Wszystkie wersje samochodu wyposażono w najnowsze, jak na tamte czasy, osiągnięcia techniki. Należały do nich: napinacze pasów bezpieczeństwa, poduszka gazowa dla kierowcy oraz wzmocnienia drzwi bocznych. Później dodano airbag dla pasażera i dwie poduszki boczne.
Najczęściej kupowaną wersją na rynku polskim była 90-konna Laguna z silnikiem o pojemności 1,8 l. Maksymalną moc osiąga on przy 5750 obrotach, a maksymalny moment obrotowy wynoszący 144 Nm - przy 2750 obr/min.
Przy pomyślnych wiatrach, auto do "setki" przyspiesza w 14 sekund. Wówczas silnik daje znać o sobie - pomiędzy 4000 a 5000 obr/min staje się zbyt głośny. Dynamiczna jazda okupiona jest też sporym zużyciem benzyny - 12 l na 100 km. Średnie spalanie podczas testu (10,2 l) nie pozwala zaliczyć auta do szczególnie oszczędnych. To bardzo przeciętny wynik, który skutecznie odstrasza amatorów szybkiej i dynamicznej jazdy. Z myślą właśnie o nich Renault przygotowało wersję wyposażoną w 3-litrowy V6. Drzemało w nim 190 KM, które rozpędzały auto do 100 km/h w 9,2 sekundy. Jeżdżenie Laguną wyprodukowaną przed 1998 rokiem wymaga częstej wymiany oleju. Dopiero w młodszych modelach przegląd odbywa się co 15 tysięcy kilometrów.
Według raportów niemieckiego TÜV, Laguna I zajmuje dopiero 53. miejsce w rankingu niezawodności. Do najbardziej typowych dolegliwości auta należą usterki obejmujące klimatyzację oraz nawiew powietrza. Do wadliwych części trzeba zaliczyć piszczące wycieraczki oraz trzeszczącą i "tłukącą się" klapę bagażnika. Wadliwe bywają też elementy elektroniczne zlokalizowane na desce rozdzielczej. W modelach wyposażonych w silniki wysokoprężne odczuwa się drgania nadwozia przenoszone z jednostki napędowej. Podczas nadmiernych upałów minusem jest mocno nagrzewające się wnętrze samochodu.
Produkcję Laguny I zakończono w 2001 roku, kiedy to powstał zupełnie nowy model - Laguna II.
Tekst: Tomasz Bielanów
Zdjęcia: archiwum
Ocena
Przestronne wnętrze, pojemny bagażnik, dynamiczny silnik, dobre właściwości jezdne
Zbyt głośny silnik, mocno nagrzewające się wnętrze, spore zużycie paliwa, niewygodne przednie fotele
Oferowane silniki
•1.8 - czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1794 cm3, moc maksymalna 66 kW (90 KM) przy 5750 obr/min, maksymalny moment obrotowy 144 Nm przy 2750 obr/min, średnie zużycie paliwa 8,5 l/100 km
•2.0 - czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1998 cm3, moc maksymalna 83 kW (113 KM) przy 5250 obr/min, maksymalny moment obrotowy 168 Nm przy 3500 obr/min, średnie zużycie paliwa 8,4 l/100 km
•2.0 16V - czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1948 cm3, moc maksymalna 102 kW (139 KM) przy 6000 obr/min, maksymalny moment obrotowy 182 Nm przy 4500 obr/min, średnie zużycie paliwa 8,7 l/100 km
•3.0 V6 - sześciocylindrowy, pojemność skokowa 2946 cm3, moc maks. 140 kW (190 KM) przy 5750 obr/min, maksymalny moment obrotowy 267 Nm przy 4000 obr/min, średnie zużycie paliwa 11,0 l/100 km
•1.9 dTI - czterocylindrowy, rzędowy, poj. skokowa 1870 cm3, moc maks. 72 kW (98 KM) przy 4000 obr/min, maksymalny moment obrotowy 200 Nm przy 2000 obr/min, średnie zużycie paliwa 5,6 l/100 km
Historia modelu
1994: debiut Renault Laguny w wersji pięciodrzwiowej.
1995: prezentacja wersji kombi.
1998: facelifting.
2001: wprowadzenie nowego modelu - Laguny II.
zobacz galerię
Komentarze
~Big1, 2008-06-26 12:57:55
auto motor i sport, 2008-06-21 10:20:43
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?