Auto elektryczne na co dzień Multimedia w aucie elektrycznym

Jak multimedia pomagają w podróżowaniu autem elektrycznym?

Samochody elektryczne naszpikowane są dziś nowoczesnymi multimediami, które wspierają kierowcę i umożliwiają zdalną kontrolę nad pojazdem. Co dokładnie „potrafią” multimedia, przedstawiamy na przykładzie elektrycznej Skody Enyaq iV.

Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda
fot. materiały prasowe Skoda Enyaq

Współczesne samochody są wyposażane w coraz więcej rozwiązań cyfrowych znacznie zwiększających funkcjonalność pojazdu i bezpieczeństwo pasażerów. Elektronika samochodu rozwija się w takim tempie, że auta zyskały miano komputerów na kołach. Pojawiają się nowe funkcje, a dzięki łączności ze światem zewnętrznym – głównie za sprawą komunikacji z innymi samochodami oraz wbudowanym w pojazdach modułom 5G/LTE – ich rozwój jest niemal nieograniczony.

Dodawanie kolejnych elementów nie powoduje już, że podzespoły auta stają się zbyt skomplikowane, nie wpływa też na wzrost masy pojazdu ani na zużycie paliwa czy energii, co w przypadku aut elektrycznych jest bardzo istotne. Wymaga to jedynie odpowiedniego oprogramowania i nowych źródeł, z których samochód pobiera potrzebne informacje. Dzięki temu działają dziś systemy multimedialne stale połączone z siecią, samoaktualizujące się oprogramowanie układu napędowego, nawigacja podająca w czasie rzeczywistym informacje o korkach na drodze czy rozwiązania posługujące się tzw. rozszerzoną rzeczywistością, a doskonałym przykładem zastosowania powyższych udogodnień jest wspomniana elektryczna Skoda Enyaq iV.

Multimedia w Skodzie Enyaqfot. materiały prasowe
Multimedia w Skodzie Enyaq

Multimedia to nie tylko nawigacja

Z multimediami w samochodzie najmocniej kojarzy się układ nawigacji. Warto przy tym wspomnieć, że pierwszy system GPS pojawił się już w 1981 roku. 11 lat później dodano do tego wskazówki głosowe, a po tym doszły informacje o korkach na drodze. Można zatem powiedzieć, że cyfrowe mapy w samochodach są nam znane od tak dawna, że uważamy je za oczywistość. Za sprawą coraz lepszej łączności z internetem układy nawigacji są wciąż wzbogacane o nowe funkcje.

Idąc dalej, w wielu pojazdach dostęp do sieci pojawia się po podłączeniu smartfona do sprzętu multimedialnego. Jednak najnowocześniejsze modele, i to nie tylko marek premium, mają na stałe wbudowaną kartę SIM w systemie multimedialnym – tak jak np. wspomniana elektryczna Skoda Enyaq iV. Dzięki temu nawigacja może na bieżąco czerpać i podawać kierowcy informacje o korkach, tzw. punktach zainteresowania na trasie, stacjach paliw i ładowarkach do aut elektrycznych. Dzięki łączności z innymi pojazdami (w Skodzie służy do tego wbudowana aplikacja Traffication) nawigacja ostrzeże kierowcę także o wypadku na trasie przejazdu lub gdy kierowca omyłkowo skieruje się na wjazd na autostradę „pod prąd”. Co jeszcze potrafi nawigacja?

Multimedia w Skodzie Enyaqfot. materiały prasowe
Multimedia w Skodzie Enyaq

Zasięg w trybie elektrycznym

W aucie elektrycznym mapa jest w stanie wskazać obszar, na jakim można poruszać się z określonym zapasem energii w akumulatorze. Wyznaczając trasę przejazdu, nawigacja uwzględnia stan naładowania „baterii”, korki, rodzaj terenu czy dostępność ładowarek.

Oświetlenie GPS

Dzięki danym z sieci GPS samochody mogą w pełni wykorzystywać zaawansowane funkcje reflektorów matrycowych. Światła w Skodzie Enyaq iV dzięki temu „wiedzą”, że na przykład auto wyjechało z terenu zabudowanego i mogą automatycznie przełączyć się w tryb świateł drogowych.

