednej z najstarszych marek na świecie, czyli Skody.

Oświetlenie w samochodach Oświetlenie w samochodach

Za pierwszy popularny rodzaj oświetlenia w samochodach uznaje się lampy acetylenowe, czyli popularne karbidówki. To typ lampy gazowej, w której paliwem był acetylen – gdy gaz płonął generował światło, które odbite od odbłyśników oświetlało drogę. Acetylen „produkowano” w zbiorniku umieszczonym przy lampie – tam łączone były ze sobą woda, znajdująca się w górnym pojemniku i karbid, znajdujący się w dolnym pojemniku. Takie lampy stosowano m.in. w modelu Laurin & Klement Voiturette A (samochód ze zdjęcia pochodzi z 1906 roku).

Oświetlenie w samochodach Oświetlenie w samochodach

Kolejnym krokiem było oświetlenie korzystające z elektryczności. Nie od zawsze samochody miały oczywiście akumulatory, a początkowo oświetlenie w samochodach było napędzane… dynamem. W tych czasach samochody już seryjnie były oferowane z takimi światami, najpierw z jedno, a później z dwuwłóknowymi żarówkami grafitowymi lub wolframowymi. Światło powstaje w nich po rozgrzaniu włókien zamkniętych w szklanej bańce wypełnionej gazem szlachetnym. To wyposażenie seryjne Skody Laurin & Klement 110 (samochód ze zdjęcia pochodzi z 1929 roku).

Oświetlenie w samochodach Oświetlenie w samochodach

W reflektorach nie zmieniała się jedynie technika, ale także design, bo oświetlenie w kolejnych latach zaczęło stanowić bardzo ważny element wyglądu samochodu. Z tego powodu klosze reflektorów otrzymały oznaczenia logotypami marki (jak w Skodzie 645 z 1930 roku)...

Oświetlenie w samochodach Oświetlenie w samochodach

… a następnie ozdobne obramowania lub osłony (tak jak w Skodzie Popular Monte Carlo z 1937 roku).

Oświetlenie w samochodach Oświetlenie w samochodach

Po latach zadebiutowały pierwsze żarówki halogenowe, które wykorzystywane są do dzisiaj, ponieważ zapewniają dobrą jakość świecenia, przy jednoczesnym utrzymaniu niskiego kosztu produkcji, a także niewielkiej awaryjności. Z czasem zaczęły one być zastępowane nowym rozwiązaniem – lampami ksenonowymi (wyładowczymi). Światło powstaje w nich dzięki wyładowaniu elektrycznemu mającemu miejsce między elektrodami w bańce wypełnionej gazem (ksenonem) pod dużym ciśnieniem (kilkadziesiąt atmosfer). Takie oświetlenie jest jaśniejsze, ma barwę bardziej zbliżoną do barwy światła dziennego i pobiera mniej energii niż halogeny (na zdjęciu reflektory bi-ksenonowe w Skodzie Superb z 2001 roku).

W następnych latach spopularyzowane zostały światła do jazdy dziennej LED – pierwsza Skoda, która otrzymała takie rozwiązanie to Octavia RS – a w kolejnych latach pojawiły się w pełni diodowe reflektory. Dioda LED, rozwinięcie skrótu to dioda emitująca światło, to obecnie jeden z najbardziej nowoczesnych typów oświetlenia samochodowego. Przepływający prąd między anodą i katodą w diodzie generuje światło, które ma niemal identyczną barwę jak światło dzienne. W dodatku takie reflektory mają duży zasięg świecenia przy jednoczesnym obniżeniu zapotrzebowania na energię. Reflektory LED mogą składać się z kilkudziesięciu diod świecących niezależnie od siebie. Pierwszym samochodem Skody, który otrzymał takie rozwiązanie był model Kodiaq, a obecnie mają je także Octavia i Karoq.

Oświetlenie w samochodach Oświetlenie w samochodach

Najnowszą zdobyczą techniki są reflektory laserowe, których na próżno szukać w samochodach popularnych marek, bo oferowane są najwyżej w kilku najdroższych samochodach sportowych i luksusowych. Korzystają one z diod LED, ale te są bardzo małe i generują bardzo mocne i skoncentrowane światło – dzięki temu ich zasięg wynosi nawet 600 metrów, czyli jest dwukrotnie większy niż w stosowanych dzisiaj nowoczesnych reflektorów LED.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 36 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij