Spadek wielkości importu używanych samochodów do Polski wyniósł w lipcu blisko 24 proc., porównując do analogicznego okresu roku ubiegłego. Spośród 62 766 zarejestrowanych zeszłym miesiącu aut, osobowych było dokładnie 57 630 sztuk – wynika z danych przytoczonych przez IBRM Samar w najnowszym raporcie. Dodajmy jeszcze, że łącznie po siedmiu miesiącach 2022 roku w Polsce zarejestrowano 466 017 samochodów z zagranicy, a to liczba o ponad 16 proc. mniejsza niż przed rokiem.
Jak wspomnieliśmy, i co podkreśla raport Samaru, sprowadzamy coraz starsze pojazdy. Średni wiek importowanego auta nadal rośnie i wynosi w tym roku już 12,78 lat, przy czym w samym tylko lipcu było to rekordowe 12,67 roku. Średnią zawyżają benzynowe samochody osobowe, zaś oczywiście najmłodsze są samochody elektryczne – w przypadku egzemplarzy osobowych ich wiek wynosi 5,77 roku. Warto przy tym zauważyć, że notorycznie spada zainteresowanie dieslami, których udział w rynku spadł o 0,8 proc., zaś powoli rośnie import „elektryków” – ich udział w rynku był wyższy o 0,2 proc. i póki co wynosi skromne 0,4 proc.
Ciekawostką jest, że choć Niemcy są wciąż krajem, z którego sprowadzamy najwięcej używanych pojazdów (niemal 243 tys. sztuk), to import od naszego zachodniego sąsiada spadł aż o ponad 25 proc. licząc rok do roku. Za to bardzo mocno, bo aż o 108 proc., wzrosło zainteresowanie „używkami” z Norwegii. Mimo dużego wzrostu wciąż mówimy jednak o niewielkiej liczbie blisko 3 tys. aut sprowadzonych na przestrzeni bieżącego roku. Z Norwegii, dodajmy za Samarem, najczęściej sprowadzany jest elektryczny Nissan Leaf (143 szt.).
Zobacz także: sprzedaż nowych aut wciąż spada. Oto najpopularniejsze modele w Polsce
TOP 10 najpopularniejszych aut z importu w 2022 roku (styczeń-lipiec):
- Opel Astra – 12 939 szt.
- Audi A4 – 12 805 szt.
- Volkswagen Golf – 12 124 szt.
- BMW Serii 3 – 9 477 szt.
- Audi A3 – 8 405 szt.
- Opel Corsa – 7 867 szt.
- Ford Focus – 7 812 szt.
- Ford Fiesta – 6 952 szt.
- Volkswagen Passat – 6 604 szt.
- Volkswagen Polo – 6 574 szt.