[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda
PODZIEL SIĘ


Jak projektuje się obręcze kół?

Wszyscy wiemy, jak ważny jest dobry wygląd samochodu. Odpowiadają za niego również dobrze dobrane felgi. Zobaczcie, jak wygląda proces projektowania kół w dziale Skoda Design.

Projektowanie felg samochodowych Projektowanie felg samochodowych

Każdy samochód posiada specjalnie zaprojektowany zestaw obręczy kół samochodowych. Ich projektowaniem zajmuje się dział designu zewnętrznego, który dba o to, aby stanowiły one nieodłączny element całkowitej koncepcji pojazdu.

Ważna jest zarówno estetyka, jak i funkcjonalność obręczy, gwarantujące bezpieczną, komfortową i ekonomiczną jazdę. Skoda przybliża proces ich powstawania, pokazując, na jakie elementy zwraca uwagę zespół designerów oraz co odgrywa kluczową rolę w procesie tworzenia.

20 wzorów dla jednego modelu

Pracownia działu Skoda Design zajmującego się między innymi projektowaniem obręczy kół samochodowych zlokalizowana jest w Mladá Boleslav. Pracownicy działu, który nadzoruje koordynator designu zewnętrznego Jiří Hadaščok, opracowują dla każdego modelu zupełnie nową, unikalna gamę obręczy kół.

Chociaż niektóre z nich mogą wyglądać podobnie, to każdy projekt został opracowany na nowo dla danego modelu. Tym samym każdy model jest oferowany z własnym asortymentem obręczy. Tylko dla bestsellera Skody, modelu Octavia, zaprojektowanych jest 20 różnych wzorów.

Podczas projektowania obręczy kół samochodowych należy wziąć pod uwagę wiele kryteriów. Muszą być one solidne i odporne na wstrząsy. Innym ważnym czynnikiem jest potrzeba zaprojektowania samochodu idealnego pod względem oporu aerodynamicznego i charakteryzującego się niskim zużyciem paliwa czy energii elektrycznej. Istotna jest również ekonomia produkcji.

- Wyzwaniem dla projektantów jest stworzenie pojazdu, który spełnia najwyższe standardy pod względem estetyki i funkcjonalności. Dlatego zespół Skoda Design współpracuje bezpośrednio z działem rozwoju technicznego. Zamiast otwartych, wytłoczonych, głębokich kół projektujemy je lżejsze, pełniejsze, bardziej zamknięte i płaskie, tak aby zwiększały aerodynamikę pojazdu - komentuje Antti Mikael Savio, członek zespołu Skoda Design.

Zobacz także: nowy Volkswagen Golf - wszystko, co musisz o nim wiedzieć

ŠKODA MAGAZYN nr 03/2020

Nazwa Monte Carlo znaczy wiele dla Skody – teraz trafia ona również do najnowszego crossovera, modelu Kamiq. Auto wyróżnia się zadziorną stylizacją. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 02/2020

Coraz większa liczba samochodów o wysokich osiągach jest napędzana hybrydowymi układami napędowymi. Dziś ta technika pojawia się nawet w usportowionych kompaktach. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2020

Czy dziś lepiej wybrać samochód hybrydowy czy elektryczny, a może jednak coś pomiędzy nimi, czyli hybrydę typu plug-in? czytaj dalej >>

REKLAMA

Projektowanie felg samochodowych Projektowanie felg samochodowych

Etapy projektowania

Na wygląd i estetykę kół samochodowych wpływa zastosowanie elementów, które stanowią centralny element języka designu. W przypadku nowych modeli Skody są to kryształy, nawiązujące do czeskiego dziedzictwa tworzenia kryształowych dzieł.

- Obecnie projektanci pracują ze wszystkimi rodzajami technologii, w tym z wirtualną rzeczywistością, dzięki czemu mogą obejrzeć samochód z różnych perspektyw i projektować go w ruchu. To ważne, aby widzieć jak poszczególne elementy kół wyglądają zarówno podczas obrotu, jak i w momencie postoju – dodaje Jiří Hadaščok, koordynator ds. designu zewnętrznego pojazdu.

Szkic projektowy obręczy kół nowego samochodu przenoszony jest na model 3D. W kolejnych etapach tworzony jest prototyp za pomocą techniki frezowania lub druku 3D. Zatwierdzone modele projektowe przesyłane są do działu Klasy A, który odpowiada za prawidłowe i bezbłędne renderowanie modeli wszystkich powierzchni widocznych na samochodzie.

Dział montażu uzupełnia wymagania technologiczne specyficzne dla każdego projektu. Następnie są one dopasowywane i integrowane, tak aby odpowiadały zatwierdzonemu szkicowi. Na tym etapie wymagana jest przede wszystkim umiejętność współpracy wszystkich projektantów, działu Klasy A i działu montażu, których wspólnym zadaniem jest uzyskanie perfekcyjnego końcowego efektu.

Zobacz także: szukasz samochodu? Tu znajdziesz najlepsze oferty

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

ŠKODA MAGAZYN nr 03/2020

Nazwa Monte Carlo znaczy wiele dla Skody – teraz trafia ona również do najnowszego crossovera, modelu Kamiq. Auto wyróżnia się zadziorną stylizacją. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 02/2020

Coraz większa liczba samochodów o wysokich osiągach jest napędzana hybrydowymi układami napędowymi. Dziś ta technika pojawia się nawet w usportowionych kompaktach. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2020

Czy dziś lepiej wybrać samochód hybrydowy czy elektryczny, a może jednak coś pomiędzy nimi, czyli hybrydę typu plug-in? czytaj dalej >>

REKLAMA