Eksperci Skody podpowiadają, jakie kroki należy wykonać, aby ładowanie auta elektrycznego stało się komfortowe i efektywne, bez zakłócania płynności podróży. Przy okazji obalają kilka mitów związanych z uzupełnianiem energii w autach elektrycznych.
Długa gwarancja
Obecnie nowoczesne akumulatory dostępne w samochodach elektrycznych zapewniają kierowcy kilkuset kilometrowy zasięg. Na drugą ich ważną cechę, czyli żywotność, wpływ może mieć jednak sposób użytkowania auta, a zwłaszcza jego ładowania. – Skoda i inne marki Grupy Volkswagen gwarantują, że pojemność akumulatora nie spadnie poniżej 70 proc. przez co najmniej osiem lat użytkowania lub po przejechaniu 160 tys. kilometrów – mówi David Pekárek, ekspert ds. akumulatorów.
– Z doświadczenia wiemy, że po upłynięciu tego czasu żywotność akumulatora i tak jest znacznie lepsza. Ale wszystko zależy też od sposobu użytkowania samochodu – dodaje. Według Pekárka, długie okresy nieużywania auta, podczas gdy akumulator jest w pełni naładowany lub odwrotnie – całkowicie rozładowany, nie wpływają dobrze na jego żywotność.
Ładuj do 80 proc. tak często, jak to możliwe
Podstawową zasadą jest utrzymywanie naładowania akumulatora pomiędzy 10 proc. a 80 proc. pojemności. – Ładowanie do 100 proc. zalecamy tylko przed dłuższą podróżą. Najkorzystniejszym rozwiązaniem jest ustawienie w systemie samochodu preferowanego czasu odjazdu i wyruszenie w trasę od razu po naładowaniu akumulatora do 100 proc. – mówi Pekárek. Warto wiedzieć, że tryb „battery care”, w którym ładowanie automatycznie kończy się po osiągnięciu 80 proc. pojemności oraz odroczone ładowanie pomagają utrzymać idealną wydajność akumulatora.
W przypadku dłuższych podróży lepiej zaplanować więcej krótszych postojów z opcją szybkiego ładowania, niż uzupełniać akumulator do 100 proc. W ten sposób spędzimy mniej czasu na postojach, ponieważ ładowanie znacznie spowalnia, gdy akumulator osiągnie 80 proc., szczególnie w przypadku wykorzystywania szybkich ładowarek. Jednocześnie, ekspert Skody, Michal Hora, zaleca, aby ładowanie prądem stałym o wyższych mocach było używane tylko w trasie i tylko wtedy, gdy jest to konieczne. Dla żywotności akumulatora najkorzystniejsze jest ładowanie prądem przemiennym AC, np. w domu. Szybkie ładowanie generuje bowiem niekorzystne dla niego ciepło – mimo że jest aktywnie chłodzony. Ładowanie prądem o niższej mocy wytwarza natomiast minimalną ilość ciepła.