Multimedia w Skodzie Enyaqfot. materiały prasowe
Multimedia w Skodzie Enyaq

Usługi zdalne

Minęły już czasy, w których mapę nawigacji aktualizowało się w autoryzowanym serwisie. Dzisiaj auto samo pobiera aktualizacje z chmury. Ponadto kierowca może, np. w aplikacji Skoda Connect, zaplanować trasę na smartfonie i przesłać ją do nawigacji samochodu przed rozpoczęciem podróży.

Inteligentna rekuperacja

Nawigacja coraz częściej uwzględnia topografię terenu, więc wie, że np. czeka nas jazda pod górę, a potem długi zjazd. Dzięki temu jednostka sterująca napędem auta elektrycznego zaplanuje efektywne wykorzystanie energii.

Sterowanie w aplikacji

Samochód połączony z siecią pozwala kierowcy na monitorowanie swoich parametrów za pomocą aplikacji. Gdzie zaparkowany jest pojazd, czy ma zamknięte okna i drzwi albo jaki jest poziom energii w akumulatorach i jak długo potrwa ładowanie – te informacje są zawsze pod ręką.

Multimedia w Skodzie Enyaqfot. materiały prasowe
Multimedia w Skodzie Enyaq

Rozszerzona rzeczywistość

Popularność zdobywają wyświetlacze przezierne head-up pokazujące wskazania nawigacji i informacje z systemów wspomagających w taki sposób, że wyglądają jak zawieszone nad jezdnią trójwymiarowe znaki. Tego typu ekran z rozszerzoną rzeczywistością z powodzeniem stosuje dziś Skoda w elektrycznym modelu Enyaq iV.

Ważne punkty na mapie

Wykorzystując łączność 5G/LTE, nowoczesna nawigacja wskaże nie tylko wcześniej żądane punkty, jak stacje paliw i ładowania, ale poda też informacje o cenach, listę parkingów u celu podróży, informacje o korkach, a nawet podpowie, jakie atrakcje i zabytki warto zobaczyć w okolicy.

Łączność między autami

Wyposażenie samochodu w kamery i radary to jedno, ale żeby systemy bezpieczeństwa mogły reagować na wydarzenia, których nie widać – jak np. te za zakrętem, korzystają z danych wysyłanych przez inne auta w okolicy. Funkcja ta nazywa się Car-2-X i zadebiutowała już w kilku modelach, m.in. w Skodzie Enyaq iV.

Multimedia w Skodzie Enyaqfot. materiały prasowe
Multimedia w Skodzie Enyaq

Jak zbudowany jest system multimedialny w Skodzie Enyaq iV?

Nowoczesny system multimedialny w modelu Skoda Enyaq iV oparty jest na najnowszej generacji modułowych systemów Infotainment i oferuje liczne funkcje online. Centralny element systemu to ekran dotykowy o przekątnej nawet do 13 cali, który można obsługiwać za pomocą gestów oraz asystenta głosowego Laura. Najważniejsze informacje wyświetlane są na ekranie cyfrowego zestawu wskaźników o przekątnej 5,3 cala, gdzie dostępne są cztery różne układy cyfrowego kokpitu. Jego obsługa jest przy tym intuicyjna i wygodna dzięki wielofunkcyjnej kierownicy.

Multimedia w Skodzie Enyaqfot. materiały prasowe
Multimedia w Skodzie Enyaq

Stałe połączenie z Internetem, dzięki wbudowanej karcie eSIM, zapewnia wsparcie online dla wielu funkcji, np.: informacji o ruchu drogowym lub nawigacji podczas planowania trasy. Usługi Skoda Connect na telefony komórkowe oferują specjalne funkcje dla samochodów elektrycznych. Dzięki temu, poprzez aplikację Skoda Connect lub portal internetowy, właściciel może zdalnie sterować ładowaniem akumulatora lub włączyć klimatyzację przed rozpoczęciem podróży. Ponadto połączenie z Internetem umożliwia aktualizację map i oprogramowania systemu w trybie OTA.