[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Instrukcja obsługi autostrady dla zaawansowanych

Mieliśmy już kilka lat na przyzwyczajenie się do autostrad w Polsce. Znamy podstawowe zasady poruszania się po drogach szybkiego ruchu, ale wciąż potrzebne jest przestudiowanie instrukcji obsługi ponieważ jazda polskimi autostradami łączy się z niepotrzebnym stresem i poważnym zagrożeniem. 

Autostrada Autostrada, fot. Shutterstock

Wyprzedzasz kolumnę kolumnę ciężarówek, przed sobą nasz sznur aut, które nadają tempo. A tu od tyłu nadjeżdża kolejny samochód, hamuje w ostatniej chwili jakby kierowca nie widział co się przed nim dzieje, siada na zderzaku i zaczyna mrugać światłami nie wiedzieć czego oczekując. Takich sytuacji na autostradzie nie brakuje.
Uciążliwych i całkowicie niepotrzebnych momentów na autostradzie wciąż jest mnóstwo. Pocieszający jest fakt, że dziś jeździmy po autostradach zacznie mądrzej, bezpieczniej i kulturalniej niż kilka lat temu. Przygotowaliśmy zatem kilka zasad, bez których stosowania jazdą autostradą będzie niebezpieczna i niekomfortowa.       

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Instrukcja obsługi autostrady - jazda prawym pasem

Śląska autostrada A4

Nie bez powodu zaczynamy od jazdy prawym pasem. Jeśli nie jesteśmy w trakcie wyprzedzania powinniśmy podróżować zgodnie z przepisami prawym pasem. Nieprzestrzeganie tej zasady wywołuje rozległe konsekwencje. Prowokuje innych kierowców do siadania na zderzaku, czy wyprzedzania prawym pasem. Więc bez względu na to z jaką prędkością aktualnie jedziesz i jaki dystans dzieli cię od samochodu jadącego za tobą, po wykonaniu manewru wyprzedzania powinieneś niezwłocznie zjechać na prawy pas. Jeżeli w lusterku widzisz samochód, który podróżuje za tobą w dużej odległości wcale nie oznacza to, że kierowca nie chce cię wyprzedzić. Może to być auto z adaptacyjnym tempomatem, które nie pozwala złamać bariery bezpiecznej odległości. 

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Instrukcja obsługi autostrady - stała prędkość

Najlepiej ustalić z jaką prędkością chcemy dziś podróżować autostradą i starać się w miarę możliwości ją utrzymywać. W samochodach wyposażonych w tempomat będzie to znacznie łatwiejsze do realizacji. Oczywiście istnieje wiele sytuacji, jak choćby intensywny ruch, w  których jazda ze stałą prędkością nie jest możliwa. Ruch odbywałby się najpłynniej i najsprawniej gdyby wszyscy podróżowali z maksymalną dopuszczoną i taką samą prędkością, jak to ma miejsce choćby w USA. Ale u nas jeszcze upłynie sporo czasu, zanim dojdziemy do tego poziomu kultury jazdy. Poza tym nie zawsze warunki pogodowe i techniczne na to pozwalają.   

Zobacz także:

REKLAMA

REKLAMA

Instrukcja obsługi autostrady - magnetyczni kierowcy

Łatwo dostrzec na autostradzie tzw. magnetycznych kierowców. Podróżujesz ze stałą prędkości ustaloną na tempomacie i natrafiasz na samochód poruszający się wolniej, więc go wyprzedzasz. Na tym nie koniec przygody. Wyprzedzony kierowca czuje się urażony i zabiera się do rewanżu rozpoczynając manewr wyprzedzania ciebie. Po krótkim czasie orientuje się, że nie jest to jego naturalna prędkość i zwalnia. Więc ty znowu się do niego zbliżasz i wyprzedzasz. Wyprzedzany kierowca ma jednak ambicje i nie pozwoli się ponownie obrazić. Okazuje się, że takie manewry mogą trwać bez końca. Na szczęście takie zachowanie nie jest niebezpieczne, a jedynie pogarsza komfort jazdy.

Instrukcja obsługi autostrady - adaptacyjne światła

Mamy na drogach coraz więcej nowoczesnych i bezpiecznych samochodów i do takich systemów muszą przywyknąć nie tylko ich kierowcy, ale również inni użytkownicy dróg. Adaptacyjne reflektory płynnie przechodzą ze świateł drogowych na krótkie więc kierowcy jadący z przeciwka nie dostrzegają momentu zmiany sądząc, że wciąż jedziemy na długich. Dlatego tzw. profesorzy potrafią z premedytacją i w tej sytuacji bezpodstawnie oślepiać kierowcę nowoczesnego auta napominając błyskaniem światłami.  

Instrukcja obsługi autostrady - Automatyczne tempomaty

Adaptacyjne tempomaty nie tylko utrzymują odpowiednia prędkość, ale również automatycznie przyspieszają i hamują zachowując przy tym bezpieczną odległość od poprzedzającego samochodu. Znacznie większą od tej, do jakiej jesteśmy przyzwyczajeni. Dlatego kierowca jadący samochodem z adaptacyjnym tempomatem musi podczas wyprzedzania na autostradzie zmienić pas z dużym wyprzedzeniem, ponieważ w przeciwnym razie jego samochód automatycznie wybije się z rytmu. Przez niektórych kierowców odbierane jest to jako opieszała i niezdarna jazda. Tymczasem bezpieczna odległość i płynność manewrów to podstawy poruszania się po autostradzie, o czym znajdziecie informacje w kolejnych akapitach.

Instrukcja obsługi autostrady - wyprzedzanie ciężarówki

Jeżeli zbliżasz się do ciężarówek jadących w kolumnie, bądź przygotowany, że kierowca jednej z nich może rozpocząć wyprzedzanie nie bacząc na twoją obecność. To bardzo niebezpieczna sytuacja.    

Instrukcja obsługi autostrady - Pomoc kierowcom wjeżdżającym na autostradę

Jeśli widzimy, że na pasie rozbiegowym pojawia się samochód chcący włączyć się do ruchu warto ułatwić mu taki manewr zmieniając pas na lewy.

Instrukcja obsługi autostrady - zmiana pasa

Autostrada

Z pozoru prosty manewr, zamiany pasa na autostradzie może okazać się ze względu na różnicę prędkości bardzo niebezpieczna. Więc zanim zaczniemy zmieniać pas upewnijmy się czy droga jest wolna i czy w lusterku nie zbliża się jadący z dużą prędkością samochód. Jeśli zmianą pasa wymuszamy hamowanie samochodu, który się na nim znajduje jest to nic innego jak wymuszenie pierwszeństwa przejazdu.

Instrukcja obsługi autostrady - płynność manewrów

Płynność wszystkich manewrów, którą łatwo zaobserwować w USA, zdecydowanie poprawia bezpieczeństwo jazdy po autostradzie. Zwykła kultura jazdy zobowiązuje, by nie wymagać od innych kierowców dostosowywania się do naszego stylu jazdy. 

REKLAMA

Instrukcja obsługi autostrady - przekraczanie ograniczenia prędkości na mokrej nawierzchni

To niezwykle niebezpieczny zwyczaj. Jazda z duża prędkością na mokrym asfalcie niesie za sobą ryzyko aquaplaningu, czyli odrywania  się opony od asfaltu. Na takie zagrożenie najbardziej narażone są samochody ze zużytymi oponami, niesprawnym zawieszeniem oraz co okazuje się zwodnicze samochody sportowe wyposażone w szerokie opony do jazdy sportowej np. tzw. półslicki. Niektórzy kierowcy sportowych aut, które na suchej nawierzchni gwarantują znakomitą przyczepność i tym samym poczucie bezpieczeństwa nie zdają sobie sprawy, że podczas obfitych opadów deszczu Skoda Fabia na wąskich oponach może podróżować bezpiecznie z większą prędkością niż Porsche 911 GT3.

Najbardziej zagrożone aquaplaningiem miejsca na autostradzie znajdują się tuż przed łukiem, gdzie zmienia się nachylenie asfaltu. W tym rejonie przy obfitym deszczu płynie w poprzek jezdni rzeka często niewidoczna dla kierowców. Kiedy samochód wpada w aquaplaning traci sterowność, więc przed łukiem nie ma już miejsca na ratowanie. Umiejętności jakie posiada kierowca, ani liczne systemy bezpieczeństwa bardzo często nie mają w tym wypadku znaczenia. Najważniejsze, by nie spanikować. Pozostaje nieznacznie ując gazu i czekać na odzyskanie przyczepności bez kręcenia kierownicą.

