W czerwcu 2022 roku w Polsce zarejestrowane zostały 68 162 sprowadzone z zagranicy używane samochody osobowe i dostawcze o masie do 3,5 tony – podaje IBRM Samar w swoim najnowszym raporcie. Jak podkreślają eksperci, oznacza to spadek na przestrzeni roku aż o jedną piątą, a do tego wynik czerwcowy był ostatnio tak niski w 2013 roku, zatem 9 lat temu.
Łącznie w pierwszym półroczu 2022 roku ściągnęliśmy z zagranicy do kraju dokładnie 403 251 aut, a przynajmniej tyle zostało zarejestrowanych. To liczba niższa od ubiegłorocznej o 15 proc. Przy czym nieco mniejszy spadek odnotowały samochody osobowe, których było 367 157 sztuk, zatem mniej o 14,7 proc., zaś samochody dostawcze, których zarejestrowano 36 094 sztuk, zanotowały spadek o 18,3 proc.
Sprowadzamy przy tym, niestety, coraz starsze pojazdy. Średni wiek importowanego samochodu, według danych cytowanych przez Samar, wyniósł po sześciu miesiącach aż 12,65 roku, przy czym w samym czerwcu było to rekordowe 12,72 roku, zatem trend jest rosnący. Średnią zawyżają samochody osobowe (12,8 roku), szczególnie te wyposażone w silniki benzynowe (13,66 roku). Najmłodsze są z kolei – rzecz jasna – samochody elektryczne, bo w przypadku modeli osobowych ich wiek wynosi średnio 5,77 roku, a dla dostawczych jest to 7,22 roku.
Zobacz także: najtańsze samochody używane w Polsce w 2022 roku
Najpopularniejsze auta używane w Polsce w połowie 2022 roku
Które modele sprowadzamy najchętniej? Czołówka jest niezmiennie ta sama, a walka o pierwsze miejsce jest bardzo zacięta, bo dwa topowe modele różnią po 6 miesiącach zaledwie 33 egzemplarze. Oto ranking TOP10 najchętniej sprowadzanych do Polski modeli samochodów w pierwszym półroczu 2022 roku:
- Opel Astra – 11 131 szt.
- Audi A4 – 11 098 szt.
- Volkswagen Golf – 10 450 szt.
- BMW Serii 3 – 8 146 szt.
- Audi A3 – 7 239 szt.
- Opel Corsa – 6 843 szt.
- Ford Focus – 6 769 szt.
- Ford Fiesta – 6 022 szt.
- Volkswagen Polo – 5 735 szt.
- Volkswagen Passat – 5 663 szt.