REKLAMA

Jak dbać o turbosprężarkę?

Jak dbać o turbinę w silniku? Wbrew pozorom to pytanie nie jest pozbawione sensu, bo tylko właściwa eksploatacja może przedłużyć żywot tego kosztownego w naprawie elementu.

Turbosprężarka Turbosprężarka

Turbodoładowane silniki to dzisiaj standard. Od dawna turbina montowana jest w dieslach, obecnie również w znakomitej większości jednostek benzynowych. Ten dość prostej konstrukcji element okazuje się wrażliwy na warunki eksploatacji, a naprawa lub wymiana słono kosztują. Oto kilka porad, jak wydłużyć życie turbiny.

Na żywotność turbiny wpływ ma wiele czynników, ale większość z nich zależy od kierowcy. Należy oczywiście pamiętać o przeglądach, regularnej wymianie płynów - głównie oleju - i filtrów, unikać tankowania wątpliwej jakości paliwa, ale także dostosować styl jazdy, a czasem zmienić wcześniejsze przyzwyczajenia.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Czym jest turbosprężarka?

Turbosprężarka, jak sama nazwa wskazuje, spręża powietrze, które następnie dostaje się do cylindra, zapewniając bardziej wydajne spalanie mieszanki. To w wielkim skrócie, bo w tym materiale skoncentrujemy się na innych aspektach "turbo".

Napędzany gazami wydechowymi wirnik turbosprężarki obraca się z prędkością sięgającą nawet 200 tys. obrotów na minutę. Co więcej, warunki panujące w tym miejscu są ekstremalne, bo temperatura sięga kilkuset stopni Celsjusza. Mając to na uwadze, przejdźmy do czynności, które mogą wydłużyć działanie turbiny o wiele tysięcy kilometrów.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Co turbosprężarka "lubi" najbardziej?

Nietrudno wywnioskować, że skoro prędkość obrotowa jest tak ogromna, potrzebne jest naprawdę dobre smarowanie, za które odpowiada świeży i odpowiedniej gęstości olej silnikowy.

Kolejna rzecz, to temperatura pracy turbiny - ważne jest, żeby tego elementu nie przegrzać. Tu znów kłania się olej silnikowy, który pomaga odprowadzać nadmiar ciepła.

Pozostałe dwie "świętości" to początkowe rozgrzanie turbiny do temperatury roboczej, zanim zacznie się korzystać z pełnych możliwości silnika oraz chłodzenie jej po ciężkiej pracy - jaką jest dynamiczna jazda z częstym przyspieszaniem i dużym obciążeniem silnika.

REKLAMA

REKLAMA

Turbosprężarka a wymiana oleju

Każdy dobry mechanik powie, że dla turbosprężarki niezwykle istotna jest regularna wymiana oleju silnikowego. Średnio raz do roku lub co 10 tys. km. w przypadku diesli i 15 tys. km w benzyniakach to obowiązek - warto jednak zajrzeć do instrukcji obsługi samochodu i sprawdzić, co zaleca dany producent.

Warto sobie też uświadomić, że koszt stosunkowo częstej wymiany oleju jest wielokrotnie niższy niż napraw związanych ze zniszczeniem turbosprężarki niewłaściwą eksploatacją i jazdą ze zbyt niskim poziomem oleju lub z olejem mocno przepracowanym.

Ważne jest też właściwe dobranie oleju. Musi być on stosunkowo rzadki, by szybko dotrzeć w każdy zakamarek i zapewnić dobre smarowanie już od momentu uruchomienia silnika. Parametry oleju znajdziemy w instrukcji obsługi lub wykonując telefon do ASO.

Turbosprężarka a wymiana filtra powietrza

Turbosprężarka bardzo "brudzi" filtr powietrza, szczególnie kiedy jazda odbywa się głównie po mieście lub tam, gdzie kurz unosi się na nieutwardzonych drogach. Dlatego też filtr powietrza wymieniać trzeba raz do roku lub co każde 10-15 tys. km. Zabrudzony lub uszkodzony filtr nie będzie spełniał swojego zadania, zacznie przepuszczać niewielkie "paprochy", które w warunkach pracy turbiny szybko ją uszkodzą.

Styl jazdy - delikatny start

Turbina obraca się z ogromną prędkością i potrzebuje dobrego smarowania. Ważne jest, żeby zaraz po uruchomieniu silnika nie wduszać gazu, unikać wysokich obrotów i dużego obciążenia silnika. Szczególnie zimą warto odczekać chwilę przed ruszeniem w drogę, a w czasie jazdy nie obciążać mocno jednostki napędowej, dopóki nie osiągnie ona temperatury roboczej.

Katowanie silnika wysokimi obrotami i dużym obciążeniem w pierwszych minutach po jego uruchomieniu to prosta droga do szybkiej awarii czy nawet zniszczenia turbosprężarki.

 

REKLAMA

Nie gaś - zaczekaj

Kolejnym błędem, który przyspiesza zużycie turbiny, jest gaszenie silnika od razu po dotarciu do celu podróży. Najgorzej, jeśli chwilę wcześniej jazda była dynamiczna - z częstym przyspieszaniem lub w górzystym terenie - a kierowca wyłącza silnik natychmiast po zatrzymaniu samochodu.

W starszych konstrukcjach wirująca, nagrzana do granic możliwości turbina wymaga czasu na zatrzymanie się. Zgaszenie silnika sprawia, że olej przestaje być tłoczony, a wtedy wirnik kręci się "na sucho". Przyspieszone zużycie gwarantowane. Co więcej, olej który osiada na rozgrzanych elementach przegrzewa się miejscowo, tracąc swoje właściwości.

Co zatem należy zrobić? Po każdej jeździe, zanim wyłączysz silnik, odczekaj minimum kilkanaście sekund na wolnych obrotach, żeby turbina mogła spokojnie zatrzymać się, mając zapewnione smarowanie. Im bardziej dynamiczna była jazda, tym dłużej pozwól silnikowi "ochłonąć".

Start-stop wyłącza silnik - co wtedy?

W nowych samochodach montuje się system start-stop, który gasi silnik na postoju w celu zmniejszenia emisji spalin. Producenci zapewniają, że turbosprężarka w nowoczesnych silnikach jest zabezpieczona przed przegrzaniem, ale i tak wielu ekspertów i mechaników jest zdania, że w autach z turbo lepiej jest system ten dezaktywować.

Prawda jest taka, że w spokojnej jeździe miejskiej czy w ogóle takiej, gdzie nie wciskamy gazu do oporu przy każdym przyspieszaniu, turbina nie ulega aż takiemu nagrzewaniu, do tego jest chłodzona nie tylko olejem, ale i cieczą, a jej konstrukcja pozwala na szybkie zatrzymanie.

Podsumowanie

Samochód z turbodoładowanym silnikiem ma wiele zalet, ale niesie ze sobą dużą odpowiedzialność za jego poprawną eksploatację. Kilka powyższych porad na pewno wpłynie na przedłużenie życia tego wrażliwego elementu. Warto podjąć wysiłek i ponieść nieduże koszty regularnego serwisu i wymian oleju i filtrów, bo sama regeneracja to już koszty rzędu 500-3000 złotych, a wymiana idzie kwoty kilku tysięcy złotych.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA