Hyundai Ioniq 5 – oficjalna premiera

Ioniq 5 to długo wyczekiwany elektryczny model marki należącej do Hyundaia. Auto oferuje oryginalny design, przestronne wnętrze, mocne silniki i superszybkie ładowanie akumulatora.

Ioniq 5 Materiały prasowe
Ioniq 5

Nowy Ioniq 5 to pierwszy model zbudowany na globalnej platformie E-GMP, a stylistycznie nawiązuje do pokazanego podczas targów IAA 2019 we Frankfurcie koncepcyjnego Hyundaia 45. Podczas konferencji prasowej podkreślano natomiast, że styliści inspirację czerpali z… Hyundaia Pony, który był pierwszym produkcyjnym samochodem marki Hyundai.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Ioniq 5 – nadwozie

Nie jest zaskoczeniem, że Ioniq 5 mocno przypomina swoją wersję koncepcyjną, bo że tak będzie, wiadomo było już wcześniej, niemniej jednak imponująca jest odwaga Hyundaia, by do sprzedaży wprowadzić tak nietuzinkowo stylizowany samochód, który w dodatku nie jest SUV-em, a hatchbackiem.

Ioniq 5Materiały prasowe
Ioniq 5

Niech was jednak nie zwiodą pozory, bo Ioniq 5 nie jest kompaktem. Ma aż 4635 mm długości, 1890 mm szerokości i 1605 mm wysokości, co w gamie Hyundaia stawia go w pobliżu dużego SUV-a Hyundaia Santa Fe. Co więcej, Ioniq 5, dzięki elektrycznemu napędowi, korzysta z potężnego rozstawu osi, mierzącego dokładnie 3 metry – to o 23,5 cm więcej niż we wspomnianym Santa Fe.

Pod względem stylistyki Ioniq 5 jest rzeczywiście całkiem nowym rozdziałem w historii Hyundaia. Na uwagę zasługują automatycznie wysuwane klamki, tworzące gładką powierzchnię. Z kolei z przodu widzimy maskę zachodzącą aż na błotniki, co poprawia aerodynamikę, ale i ogólną prezencję, podobnie jak potężne 20-calowe koła. Przejdźmy jednak dalej.

Ioniq 5 – wnętrze

W kabinie przewija się motyw, nazwany przez producenta „Living Space”. Mówimy tu choćby o ruchomej konsoli środkowej „Universal Island”, która może cofnąć się nawet o 140 mm. Wraz z płaską podłogą, pod którą umieszczono akumulatory, pozwala to na większą swobodę ruchu wewnątrz pojazdu. Dla pasażerów tylnych siedzeń przewidziano sporo przestrzeni, co uzyskano nie tylko przez duży rozstaw osi, ale i zmniejszenie grubości przednich siedzeń aż o 30 proc.

Ioniq 5fot. materiały prasowe
Ioniq 5

Spora jest też pojemność bagażnika, która dla wszystkich wariantów napędu wynosi 531 litrów oraz 1591 litrów po złożeniu tylnych oparć. Ale to nie koniec, bo jest jeszcze bagażnik z przodu, który w wariancie z napędem na jedną oś ma 57 litrów, a w „czteronapędowym” Ioniqu 5 ma 24 litry.

Ioniq 5fot. materiały prasowe
Ioniq 5

REKLAMA

Ioniq 5 – napęd i silniki

Ioniq 5 jest dostępny z wyborem napędów elektrycznych, gdzie wybierać można na przykład spośród dwóch opcji akumulatorów – 58 kWh lub 72,6 kWh oraz dwóch układów silników elektrycznych: podstawowego z silnikiem tylko z tyłu, albo opcjonalnego z silnikami z przodu i z tyłu. Wszystkie warianty zapewniają prędkość maksymalną 185 km/h.

Na szczycie gamy silników elektrycznych znajduje się opcjonalny napęd na wszystkie koła (AWD), w połączeniu z akumulatorem o pojemności 72,6 kWh, zapewniający łączną moc wyjściową 225 kWh (ok. 306 KM) i moment obrotowy 605 Nm. Ta wersja może przyspieszyć od 0 km/h do 100 km/h w zaledwie 5,2 sekundy.

Z kolei maksymalny zasięg określany jest normą WLTP na około 470-480 km dla wersji z napędem na dwa koła (2WD) i akumulatorem 72,6 kWh.

Ioniq 5fot. materiały prasowe
Ioniq 5

Włącznie z topowym wariantem, dostępne będą napędy:

  • Long Range 72,6 kWh
    • AWD, 225 kW (306 KM), 605 Nm, 5,2 s do 100 km/h
      2WD, 160 kW (217 KM), 350 Nm, 7,4 s do 100 km/h
  • Standard Range 58 kWh
    • AWD, 173 kW (235 KM), 605 Nm, 6,1 s do 100 km/h
    • 2WD, 125 kW (170 KM), 350 Nm, 8,5 s do 100 km/h

Ważną i unikalną cechą Ioniqa 5 jest system ultraszybkiego ładowania, 800-woltowa instalacja elektryczna oraz funkcja V2L – Vehicle-to-Load. Dzięki ładowarce 350 kW (trzy takie powstają obecnie w Polsce) Ioniq 5 może być naładowany od 10 procent do 80 procent w zaledwie 18 minut. Co więcej, wystarczy pięć minut takiego ładowania, aby uzupełnić energię wystarczającą do przejechania 100 km. Ładowanie prądem przemiennym możliwe jest natomiast z mocą 11 kW.

Oprócz tego Ioniq 5 obsługuje wspomnianą funkcję V2L, która umożliwia podłączenie dowolnych urządzeń elektrycznych, pobierających do 3,6 kW mocy. Dzięki temu możliwe jest na przykład ładowanie rowerów elektrycznych na wycieczce, ale i korzystanie ze sprzętu elektrycznego na kempingu. Port V2L znajduje się pod siedzeniami w drugim rzędzie i można go używać, gdy pojazd jest włączony. Drugi port V2L znajduje się przy porcie ładowania na zewnątrz pojazdu i ten zapewnia zasilanie nawet wtedy, gdy pojazd jest wyłączony.

Ioniq 5fot. materiały prasowe
Ioniq 5

Ioniq 5 będzie dostępny w wybranych regionach od pierwszej połowy 2021 roku. Bliżej tej daty poznamy ceny. U nas nie spodziewamy się wielkiego zainteresowania, zwłaszcza że ceny raczej nie będą na „budżetowym” poziomie, ale na pewno ten model może okazać się interesującą propozycją dla miłośników elektrycznych aut.

Dodajmy jeszcze, że po wprowadzeniu na rynek modelu Ioniq 5, Hyundai rozszerzy swoją gamę pojazdów bezemisyjnych o elektrycznego sedana Ioniq 6 i dużego SUV-a Ioniq 7.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA