Instalacja LPG a drożejące paliwa – czy to się nadal opłaca?

Czy instalacja LPG opłaca się, przy rosnących cenach paliw? Jak pokazują obliczenia, opłaca się, i to nawet bardziej niż do tej pory.

Tankowanie LPG fot. materiały prasowe
Tankowanie LPG

Ceny paliw na stacjach pobiją niedługo wszelkie rekordy, bowiem benzyna 95 przekroczyła już barierę 6 złotych za litr, a w przypadku paliwa 98-oktanowego mówimy o 6,30-6,40 zł/l. Kierowców niepokoi jednak przy tym fakt, że i cena autogazu podskoczyła do poziomów nienotowanych nigdy wcześniej. Dotychczasowym rekordem były kwoty z 2012 roku, kiedy za litr gazu LPG płaciliśmy niemal 2,90 zł, zaś teraz LPG na stacjach jest już znacznie powyżej 3 zł/l.

REKLAMA

W takiej sytuacji powstaje pytanie, czy dotychczasowa zaleta autogazu, jaką była niska cena, wciąż ma przełożenie na opłacalność montażu instalacji LPG i jej wykorzystywania na co dzień? Eksperci są zgodni co do tego, że tak. Chodzi bowiem nie tyle o samą cenę autogazu, co jej relację do ceny benzyny, dla której LPG jest alternatywą. Oczywiście, że tankując droższe paliwo – czy to benzynę, czy autogaz – płacimy więcej, jednakże to właśnie tańszy autogaz przyniesie obecnie większe oszczędności w stosunku do benzyny, kiedy i tak jeździć musimy.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Specjaliści z portalu gazeo.pl dokonali obliczeń, z których wynika, że przy tych samych miesięcznych przebiegach, czas amortyzacji instalacji LPG jest krótszy, kiedy benzyna jest droższa, bowiem relacja między tym paliwem, a LPG, to około 50 proc. A ponieważ połowa z wyższej kwoty daje, siłą rzeczy, wyższą wartość, to oszczędność wynikająca z użytkowania autogazu – nawet tego drożejącego – jest tym większa.

Pokazuje to tabela, sporządzona przez ekspertów:

Zwrot kosztów instalacji LPG

REKLAMA

REKLAMA

Zbiornik LPG w Alfie Romeo Giulietta fot. auto motor i sport
Zbiornik LPG w Alfie Romeo Giulietta

Kiedy instalacja LPG się zwróci?

Kiedy zapytaliśmy w kilku warsztatach, zajmujących się fachowym montażem instalacji LPG, o zainteresowanie ze strony kierowców, okazuje się, że rzeczywiście, przybywa w ostatnim czasie zapytań o koszty i możliwość założenia instalacji. Sporo takich zapytań pochodzi od właścicieli samochodów z dużymi i paliwożernymi silnikami, ale nie tylko. W kierunku montażu LPG zwracają się także właściciele flot i przedstawiciele handlowi, bowiem im większy pokonywany dystans, tym oszczędność wynikająca z relacji cen LPG-benzyna jest wyższa.

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Dla unaocznienia tego faktu posłużmy się szybkim obliczeniem, na bazie kalkulatora gazeo.pl. Według danych dostarczonych przez serwis e-petrol.pl, średnie ceny paliw w Polsce na dzień 20 października 2021 roku wynosiły 5,91 zł/l dla Pb95 i 3,16 zł/l dla LPG. Zakładamy miesięczny przebieg 1000 km i 3-letni okres użytkowania, a także średnie spalanie 8 litrów benzyny na 100 km, zaś gazu o ok. 15 proc. większe, dodając do tego koszt benzyny do rozruchu (instalacja sekwencyjna dla auta z pośrednim wtryskiem) i koszty serwisu instalacji.

Według kalkulatora, po trzech latach oszczędność z tytułu użytkowania instalacji LPG wyniesie 2100 złotych. Oznacza to miesięcznie 58 złotych, zatem na każde 100 km oszczędność wyniesie około 5,8 złotego, czyli mniej więcej tyle, ile kosztuje 1 litr benzyny. Okres, w jakim zamortyzuje się koszt samej instalacji, to 14 miesięcy. Jeżdżąc na większych dystansach, zwrot uzyskamy wcześniej.

Przy droższych, bardziej skomplikowanych instalacjach do nowoczesnych silników, zwrot nastąpi oczywiście odpowiednio później, ale zwykle, przy podobnych jak wyżej przebiegach rzędu 1000 km miesięcznie i założeniu nieco większego spalania, będą to około dwa lata. Szczegółowe wyliczenia dostępne są w odpowiednich kalkulatorach, dostępnych w internecie lub bezpośrednio w warsztacie zajmującym się montażem instalacji LPG.

Dodajmy, że o ile jeszcze niedawno Polacy zaczęli powoli odwracać się od autogazu, do czego skłaniała relatywnie tania benzyna, tak teraz warsztaty notują wzrost zainteresowania. Wciąż po naszych drogach jeździ nieco ponad 2,5 mln samochodów z instalacją LPG. Przy tym warto spojrzeć na przekrój wiekowy sprowadzanych do kraju samochodów, których średni wiek to nieco ponad 12 lat, a oszczędne diesle stanowią wśród nich zdecydowaną mniejszość. To skłania kierowców do zainwestowania w autogaz. Takie auta mają nierzadko silniki, które świetnie nadają się do "zagazowania", są mniej skomplikowane niż obecne nowoczesne konstrukcje z bezpośrednim wtryskiem, a sama instalacja jest co najmniej o połowę tańsza. Poniżej przykładowe modele, które "lubią" LPG.

Zobacz budżetowe samochody, które nadają się do montażu instalacji LPG

 

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA