REKLAMA

Instalacja LPG za 1000 zł? Takie rzeczy tylko w Dacii

Dzisiaj niełatwo znaleźć samochód z fabryczną instalacją gazową, no chyba że zajrzy się do cennika Dacii. Inwestycja w LPG zwraca się już po kilku tygodniach.

Dacia Duster TCe 100 LPG Dacia Duster TCe 100 LPG

Jeszcze kilka lat temu samochody z instalacją gazową były w Polsce niezwykle popularne nie tylko na rynku wtórnym - również w salonach był spory wybór tego rodzaju aut. Dzisiaj wystarczy przejrzeć cenniki producentów, którzy dotąd oferowali takie pojazdy, aby stwierdzić, że wielu z nich wycofało je ze sprzedaży.

Szkoda, że tak się stało, ponieważ samochody z instalacją gazową są jednymi z najtańszych w eksploatacji, a do tego są uznawane za auta ekologiczne, bo podczas spalania gazu do atmosfery dostaje się mniej (co najmniej o 10%) dwutlenku węgla, a w spalinach jest znacznie niższy poziom innych szkodliwych substancji.

Dacia Duster TCe 100 LPG

Dlaczego dziś tak mało aut jest wyposażanych w instalację gazową? Między innymi dlatego, że odchodzi się od produkcji samochodów z wielopunktowym wtryskiem paliwa, które najlepiej nadają się do zasilania gazem LPG, a w ich miejsce pojawiają się silniki z bezpośrednim wtryskiem – nie każdy jest przystosowany do montażu instalacji, a nawet jeśli jest, to wymaga wykorzystania drogich i skomplikowanych rozwiązań. Taka inwestycja nie zawsze się opłaca. Całkiem inną drogą idzie jednak koncern Renault, a więc także popularna w Polsce Dacia.

 

Dacia – fabryczna instalacja LPG

W ofercie Dacii znajdziemy kilka samochodów fabrycznie wyposażanych w instalację LPG – są wśród nich Sandero, Logan, Logan MCV oraz Duster. W każdym z nich taka instalacja kosztuje jedynie 1000 zł, a więc mniej więcej tyle, ile wynosi dziś dopłata do podgrzewanych foteli czy czujników parkowania. Dlaczego cena jest tak korzystna?

To wszystko zasługa silnika. Renault stworzyło od podstaw jednostkę TCe 100, czyli trzycylindrowy silnik benzynowy o mocy właśnie 100 KM. Jego wyróżnikiem jest to, że mimo turbodoładowania – co pozwoliło zmniejszyć zużycie paliwa oraz zwiększyć dostępną siłę napędową – ma jednocześnie wielopunktowy wtrysk paliwa, co obecnie jest rozwiązaniem rzadko stosowanym.

Dacia Duster TCe 100 LPG

Ma to jednak ogromną zaletę – do zasilania silnika gazem nie trzeba drogich i skomplikowanych instalacji, wystarczy sprawdzone i proste rozwiązanie od najbardziej doświadczonego producenta takich instalacji, czyli marki Landi Renzo. Zbiornik na gaz znajduje się pod podłogą bagażnika, w miejscu przeznaczonym na koło dojazdowe. Dziś większość samochodów na rynku ma zestaw naprawczy zamiast koła zapasowego, więc wspomniane rozwiązanie w Dacii LPG nie jest czymś wyjątkowym.

Dzięki niskiej cenie instalacji inwestycja zwróci się po przejechaniu około 4000 km, co dla wielu kierowców oznacza jedynie kilka tygodni jazdy. Jak się dowiedzieć, czy takie rozwiązanie jest dobre dla nas? Wystarczy wejść na stronę internetową marki (dacia.pl/dacia-lpg) i skorzystać z kalkulatora LPG. Weźmy do kalkulacji samochód taki jak w załączonym wideo, czyli Dacię Duster w wersji SL Celebration, z silnikiem TCe 100 LPG, która kosztuje jedynie 63 400 zł. Nasz przebieg miesięczny? Załóżmy, że 2 tys. km. Według kalkulatora za benzynę w tym okresie przyszłoby zapłacić 682 zł miesięcznie, a za gaz, który jest ponaddwukrotnie tańszym paliwem, jedynie 253 zł! Co to oznacza? To, że każdego miesiąca oszczędza się 429 zł, a więc inwestycja 1000 zł zwróci się już po ok. 70 dniach! A później każdy kolejny kilometr pokonuje się ponad dwa razy taniej niż modelem bez instalacji! Tak niska dopłata do instalacji gazowej w samochodach Dacii to dzisiaj jedna z najbardziej atrakcyjnych ofert na rynku.

Dacia Duster TCe 100 LPG

Bardzo ważną zaletą instalacji LPG w samochodach Dacii jest jej fabryczny montaż, co oznacza, że w żaden sposób nie zmniejsza żywotności silnika, bo została idealnie dopasowana do tej jednostki napędowej. Dzięki temu samochód ma taką samą gwarancję producenta jak auto z silnikiem benzynowym (3 lata lub 100 000 km) – a w wypadku montażu LPG we własnym zakresie, już po zakupie samochodu, gwarancja automatycznie wygasa. Dacia oferuję też dodatkową gwarancję na samą instalację. Co więcej, samochód zasilany LPG jest serwisowany tak samo jak z jednostką benzynową, ma wyznaczone przeglądy w takich samych odstępach czasu, a kierowca może korzystać z tych samych ofert promocyjnych, co właściciele aut benzynowych. Brzmi atrakcyjnie, prawda?

Dacia Duster – praktyczna i oszczędna

Jak już wspomnieliśmy, instalacja LPG jest dostępna w czterech modelach marki – Sandero, Logan, Logan MCV oraz Duster. Na przejażdżkę zabraliśmy więc Dustera w bogato wyposażonej jubileuszowej wersji SL Celebration, którą wypuszczono na rynek, aby świętować 15. rocznicę wskrzeszenia marki Dacia.

Dacia Duster TCe 100 LPG

Jedyny silnik w gamie marki, który współpracuje z instalacją gazową, to wspomniany TCe 100, czyli trzycylindrowa jednostka o pojemności 1.0, wspomagana przez turbosprężarkę. Dzięki tej ostatniej silnik osiąga 160 Nm momentu obrotowego, a to wystarcza, aby samochód płynnie się rozpędzał. Dzięki nowej jednostce napędowej Duster subiektywnie jest znacznie bardziej dynamiczny niż auto z poprzednim, wolnossącym silnikiem o pojemności 1.6.

Jazda samochodem wyposażonym w instalację LPG niemal nie różni się od jazdy autem z jednostką spalinową. W modelach Dacii wlew gazu jest umieszczony pod klapką wlewu benzyny, więc dodatkowo wycięty otwór nie szpeci zderzaka. Jedynym elementem, który wskazuje, że samochód ma instalację gazową, jest sterownik wielkości pięciozłotówki, który jest umieszczony po lewej stronie kierownicy – tam można podejrzeć, ile gazu zostało w zbiorniku, a także włączyć lub wyłączyć instalację.

Dacia Duster TCe 100 LPG

Elektronika sterująca wtryskiem gazu sama decyduje, kiedy silnik powinien być uruchomiony przy zasilaniu benzyną (np. podczas zimnego startu), a kiedy można uruchamiać go „na gazie”. Sprawia to, że kierowca nie musi zastanawiać się, które rozwiązanie będzie lepsze dla żywotności silnika. Jedynym zadaniem kierowcy jest tankowanie gazu oraz włączanie i wyłączanie zasilania LPG podczas jazdy, zgodnie z aktualnymi potrzebami.

Na temat żywotności silnika przez lata nagromadziło się wiele nieprawdziwych przekonań, dlatego najlepiej zapytać o radę ekspertów – na stronie marki (dacia.pl/dacia-lpg) znajdziemy zakładkę z najczęstszymi pytaniami i odpowiedziami, które w jasny sposób wyjaśniają, czym jest instalacja LPG. Warto pokrótce wspomnieć, że gaz ten spala się w całości i nie pozostawia w silniku żadnych osadów, przez co żywotność oleju silnikowego, a także samej jednostki napędowej jest po prostu większa.

Dacia Duster TCe 100 LPG

Dacia Duster TCe 100 LPG jest samochodem bardzo ekonomicznym (przypominamy – miesięcznie oszczędza się ok. 793 złotych!), ale także ekologicznym. Gaz LPG jest paliwem znacznie czystszym niż benzyna i olej napędowy, więc podczas spalania do atmosfery uwalnia się co najmniej 10% mniej dwutlenku węgla, a w spalinach nie zawierają się cząstki stałe. Co więcej, spalanie gazu LPG zmniejsza również aż o 70% emisję tlenków azotu (NOx).

Dość dynamiczna, cicha i komfortowa, a do tego bardzo ekonomiczna i ekologiczna – Dacia Duster TCe 100 LPG (tak jak i pozostałe Dacie z instalacją gazową) to samochód, obok którego nie da się przejść obojętnie.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA