Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.7

Jaguar E-Pace – pierwsze wrażenie

Jaguar prezentuje swojego pierwszego SUV-a. Kompaktowy E-Pace ma konkurować z Audi Q3, BMW X1 i Mercedesem GLA, ale także z Evoque’m siostrzanej marki Range Rover.

Jaguar E-Pace Foto: Anthony Cullen Jaguar E-Pace, Foto: Anthony Cullen

Z zewnątrz jest zgrabny, ale też bezpieczny, bo wyposażony w poduszkę powietrzną chroniącą pieszych. Jeśli dojdzie do potrącenia maska silnika lekko się unosi, a poduszka umieszczona przy jej krawędzi blisko przedniej szyby, chroni pieszego przed uderzeniem głową w twarde elementy znajdujące się pod spodem. Pod kątem komfortu kierowcy zaprojektowano natomiast tablicę rozdzielczą. Zamiast tradycyjnych wskaźników można zamówić cyfrowe, wyświetlane na ekranie o przekroju 12,3 cala.

Kolorowy wyświetlacz head-up

Dopłaty wymaga również wyświetlacz head-up, który ma tę zaletę w porównaniu z rozwiązaniami konkurentów, że pokazuje w dużej rozdzielczości w pełni kolorowe grafiki. Ponadto, jak twierdzi Jaguar, jest on w stanie wyświetlić o 66% więcej informacji niż tradycyjne urządzenia. Dostarcza danych m.in. o aktualnej i dozwolonej prędkości, załączonym biegu czy wskazaniach nawigacji – wszystko wirtualnie zawieszone w przestrzeni równo na wysokości wzroku kierowcy.

Nawigację z kolei wyposażono w tryb „Arrival”, dzięki któremu 200 metrów przed dotarciem do celu jego obraz ukazuje się na ekranie sfilmowany pod kątem 360 stopni. Nawigacja pokazuje też wolne miejsca parkingowe w okolicy. System multimedialny obsługuje się za pośrednictwem 10-calowego ekranu dotykowego umieszczonego w konsoli środkowej – można nim też sterować gestami.

Internet na pokładzie

W modelach wyposażonych w system Touch Pro oraz w amortyzatory o zmiennej sile tłumienia nierówności na ekranie mogą pojawiać się czasy okrążeń toru, czy dane telemetryczne dotyczące hamowania i przyspieszania.
Między fotelami z przodu w konsoli centralnej znajduje się schowek, wyposażony m.in. w uchwyty do tabletu i smartfona.

Dzięki mobilnemu hotspotowi w standardzie 4G z Internetem może się równocześnie połączyć osiem urządzeń zewnętrznych. Na pokładzie Jaguara E-Pace są też cztery gniazda prądu 12V i pięć wejść USB. Charakter wnętrza można dopasować do własnych upodobań dobierając ulubioną kolorystykę stylowego podświetlenia kabiny.

Jaguar E-Pace Jaguar E-Pace, Foto: Anthony Cullen

Przestronne wnętrze

Już krótki zwis nadwozia wskazuje, że E-Pace to pierwszy Jaguar, którym ma silnik umieszczony poprzecznie – dzięki temu jego wnętrze jest przestronne. Wygodnie zmieści się w nim czterech dorosłych pasażerów. I z przodu, i z tyłu nie zabraknie im przestrzeni nad głowami, na wysokości ramion, ani kolan. Jest to możliwe m.in. dzięki temu, że kabina okazuje się szeroka – ma 1,89 m. Kierownica dobrze leży w dłoniach i prosi się, by nowym Jaguarem pomknąć szybko krętą drogą.

Zdaniem Iana Calluma, głównego stylisty Jaguara, do obsługi auta tej marki nigdy nie będą służyć jedynie dotykowe ekrany, wrażenie mechanicznej pracy różnych urządzeń, jakie dają tradycyjne pokrętła i przyciski jest dla Jaguara bardzo ważne. I dlatego klimatyzację ustawia się właśnie takim pokrętłem i przyciskiem w jednym. Wybrana temperatura wyświetla się na powierzchni pokrętła. Dźwignia służąca do wyboru przełożenia znajduje się w poręcznym miejscu, dokładnie tam, gdzie łatwo do niej sięgnąć – można sobie wyobrazić, ile przyjemności może dawać żwawa jazda E-Pace’m po górskich drogach i ręczna zmiana biegów.

Bezpieczeństwo

Kamera stereo „widzi”, gdy na jezdni pojawią się piesi – umiejętność ich rozpoznawania jest elementem systemu hamowania awaryjnego. Oprócz niego nowego Jaguara wyposażono w system wspomagający utrzymanie auta na obranym pasie ruchu, w aktywny tempomat z funkcją wspomagania jazdy w korku oraz w czujniki martwego pola i zmęczenia kierowcy. Jest też system wspomagający parkowanie oraz kamera umieszczona z tyłu nadwozia.

Z kolei system o nazwie Forward Traffic Detection na skrzyżowaniach o słabej widoczności ma ostrzegać kierowcę o nadjeżdżających pojazdach.

Jaguar E-Pace Jaguar E-Pace, Foto: Anthony Cullen

Duży bagażnik

Pod względem przestronności i funkcjonalności nowy Jaguar na pewno nie ustępuje konkurentom. Wielkie kieszenie w drzwiach, w których zmieszczą się nawet 1,5-litrowe butelki, duży bagażnik, którego drzwi podnoszą się wysoko, a próg nie utrudnia załadunku – to niektóre z zalet.

Pojemność bagażnika wynosi 557 litrów, a po złożeniu dzielonego (w proporcji 60:40) oparcia kanapy wzrasta do 1234 litrów. Bez koła zapasowego, pod podłogą przedziału bagażowego można mieć jeszcze do dyspozycji dodatkową pojemność 93 l.

To sprawia, że w porównaniu ze swoimi konkurentami E-Pace wypada bardzo dobrze – tylko VW Tiguan ma większy bagażnik (615 l), z kolei w Evoque’u pojemność przedziału bagażowego (420 l) padła ofiarą stylistyki.

Jaguar E-Pace Jaguar E-Pace

Zawieszenie

Jaguar E-Pace został skonstruowany na tej samej płycie podwoziowej co Land Rover Discovery Sport i Range Rover Evoque. Dopasowano ją jednak do potrzeb SUV-a Jaguara tak, by zapewniała mu większą zwinność na drodze.

Zwiększono sztywność karoserii i zastosowano środki zapobiegające jej kołysaniu się. Podwozie i układ napędowy wersji z napędem na cztery koła zaprojektowano, według Jaguara tak, żeby dawały wrażenie iż auto ma tylny napęd, z kolei adaptacyjne amortyzatory mają zapewniać i komfort, i bezpieczeństwo podczas szybkiej jazdy (mają specjalny tryb pracy „Dynamic”). Do wyboru w E-Pace’u są cztery tryby jazdy: Normal, Dynamic, Eco oraz „Deszcz, lód i śnieg”. Oprócz tego osobno można regulować sposób pracy silnika, automatycznej skrzyni i układu kierowniczego.

Napęd

Jaguara E-Pace można kupić w wersji z napędem na przednie i na cztery koła. Ten drugi jest dostępny w dwóch różnych wersjach – w topowej przy tylnej osi pracują dwa sprzęgła wiskotyczne, a podczas szybkiej jazdy w zakrętach większa część siły napędowej może być dostarczana do kół znajdujących się po zewnętrznej stronie łuku drogi. Ten rodzaj napędu 4x4 nosi nazwę Active Driveline i jest stosowany w autach z najmocniejszym silnikiem benzynowym i z najmocniejszym dieslem.

Standardowy napęd 4x4, w którym wykorzystano jedno sprzęgło wiskotyczne może być z kolei zamontowany w autach ze 150- i 180-konnym dieslem, a w Jaguarze z benzynowym silnikiem o mocy 250 KM jest wyposażeniem seryjnym. Aby auto było odpowiednio zwinne wykorzystuje się Torque Vectoring: podczas szybkiego pokonywania zakrętów koła znajdujące się po wewnętrznej stronie zakrętu zostają przyhamowane.

Żeby poruszać się sprawnie po luźnych nawierzchniach E-Pace ma system ASPC (All Surfach Progress Control). Zależnie od rodzaju podłoża silnik i hamulce zostają zestrojone w taki sposób, by również w trudnych warunkach zapewnić możliwość sprawnego poruszania się autem. System ten działa tylko w przedziale prędkości od 3,6 do 30 km/h i jest dostępny wyłącznie w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów.

Do 30 km/h działa również system Low Traktion Control wspomagający przyspieszenie ze startu zatrzymanego. E-Pace może też pociągnąć przyczepę o maksymalnym ciężarze 1800 kg (ciężar ciągniony).

Jaguar E-Pace Jaguar E-Pace

Silniki

Pochodzą z rodziny Ingenium i zostały skonstruowane według filozofii downsizingu. Wszystkie są jednostkami czterocylindrowymi o pojemności 2,0 litrów. Podstawowa to 150-konny diesel. W wersji z 300-konnym silnikiem benzynowym E-Pace przyspiesza do setki w ciągu 6,4 s i rozwija prędkość 243 km/h. Do wyboru są dwie skrzynie biegów: sześciobiegowa mechaniczna i 9-stopniowa automatyczna.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 145 900 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij