Jak producenci testują auta w ekstremalnych warunkach?
Jak producenci testują auta w ekstremalnych warunkach?
Przed pojawieniem się w salonach nowe auta przechodzą ekstremalne testy w najtrudniejszych warunkach. Szczegóły takich badań zdradza Seat. Jak to wygląda w praktyce?
MS2018-05-28
W syberyjskiej wiosce Ojmiakon temperatura przez kilka miesięcy w roku utrzymuje się na poziomie 50 stopni poniżej zera – to najzimniejsze stale zamieszkane miejsce na Ziemi.
Po drugiej stronie globu, w libijskim mieście Al-Azizijja, słupek rośnie do 57°C – uważane jest ono za najgorętsze miejsce na świecie. Aby zagwarantować, że samochód może niezawodnie jeździć w tak krańcowo różnych warunkach klimatycznych, części i prototypy Seata są testowane również w ekstremalnych temperaturach.
REKLAMA
REKLAMA
Od mrozu do upału
Deski rozdzielcze, fotele samochodowe i kierownice są testowane w komorze pogodowej w Centrum Technicznym Seata. Wewnątrz temperatura wynosi od 40 stopni poniżej zera do 110 stopni powyżej.
W lokalizacji położonej w pobliżu koła podbiegunowego prototypy poddawane są ponad 60 testom, przejeżdżając w ich trakcie 30 tys. kilometrów przy minus 35°C. Po drugiej stronie globu specjaliści wykonują testy takie jak kontrola trakcji, zasysanie pyłu i jazda po żwirze w pustynnym regionie przy temperaturze 45°C. Celem tej serii testów jest zapewnienie trwałości i funkcjonalności każdej części wykorzystywanej w nowym modelu samochodu.
Ogrzane siedzenia mogą osiągnąć temperaturę 40°C w ciągu 15 minut. Aby sprawdzić, czy ciepło jest równomiernie rozmieszczone na całym fotelu, samochód jest analizowany za pomocą kamery termograficznej. Celem tego testu jest zagwarantowanie komfortu termicznego przyszłemu kierowcy.
Ciepło ułatwia identyfikację zapachów. Z tego powodu zespół specjalistów z działu jakości ogrzewa samochód do temperatury powyżej 60°C, zanim wejdzie do środka, aby sprawdzić, jak pachną różne materiały. Ten test ma umożliwić wykrycie wszelkich możliwych nieprzyjemnych zapachów, które mogłyby się pojawić we wnętrzu auta.
Wysokie temperatury wykorzystywane są nie tylko do testowania pojazdu, ale także podczas produkcji niektórych części. Na przykład 15 tys. ton aluminium, potrzebne przy produkowaniu skrzyń biegów, musi zostać stopione w temperaturze 700°C.
Raz wykonane części, mogą spędzić do 14 godzin w piecu w temperaturze 900°C, co zwiększa ich wytrzymałość 5 000 razy.
REKLAMA
REKLAMA
Z kolei 910°C to temperatura, jaką osiągają silniki podczas 12-godzinnych testów. Przy obrotach na poziomie 6 500 obr./min inżynierowie kontrolują ich wydajność, sprawdzając jednocześnie poziom zużycia paliwa oraz emisji spalin.
A wszystko po to, żeby produkt końcowy był możliwie jak najbardziej doskonały i wytrzymał wieloletnie parkowanie "pod chmurką", poddany działaniu ostrego słońca czy siarczystych mrozów.
Formentor - pierwszy stworzony od podstaw model Cupry to uniwersalny sportowiec. Jest ostry w reakcjach, ale łatwy w prowadzeniu, raczej niszowy, chociaż zapewnia dobry kompromis między sportem i komfortem, a do tego okazuje się bardzo szybki. Oto Cupra Formentor w wersji VZ z 310-konnym silnikiem.
Wyścig, a w zasadzie samochodowa wspinaczka, na szczyt Pikes Peak w Stanach Zjednoczonych od lat uważany jest za jedno z najbardziej szalonych wydarzeń w motoryzacji. Jak bardzo szalonych? Wybraliśmy 8 najciekawszych przejazdów – sami zobaczcie.
W Polsce wiele osób uważa, że lepiej kupić samochód używany za granicą niż w naszym kraju, bo są one w dużo lepszym stanie technicznym niż te eksploatowane u nas. Tymczasem analitycy motoryzacyjni uważają, że większość sprowadzanych aut ma wypadkową przeszłość i cofnięty licznik. Podpowiadamy jak zweryfikować przebieg samochodu zakupionego w polskim salonie oraz sprowadzonego z zagranicy.
Senność, która ogarnia kierowcę podczas jazdy jest śmiertelnie niebezpieczna. Wpływa na osłabienie sprawności psychofizycznej kierowcy i w efekcie zwiększa ryzyko wypadku.
Quattroporte – nazwa tego modelu Maserati wypowiadana na głos wybrzmiewa prawie tak dobrze jak dźwięk silnika V8, który go napędza. To nie byle jaka wersja tej limuzyny – to Trofeo, czyli najmocniejsze i najszybsze Quattroporte w historii Maserati.
Z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów wynika, że do końca 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było w sumie nieco ponad 20 tys. aut elektrycznych i hybryd plug-in.
Skoda Kushaq to kolejny SUV w ofercie czeskiej marki. Od razu jednak musimy wspomnieć o tym, że nie będzie dostępna w Europie, bowiem głównym rynkiem będą dla niej Indie.
Mazda MX-30 i Peugeot e-2008 to pod wieloma względami podobne, ale jednak bardzo różne elektryczne SUV-y. Za MX-30 stoi wyrazista i odważna filozofia, z kolei e-2008 ma być modnym, ale praktycznym autem na co dzień. Postanowiliśmy je porównać i wydobyć najważniejsze zalety i wady.
REKLAMA
Ups... widzimy, że masz AdBlocka.
Nasz serwis jest dostępny całkowicie bezpłatnie, ale żeby taki mógł pozostać, musimy wyświetlać na nim reklamy. Jeśli cenisz naszą pracę, dodaj tę stronę do wyjątków. Nie musisz wchodzić w ustawienia przeglądarki. Wystarczy kliknąć poniżej.
Komentarze