Ile aut elektrycznych jest dziś w Polsce? Mamy dane

Samochody elektryczne zyskują w Polsce na popularności, o czym świadczy 93-procentowy przyrost liczby aut z wtyczką w ciągu roku. Ile zatem aut elektrycznych jeździ dziś w naszym kraju?

Ładowanie samochodu elektrycznego fot. Michał Szymaczek
Ładowanie samochodu elektrycznego

Raport Licznik Elektromobilności, uruchomiony przez PZPM (Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego) i PSPA (Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych), podsumowuje sytuację na rynku samochodów elektrycznych i ogólnie „aut z wtyczką”, czyli także hybryd typu plug-in.

Według danych z końca grudnia 2021 roku, w Polsce zarejestrowanych było łącznie 38 001 samochodów osobowych oraz 1657 samochodów użytkowych z napędem elektrycznym i hybrydowym plug-in. W samym tylko roku ubiegłym ich liczba zwiększyła się o 20 253 sztuki, a to oznacza wzrost o 93 proc. względem analogicznego okresu roku 2020.

Ile aut czysto elektrycznych jest w Polsce?

Do zapowiadanego przez premiera miliona samochodów elektrycznych w Polsce „trochę” jeszcze brakuje, bo pod koniec grudnia 2021 roku po polskich drogach jeździło 38 001 aut z wtyczką, przy czym pojazdy w pełni elektryczne (BEV – battery electric vehicles) odpowiadały za 49 proc. tego segmentu, co w przeliczeniu na sztuki oznacza 18 795 samochodów. Pozostałą część, czyli 51 proc., stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV – plug-in hybrid electric vehicles) – to dokładnie 19 206 szt.

Jak zatem wspomnieliśmy, aut elektrycznych przybywa, procentowo są to spore przyrosty, niemniej park „elektryków” w naszym kraju to wciąż znikoma część całego rynku, który w samym tylko 2021 roku powiększył się o około 450 tys. nowych samochodów i blisko 1 mln samochodów używanych z zagranicy.

Licznik Elektromobilności mówi nie tylko o samochodach osobowych, ale także o elektrycznych pojazdach dostawczych i ciężarowych, czy też jednośladach. Park tych pierwszych liczył na koniec 2021 roku 1 657 szt., zatem powiększył się o 94 proc. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 651 szt. Od stycznia do grudnia 2021 r. flota elektrobusów powiększyła się o 220 zeroemisyjnych pojazdów. Z kolei flota elektrycznych motorowerów i motocykli na koniec grudnia składała się z 10 650 szt., co oznacza że w 2021 roku było o jedną czwartą więcej rejestracji niż rok wcześniej.

A jak wygląda rynek samochodów hybrydowych? Ze względu na fakt, że auta z napędem hybrydowym (nie plug-in) ma już od dawna większość producentów, łączna liczba hybryd w Polsce powiększyła się do 325 136 szt.

REKLAMA

Przybywa stacji ładowania

Wraz ze wzrostem liczby pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Jak czytamy w raporcie Licznik Elektromobilności, pod koniec grudnia 2021 r. w Polsce funkcjonowały 1932 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych, oferujące 3 784 punkty. 30 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 70 proc. wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W grudniu uruchomiono 119 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (240 punktów).

– Za nami trudny rok 2021, w którym kryzys półprzewodnikowy spowodował bardzo duże zawirowania na rynku motoryzacyjnym. Ponieważ w pojazdach niskoemisyjnych ilość półprzewodników jest znacznie większa niż w pojazdach konwencjonalnych, tym bardziej cieszy, że rosną rejestracje samochodów z napędami alternatywnymi. Warto podkreślić, że od kilku miesięcy obserwujemy znaczny wzrost liczby rejestracji hybryd plug-in, które przy właściwej eksploatacji w czasie jazdy miejskiej mają zalety samochodu elektrycznego bateryjnego zaś poza miastem mają zasięgi porównywalne z samochodami konwencjonalnymi. Rewolucja w branży motoryzacyjnej jest faktem, ale mimo tego, bieżący rok będzie czasem wytężonej pracy legislacyjnej, bo czeka nas wejście w życie kilkunastu dyrektyw i rozporządzeń, z których znaczna część będzie dotyczyła pojazdów niskoemisyjnych – mówi Jakub Faryś, prezes PZPM.

– Końcówka roku, zgodnie z naszymi oczekiwaniami, zakończyła się mocnym akcentem. Biorąc pod uwagę dane z 12 miesięcy, w grudniu zarejestrowano prawie jedną piątą osobowych BEV i oddano do użytku 21 proc. ogólnodostępnych stacji ładowania. Mimo pewnych obaw związanych z niedoborem półprzewodników w rok 2022 wchodzimy z dużą dawką optymizmu, a rok bieżący ma szansę stać się przełomowym okresem dla rozwoju elektromobilności w Polsce – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

REKLAMA