Jak poprawnie jeździć w tunelu? Poradnik

W Polsce nie mamy wielu drogowych tuneli, dlatego kierowcy często nie wiedzą, jak bezpiecznie je pokonywać i jak zachować się w sytuacji awaryjnej. Oto przydatny poradnik - jak jeździć w tunelu.

Tunel na Południowej Obwodnicy Warszawy fot. GDDKiA/Krzysztof Nalewajko
Tunel na Południowej Obwodnicy Warszawy

W sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA funkcjonują obecnie dwa tunele drogowe, ale kolejne są już na etapie budowy i prac przygotowawczych. Jak pokazały niedawne zdarzenia w najdłuższym obecnie tunelu, otwartym pod warszawskim Ursynowem, wielu kierowców nie wie, jak się zachować nie tylko w sytuacji awaryjnej, ale w ogóle traci zdrowy rozsądek.

REKLAMA

Głośne stało się nagranie, będące kompilacją groźnych i bezmyślnych zachowań kierowców, jak choćby samowolne zatrzymanie ruchu tylko po to, by wykonać sesję zdjęciową swoich samochodów, nie mówią już o zatrzymaniu na poboczu w celu wykonania… stania na głowie. I to na pasie ruchu. Nagranie prezentowaliśmy w artykule dostępnym tutaj.

Jak jeździć w tunelu – najważniejsze zasady

Z myślą o kierowcach, którzy nie są z jazdą w tunelu zaznajomieni, GDDKiA przygotowała bardzo pomocny film instruktażowy. W zwięzły sposób przypomniano w nim podstawowe zasady jazdy w tunelu, jak zachowanie odstępów czy utrzymanie bezpiecznej prędkości. Pokazano także, co robić w razie zatoru, wypadku czy pożaru.

Naszym zdaniem warto poświęcić kilka minut na obejrzenie nagrania, bo może ono pomóc nawet bardziej doświadczonym kierowcom, którzy mogą nie być w pełni świadomi niektórych zasad czy choćby położenia zatok i wyjść awaryjnych.

Film prezentujemy poniżej, a także pod niniejszym linkiem - kliknij tutaj.

 

REKLAMA

REKLAMA

Tunele w Polsce – istniejące i w budowie

Pierwszym tunelem administrowanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad był blisko 700-metrowy tunel na drodze ekspresowej S1 w Lalikach w woj. śląskim. Drugim, wspomniany wcześniej obiekt na S2 POW w Warszawie. W tym roku przybędzie trzeci tunel, o długości 2058 m pod górą Luboń Mały, na trasie S7 Naprawa - Skomielna Biała (woj. małopolskie), w ciągu popularnej Zakopianki.

W budowie są ponadto:

  • Dwa dwunawowe tunele w ciągu drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra (woj. dolnośląskie). Pierwszy z nich ma ok. 2300 m długości, a drugi - wykonywany metodą rozkopową - ok. 320 m.
  • Na S1 obejściu Węgierskiej Górki (woj. śląskie) powstają dwa dwunawowe tunele. Pierwszy w zboczu masywu Barania Góra o długości 834 m (druga nawa ok. 807 m), a drugi pod Białożyńskim Groniem o długości 1000 m (druga nawa 990 m).
  • Na S52, Północnej Obwodnicy Krakowa (woj. małopolskie), powstają dwa dwunawowe obiekty o długości 653 i 496 m, wykonywane metodą rozkopową.
  • W tym roku rozpoczną się prace przy drążeniu pary tuneli w paśmie Pogórza Dynowskiego, o długości ok. 2250 m, na odcinku S19 Rzeszów Południe - Babica (woj. podkarpackie).
  • We wrześniu 2021 r. zakończono też drążenie tunelu pod Świną w woj. zachodniopomorskim, o długości ok. 1485 m, łączącego oba brzegi Świnoujścia. W przypadku tej inwestycji, realizowanej przez samorząd miasta, GDDKiA pełni rolę inwestora zastępczego.

W planach są kolejne tunele, o niemal takiej samej sumarycznej długości jak te budowane, czyli ponad 11 km. Są to tunele:

  • Najdłuższy tunel w Polsce, mierzący ok. 5000 m długości, powstanie pod Odrą w ciągu Zachodniej Obwodnicy Szczecina.
  • Na S19 w woj. podkarpackim powstaną dwa kolejne tunele pomiędzy Jawornikiem i Domaradzem. 2910 m będzie mierzył dłuższy obiekt, a kolejny ok. 990 m.
  • Metodą rozkopową będą realizowane dwa tunele na Bemowie w Warszawie w ciągu S7 od Kiełpina do skrzyżowania z S8. Ich długość to odpowiednio 1000 i 1122 m.
  • Ostatni z planowanych tuneli, o długości ok. 317 m, powstanie na obwodnicy Zabierzowa w ciągu DK79 (woj. małopolskie).

Kamery i stały monitoring

W tym miejscu warto też podkreślić, że każdy z funkcjonujących drogowych tuneli wyposażony jest w dużą liczbę kamer monitorujących ruch pojazdów oraz w czujniki wykrywające pożar, zadymienie lub ograniczenie widoczności. Takie systemy będą również zamontowane w budowanych obecnie lub planowanych tunelach drogowych w Polsce.

W najdłuższym obecnie tunelu drogowym w Polsce, 2335-metrowym obiekcie na Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu S2 pod Ursynowem, Główny Inspektorat Transportu Drogowego uruchomił ponadto odcinkowy pomiar prędkości, który zbiera spore żniwo.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

 

zobacz galerię

REKLAMA