Instrukcja obsługi autostrady - opłata za przejazd

fot. GDDKiA

Przygotujmy się do opłacenia za przejazd na bramkach tak, by trwało to jak najkrócej. W ten sposób ograniczymy zatory. Coraz powszechniejsze staje się automatyczne płacenie za przejazd autostradą. Na popularność tego typu płatności wpłynęła bez dwóch zdań pandemia koronawirusa. Na autostradzie A4 pomiędzy Krakowem, a Katowicami już ponad 30 proc. kierowców korzysta z automatycznej płatności. Wcale nie trzeba mieć w samochodzie dedykowanych do tego urządzeń. Wystarczy ściągnąć odpowiednią aplikację na telefon, by przejeżdżać przez bramki bez zatrzymywania. W tym wypadku jest to Autopay videotolling, ale na większości odcinków polskich autostrad istnieje już taka możliwość płatności.

Instrukcja obsługi autostrady - korytarz bezpieczeństwa

W sytuacji najechania na korek ustawmy samochody blisko skrajnych linii wyznaczających pasy po to, by zostawić na środku korytarz bezpieczeństwa dla służb.

  • Jeśli widzisz, że droga zaczyna się korkować - zjedź na bok pasa.
  • Nie czekaj do czasu, aż usłyszysz sygnał karetki, zjedź od razu pozostawiając między autami przestrzeń umożliwiającą przejazd dla służb ratunkowych.
  • W przypadku, gdy autostrada ma dwa pasy, kierowcy na lewym zjeżdżają zawsze - na lewo, kierowcy na pozostałych pasach - na prawo.
  • W ten sposób tworzy się szeroki pas, którym służby ratunkowe mogą dojechać do poszkodowanych i poruszać się w obu kierunkach.

Instrukcja obsługi autostrady - bezpieczny odstęp pomiędzy samochodami

Autostrada

Na koniec zostawiliśmy sobie największy i najbardziej niebezpieczny grzech kierowców polskich autostrad. Utrzymywanie odpowiedniej odległości od innych samochodów to podstawa poruszania się po autostradzie. Im wyższa prędkość tym dystans musi być większy. Każdego roku z powodu niezachowania bezpiecznego dystansu dochodzi do 2 tys. wypadków, a na autostradzie jest to druga po niezachowaniu odpowiedniej prędkości, najczęstsza przyczyna wypadków.
W Polsce policja dopiero zaczyna egzekwować od kierowców zachowanie bezpiecznej odległości od poprzedzającego samochodu, ale w Niemczech, gdzie wciąż znajdują się odcinki autostrad bez ograniczeń prędkości dystans pomiędzy samochodami jest bezwzględnie egzekwowany, również z pomocą urządzeń elektronicznych zamontowanych m.in. na wiaduktach. Dlatego w pobliżu wiaduktów na autostradzie namalowane są poprzeczne białe linie ułatwiające urządzeniom pomiar odległości. W Niemczech do wyliczenia bezpiecznej odległości stosowana jest prosta reguła. Wystarczy podzielić prędkość z jaką podróżujemy na dwa i wtedy otrzymamy bezpieczną odległość od poprzedzającego samochodu w metrach. Oznacza to, że przy 140 km/h mamy utrzymywać dystans aż 70 metrów. Inaczej licząc trzeba utrzymać odległość, który pokonujemy w ciągu 3 sekund. W Polsce wciąż nie ma precyzyjnych przepisów dotyczących tej kwestii, ale każdy ma obowiązek „utrzymywać odstęp niezbędny do uniknięcia zderzenia w razie hamowania lub zatrzymania się poprzedzającego pojazdu”. Na szczęście coraz więcej nowych samochodów ostrzega kierowców komunikatem na zegarach o niezachowaniu bezpiecznego dystansu. Nieprzestrzeganie bezpiecznej odległości jest ekstremalnie niebezpieczne w sytuacji kiedy samochody poruszają się w kolumnach. 

zobacz galerię

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA