Jak długo można eksploatować opony?

Przyjmuje się, że opon można używać przez 10 lat od czasu ich wyprodukowania. Po tym czasie trzeba je wymienić na nowe, niezależnie od przebiegu, zużycia i wysokości bieżnika. Opony najlepiej jednak wymienić po 5-6 lat eksploatacji.

Opona zimowa fot. Yokohama
Opona zimowa, fot. Yokohama

Nie ma żadnych prawnych regulacji, które określałyby, po ilu latach trzeba pozbyć się starych opon i kupić nowe, ale nawet sami producenci zalecają eksploatację nie dłuższą niż 10-letnią i dotyczy to też opon mało zużytych, których bieżnik nie jest zdarty. Jest tak dlatego, że mieszanka różnych gatunków gumy, z których jest zbudowana opona, traci swoje właściwości i nie zapewnia bezpieczeństwa podczas jazdy, a procesów starzenia się gumy nie można powstrzymać, nawet jeśli bardzo dba się o opony swojego auta.

Co sprawia, że opony się starzeją

Opony mogą też kwalifikować się do wymiany dużo wcześniej niż po 10 latach używania. Ich trwałość w długim okresie zależy od bardzo wielu czynników, m.in. stylu jazdy kierowcy, stanu dróg, po jakich jeździ auto, przebiegu, warunków i sposobów przechowywania. Procesy starzenia zachodzą również pod wpływem warunków atmosferycznych − promieniowania UV, wilgotności, ciepła i zimna. Bardzo ważnym wskaźnikiem stanu opony i sygnałem do jej wymiany jest zużycie bieżnika. Zgodnie z przepisami jeśli jego wysokość wynosi 1,6 mm, opony trzeba wymienić, bo nie zapewniają już odpowiedniej przyczepności gumy do nawierzchni. Eksperci uważają jednak, że opony letnie warto wymienić, kiedy bieżnik ma 3 mm, a zimowe 4 mm. Jeśli bieżnik jest zużyty, wydłuża się droga hamowania, zwiększa ryzyko aquaplaningu, a tym samym poślizgu. Duże znaczenie ma też sposób eksploatacji, czyli właściwe ciśnienie, prędkość i obciążenie, z jakimi jeździmy, regularnie przekładane między kołami (aby zużywały się równomiernie) oraz warunki przechowywania. Zużywanie się opon przyspiesza zarówno zbyt wysokie, jak i zbyt niskie ciśnienie, dlatego warto je regularnie kontrolować co najmniej raz w miesiącu.

Co mówią producenci

Kierowca nie może sam oceniać stanu opon, ich bieżnika, pęknięć czy zużycia, i decydować, czy nadają się jeszcze do użytku, czy nie. Opony starzeją się nawet wtedy, kiedy nie są używane, np. w czasie przechowywania. Nawet jeśli wygląda na to, że są w dobrym stanie, a wysokość bieżnika jest wyższa niż przewidują przepisy, nie oznacza to, że zapewnią bezpieczną jazdę. Z badań wynika nawet, że opony eksploatowane okazyjnie (np. w przyczepach kempingowych) starzeją się szybciej niż opony użytkowane stale, ponieważ odkształcają się pod wpływem masy pojazdu, częściej też ulegają awariom.

Jak liczyć wiek opony?

Zanim opony trafią do sprzedaży, mogą mieć już 3 lata. Polska norma określa prawidłowo przechowywane i przewożone opony jako nowe, jeśli mają nie więcej niż 3 lata od czasu wyprodukowania. Takie opony są pełnowartościowe i mają gwarancję producenta. Kiedy dokładnie została wyprodukowana opona, można sprawdzić odczytując dane z kodu DOT umieszczonego na jej bocznej ścianie. Wiek opony (rok produkcji i tydzień, w którym zostały wyprodukowane) można odczytać z 4 ostatnich cyfr kodu, np. 1320 oznacza, że opony wytworzono w 13. tygodniu 2020 roku.

REKLAMA