WTCC - czyli Mistrzostwa świata samochodów turystycznych – seria wyścigowa uznawana przez FIA za najważniejszą zaraz po F1 i WRC. początki tych wyścigów sięgają 1987 roku, a corocznie są rozgrywane od 2005 r. jednak to Sebastien Loeb i zaangażowanie Citroëna tchnęły w WTCC nowe, lepsze życie.
Wyścigi samochodów turystycznych pierwotnie miały polegać na rywalizacji samochodów niemalże seryjnych. Jednak na pierwszy rzut oka widać, że auta startujące w WTCC, z nadymanymi nadkolami i wielkimi tylnymi skrzydłami, to surowe wyścigowe maszyny. Silniki o pojemności 1,6 litra osiągają około 380 KM w samochodach tegorocznych (klasa TC1), czyli w Hondach i Citroënach, oraz 320 KM w starszych konstrukcjach (klasa TC2) – Seatach, Chevroletach.
Przypominający Citroëna C-Elysée samochód wyczynowy ma ogromne 380-milimetrowe tarcze hamulcowe, pełną klatkę bezpieczeństwa i 6-biegową sekwencyjną skrzynię biegów. Z wersji seryjnej pozostał jedynie grill z podwójnym szewronem i napęd na przednie koła. Na prostej auta WTCC są w stanie rozpędzić się nawet do 300 km/h, są więc niewiele wolniejsze niż bolidy Formuły 1. Pomimo mocnej konkurencji, Citroën zdominował początek sezonu, więc postanowiono, że Francuzi powinni mieć auto o 40 kg cięższe od innych – od tego momentu rywalizacja z fabrycznym teamem Hondy nabrała rumieńców.
Świetny debiutancki sezon jak na razie zalicza Sebastien Loeb, który dwukrotnie stawał na najwyższym stopniu podium – jego kompan z zespołu, Yvan Muller, wygrał mistrzostwa już czterokrotnie. W tegorocznym sezonie mistrzostw świata przewidziano 12 wyścigowych weekendów – m.in. w Moskwie, Szanghaju oraz na torze Spa.
Podczas każdej rundy rozgrywa się 2 wyścigi. Kwalifikacje podzielono na 3 etapy: w Q1 rywalizują wszyscy kierowcy, w Q2 jedynie topowa 12, a w Q3 o lepsze miejsce startowe walczy tylko 5 kierowców. Wyścigi odbywają się na dystansie 60 km, co daje 11 okrążeń na Slovakiaringu lub 16 w Marrakeszu. Na starcie drugiego wyścigu kierowcy sklasyfikowani w pierwszej próbie na miejscach od 1. do 10. zamieniają się miejscami. Jak w każdej serii wyścigowej, pierwszy zakręt bywa decydujący i to tutaj najczęściej dochodzi do kontaktu i przepychanek – rywalizacji na centymetry nie brakuje w żadnym sektorze toru.
Sebastien Loeb
9-krotny rajdowy mistrz świata wszystko czego dotknie zamienia w trofeum w swojej gablocie – czy to Pikes Peak, FIA GT, czy rallycross, Loeb potrafi zamieszać w stawce. Jeden z najwybitniejszych kierowców w historii nudząc się na rajdowej emeryturze zaciągnął świtę swoich inżynierów i sponsorów na tor wyścigowy. Zza kierownicy Citroëna C-Elysée WTCC sieje postrach wśród konkurentów i już po pierwszych pięciu eliminacjach zajmuje 3. miejsce w generalce.
Oglądaj w TV: Każda runda wyścigów WTCC jest emitowana przez Eurosport i Eurosport 2. Dla fanów internetu przewidziano relację live oraz bazę wideo z powtórkami, wywiadami i najciekawszymi momentami. WTCC na żywo obejrzysz najbliżej na Slovakiaringu.