
Civic IV
Protoplasta Type R pojawił się w 1987 roku we Frankfurcie. Była to zwykła Honda Civic, ale z mocnym silnikiem 1.6 DOHC VTEC o mocy 150 KM. W czasach, gdy świat nie znał jeszcze słowa "downsizing" taka moc z niewielkiego silnika 1.6 była imponująca. Tym bardziej, że to legendarny VTEC, czyli układ zmiennych faz rozrządu, który powodował boskie brzmienie przy wyższych obrotach, a moc była dostępna dopiero przy czerwonej granicy na obrotomierzu. To dlatego te silniki nazywa się pieszczotliwie "wiertarkami".

Civic V
Kolejną generację pokazano w 1991 roku i w tym samym roku, pod maską CIvica znów pojawił się silnik 1.6 DOHC VTEC, lecz wzmocniony do 160 KM (w limuzynie) i 170 KM (w hatchbacku). Co ciekawe, silnik VTEC nie tylko miał doskonałe, jak na małego hatchbacka osiągi, ale też umiarkowane spalanie. Średnio Civic zadowalał się 7,5 l/100 km.

Civic VI - witamy Type R
W 1996 roku powitaliśmy pierwszego Civica Type R. Honda miała już w ofercie mocne silniki 1.6 VTEC, ale tym razem konstruktorzy postanowili wyodrębnić wersję sportową. Type R wyróżniał się niższym zawieszeniem, sportowymi zderzakami, większymi kołami i dużym spoilerem na tylnej klapie. Z silnika 1.6 VTEC wykrzesano 185 KM w tej wersji. Pierwszy Type R występował tylko w wersji hatchback. Auto produkowano do 2001 roku.