[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Hulajnogi elektryczne jak rowery – idą nowe przepisy

Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad projektem zmian w przepisach, w myśl których unormowana zostanie sytuacja hulajnóg elektrycznych. Co wniosą nowe regulacje?

Hulajnoga elektryczna Hulajnoga elektryczna, fot. shutterstock

Hulajnogi elektryczne zdobywają w ostatnich miesiącach szaloną popularność. Ich cenowa przystępność i jednocześnie przydatność na co dzień, w przemieszczaniu się między domem i pracą lub uczelnią sprawiają, że sprzęt taki kupuje coraz więcej osób prywatnych, a setki elektrycznych jednośladów pojawia się w sieciach wypożyczalni.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

W związku z rosnącą lawinowo popularnością elektrycznych hulajnóg pojawiła się konieczność uregulowania ich sytuacji prawnej. Do tej pory nie było bowiem jasne, jak traktować użytkowników tych elektrycznych jednośladów. Teraz ma się to zmienić - resort infrastruktury pracuje nad nowym prawem dla hulajnóg elektrycznych.

Co to jest UTO (urządzenie transportu osobistego)?

Hulajnoga elektryczna jest uznana za tzw. urządzenie transportu osobistego (UTO). Definicja UTO mówi, że to pojazd o maksymalnych wymiarach – 1,25 m długości i 0,9 m szerokości, rozwijający maksymalną prędkość ograniczoną do 25 km/h.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

W myśl projektu nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym, nad którym pracuje Ministerstwo Infrastruktury, UTO – czyli także hulajnoga elektryczna – będzie traktowana jak rower. Zgodnie z założeniami projektu zmian, prowadzący hulajnogę elektryczną będzie mógł korzystać z drogi rowerowej i pasa ruchu dla rowerów.

Ale oprócz tego, osoby młodsze niż 18 lat, do ruchu po drodze publicznej będą musiały posiadać odpowiednie uprawnienia – jak to jest w przypadku rowerów i rowerów elektrycznych. Mowa o karcie rowerowej lub prawie jazdy jednej z kategorii – AM, A1, B1 lub T.

REKLAMA

REKLAMA

Elektryczna hulajnoga Elektryczna hulajnoga

Obostrzeń będzie więcej. Projekt zmian zakaże bowiem wyjazdu na drogę, na hulajnodze elektrycznej, osobom w wieku do 10 lat.

Hulajnogą elektryczną po drodze rowerowej

W terenie zabudowanym hulajnogą elektryczną, czy bardziej ogólnie – UTO, można będzie jechać wyłącznie drogą dla rowerów lub pasem ruchu dla rowerów. Co w razie ich braku? Można będzie wówczas poruszać się po drodze, ale pod warunkiem, że obowiązuje na niej ograniczenie prędkości do 30 km/h.

Co istotne, możliwość jazdy UTO po jezdni ustawodawca chce ograniczyć jedynie do obszaru zabudowanego i dróg poniżej 30 km/h. Czyli tak naprawdę chodzić będzie o drogi osiedlowe czy w ścisłych centrach miast.

Pozostaje pytanie, co w sytuacji, kiedy na drodze prędkość dozwolona jest wyższa niż 30 km/h, a nie ma pasa ani drogi przeznaczonych dla rowerów? Wtedy taką hulajnogą elektryczną można będzie poruszać się po chodniku dla pieszych. Oczywiście z zachowaniem szczególnej ostrożności i pierwszeństwem pieszych.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA