Hulajnogi elektryczne zdobyły w ostatnich miesiącach ogromną popularność, której sprzyjają spadające ceny urządzeń i wprowadzenie tych pojazdów do sieci miejskich wypożyczalni. Rosnąca lawinowo popularność elektrycznych hulajnóg wymusiła konieczność uregulowania ich sytuacji prawnej. Do tej pory nie jest bowiem jasne, jak traktować użytkowników tych elektrycznych jednośladów, czy mogą jeździć po ulicach, czy powinni po drogach rowerowych, itp. Teraz ma się to zmienić.
Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!
Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!
Hulajnogi elektryczne – pierwszeństwo dla pieszych i zakaz jazdy po jezdni
Po zmianach przepisów kierujący tymi pojazdami (hulajnogami elektrycznymi i UTO - urządzeniami transportu osobistego, np. deskorolkami elektrycznymi) będą musieli ustępować pierwszeństwa pieszym i nie utrudniać im ruchu – będzie to dotyczyć części infrastruktury przeznaczonej dla ruchu pieszych, jak chodniki czy deptaki. Ponadto zakazane będzie m.in. kierowanie hulajnogą elektryczną po jezdni, na której dopuszczalna prędkość jest większa niż 30 km/h.
Do tej pory stan prawny hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego pozostawał nieuregulowany. Stwarzało to realne zagrożenie bezpieczeństwa na drogach i chodnikach, a jadący takimi pojazdami po drogach rowerowych de facto naginali przepisy.
Po zmianie przepisów zabronione będzie m.in.:
- kierowanie hulajnogą elektryczną po jezdni, na której dopuszczalna prędkość jest większa niż 30 km/h;
- kierowanie hulajnogą lub UTO przez osobę nietrzeźwą albo znajdującą się w stanie po użyciu środka działającego podobnie do alkoholu;
- przewożenie hulajnogą elektryczną i UTO innych osób, zwierząt lub przedmiotów;
- ciągnięcie lub holowanie hulajnogą elektryczną i UTO innych pojazdów;
- pozostawianie hulajnóg elektrycznych i UTO na chodniku w inny sposób niż równolegle do jego zewnętrznej krawędzi.
Hulajnoga elektryczna – gdzie się nią poruszać?
Kierujący hulajnogą elektryczną będzie musiał korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów – z prędkością dopuszczalną 20 km/h. W przypadku, gdy brakuje drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów, kierujący hulajnogą elektryczną będzie mógł korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h – z prędkością dopuszczalną 20 km/h.
Hulajnogą elektryczną będzie można wyjątkowo poruszać się chodnikiem lub drogą dla pieszych, gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów – z zachowaniem następujących zasad:
- jazda z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego,
- zachowanie szczególnej ostrożności,
- ustępowanie pierwszeństwa pieszemu oraz nieutrudnianie ruchu pieszemu.
Do kierowania hulajnogą elektryczną przez osoby w wieku od 10 lat do 18 lat wymagane będzie posiadanie karty rowerowej lub prawa jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Dla osób, które ukończyły 18 lat, dokument taki nie będzie wymagany.
Poruszanie się hulajnogą elektryczną po drodze publicznej przez dziecko do 10 lat będzie zabronione w każdej sytuacji – również pod opieką osoby dorosłej. Dzieci w wieku do 10 lat będą mogły poruszać się hulajnogą elektryczną jedynie w strefie zamieszkania, pod opieką osoby dorosłej.
Zobacz także:
Komentarze