- Od 1.12.2021 r. znikają szlabany na państwowych płatnych odcinkach A2 i A4, a płatność obowiązywać będzie w ramach systemu e-TOLL.
- Płatność odbywa się z użyciem aplikacji e-TOLL, urządzenia pokładowego lub biletu kupionego na stacji paliw.
- Prostszą alternatywą jest znana już aplikacja Autopay, która teraz obsłuży także państwowe płatne odcinki A2 i A4.
Dnia 1 grudnia 2021 roku na państwowych odcinkach płatnych autostrad A2 i A4 znikną szlabany, a płatności za przejazd tymi odcinkami dokonywane będą jednym z kilku sposobów. Niestety, wygląda na to, że żaden z proponowanych przez stronę rządową nie jest dla kierowców bezproblemowy. System jest już w użyciu i działa od 24 czerwca tego roku, najpierw dla samochodów ciężarowych, a potem także dla osobowych, ale tu jeszcze na zasadzie dowolności. Od 1 grudnia natomiast wszyscy kierowcy będą musieli poznać te nowe sposoby.
Na szczęście pojawia się światełko w tunelu, bowiem skomplikowany proces płacenia, zaproponowany przez stronę rządową, zyskuje alternatywę w postaci aplikacji Autopay, którą doskonale znamy z przejazdów odcinkami autostrad A1 i A4 prywatnych koncesjonariuszy. O tym za moment. Na razie zobaczmy, co czeka nas 1 grudnia.
Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!
Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!
Co zmieni się na autostradach A2 i A4 1 grudnia?
-
Podniesienie szlabanów na odcinkach autostrad płatnych A2 (Konin-Stryków) i A4 (Wrocław-Sośnica). Ruch odbywać się będzie w sposób płynny, bez konieczności zatrzymywania się.
-
Opłacanie przejazdów możliwe będzie jedynie przez:
-
aplikację e-TOLL PL,
-
urządzenia pokładowe OBU/ZSL
-
w formie biletu elektronicznego (przeznaczonego dla pojazdów lekkich).
-
Aplikacja e-TOLL lub zakup biletu na stacji
Póki co aplikacja e-TOLL zbiera fatalne recenzje, rejestracja w systemie jest mało intuicyjna, a sposób korzystania z aplikacji w czasie jazdy mocno problematyczny. Wymaga bowiem kliknięcia przycisku start na początku odcinka i późniejszego zakończenia przejazdu także naciśnięciem guzika. Wymaga stałego połączenia z internetem i działania aplikacji e-TOLL "na wierzchu", a nie w tle, natomiast chwilowy brak sygnału, związany choćby z odebraniem połączenia czy działaniem innych aplikacji, może spowodować kłopoty. A karą za brak opłaty jest 500 złotych i strzegą tego zarówno specjalnie przygotowane nieoznakowane samochody ze specjalnym urządzeniem na dachu, jak i weryfikują to kamery ulokowane nad autostradą.
Alternatywą dla aplikacji czy urządzenia pokładowego OBU/ZSL jest wizyta na stacji paliw, ale póki co wciąż nie wiemy nawet, które stacje będą wśród tych „wybranych”. Tak czy inaczej, wiąże się to z uciążliwą koniecznością zakupu manualnego, podaniem danych samochodu i podróży, a przecież zlikwidowanie bramek miało w teorii ruch usprawnić, a nie utrudnić życie kierowcom.
System e-TOLL – jak się zarejestrować?
- Wybierz urządzenie do przekazywania danych GPS do systemu. Może to być:
- aplikacja mobilna e-TOLL PL, do pobrania bezpłatnie w sklepach Google Play oraz App Store
- urządzenie pokładowe OBU lub ZSL, oferowane przez dostawcę dopuszczonego do systemu e-TOLL. Urządzenia są dostępne w Przygranicznych Punktach Obsługi e-TOLL, zaś główna dystrybucja odbywa się za pośrednictwem dopuszczonych dostawców tych urządzeń.
- Aktualne listy dostawców:
- Zarejestruj się i załóż Internetowe Konto Klienta (IKK)
- Określ podmiot (osobę prywatną lub firmę) uiszczający opłaty
- Utwórz konto rozliczeniowe
- Dodaj pojazd do swojego konta
- Wybierz formę finansowania, konto rozliczeniowe w trybie:
- przedpłaty
- płatności okresowej z zabezpieczeniem
- Powiąż urządzenie pokładowe z pojazdem
- Aktywuj urządzenie pokładowe zgodnie z instrukcją operatora lub uruchom aplikację mobilną e-TOLL PL.
Gdzie kupić bilet na przejazd autostradą A2 i A4 po 1 grudnia?
Zakup takiego biletu będzie możliwy np. na wybranych stacjach benzynowych, a przy zakupie nie będzie wymagana instalacja żadnego urządzenia, ani przekazywanie danych geolokalizacyjnych. Wystarczy podać numer rejestracyjny pojazdu i określić odcinek drogi, na którym realizowany będzie przejazd.