Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Jak zwiększyć zimą zasięg elektrycznego auta?

Najlepsze warunki dla aut elektrycznych to 20-30 stopni Celsjusza. Zimą te warunki nie są optymalne, bo trzeba m.in. ogrzać wnętrze. Co robić, by zmaksymalizować zasięg auta zimą?

Skoda Enyaq iV fot. materiały prasowe
Skoda Enyaq iV

Samochody elektryczne zimą tracą sporo swojego zasięgu, w stosunku do miesięcy letnich, kiedy temperatura sięga optymalnych 20-30 stopni Celsjusza. Zimą te warunki nie są tak optymalne ze względu na to, że więcej energii potrzeba m.in. do ogrzania wnętrza samochodu i utrzymania akumulatorów we właściwej temperaturze. Kilka odpowiednich czynności i poprawny dobór opcji wyposażenia w prosty sposób zminimalizują ryzyko zmniejszenia zasięgu pojazdu przy niskich temperaturach. Oddajmy głos ekspertom Skody, którzy na przykładzie modelu Enyaq iV pokazują, jak wykorzystać możliwości nowoczesnych aut elektrycznych i montowanych w nich systemów.

– Jazda zimą stawia nowoczesnym pojazdom elektrycznym wysokie wymagania. W czasie, gdy model z silnikiem spalinowym wykorzystuje ciepło odpadowe silnika do ogrzania wnętrza, w pojeździe elektrycznym potrzebna do tego energia pochodzi z akumulatora trakcyjnego. Zarządzanie temperaturą akumulatora również zużywa energię elektryczną, co potrafi znacznie ograniczyć zasięg pojazdu. Jednakże, poprawiając kontrolę temperatury akumulatora za pomocą nowego oprogramowania, pompy ciepła czy kilku prostych czynności, które kierowca sam może wykonać, ryzyko zimowej redukcji zasięgu da się zminimalizować – mówi Axel Andorff, head of project management modelu Enyaq iV.

Przykładowa Skoda Enyaq iV 80 z akumulatorem litowo-jonowym o pojemności 82 kWh brutto może pokonać nawet 534 kilometry na jednym ładowaniu (wg cyklu WLTP). Jednakże podczas chłodnych dni zasięg pojazdów elektrycznych staje się niższy. Dzieje się tak dlatego, że więcej energii jest zużywane do utrzymania temperatury akumulatora w optymalnym przedziale.

Ponadto więcej energii potrzeba, aby ogrzać wnętrze samochodu – w przeciwieństwie do modeli z silnikami spalinowymi, modele elektryczne nie mogą wykorzystywać do tego celu tzw. ciepła odpadowego. Wynika to z bardzo wysokiej wydajności napędu elektrycznego. Zaradzić można temu wykorzystując pompę ciepła, dostępną opcjonalnie dla wielu aut elektrycznych. Narzędzie to spręża CO2 w celu wytworzenia ciepłego powietrza, które następnie ogrzewa wnętrze bez pobierania energii z akumulatora.

Ulepszone zarządzanie temperaturą

Akumulator napędowy auta elektrycznego jest utrzymywany w odpowiednim przedziale temperaturowym, aby zapewnić optymalną moc wyjściową, wydajną rekuperację i najszybsze możliwe ładowanie prądem stałym w punktach szybkiego ładowania. Nowa wersja oprogramowania pojazdu, często dostarczana przez producentów w trakcie eksploatacji, optymalizuje zarządzanie temperaturą akumulatora, dodatkowo rozszerzając jego zasięg w zimowych temperaturach, a także wydłużając żywotność akumulatora. Takie nowe oprogramowanie zostanie na przykład zainstalowane w jeżdżących już modelach Enyaq iV.

Skoda gwarantuje na przykład, że po ośmiu latach lub 160 000 kilometrach, akumulator zachowa co najmniej 70 procent swojej pierwotnej pojemności. Aby chronić „zdrowie” akumulatora, zaleca się ładowanie go tak często, jak to możliwe, ale tylko do maksymalnie 80 procent przy codziennym użytkowaniu.

W gotowości do jazdy zimą

Skoda Enyaq iVfot. materiały prasowe
Skoda Enyaq iV

Za pomocą kilku prostych działań, kierowcy aut elektrycznych mogą zwiększyć zasięg pojazdu zimą, a jednocześnie zwiększyć komfort podróżowania. Bardzo istotne jest ogrzanie wnętrza auta przed ruszeniem w drogę. Jeśli podczas wstępnego ogrzewania wnętrza samochód jest podłączony do ładowarki, nie będzie on pobierał energii z akumulatora. Dzięki temu zasięg auta nie zmniejszy się, a podróżujący wsiądą bezpośrednio do ogrzanego samochodu. Wstępne ogrzanie wnętrza można zaprogramować na daną godzinę lub włączyć zdalnie, bez wychodzenia z domu, za pomocą odpowiedniej aplikacji (MySkoda w przypadku Skody).

Przed wyruszeniem w drogę warto także zdemontować nieużywane elementy wyposażenia pojazdu, takie jak bagażniki dachowe oraz sprawdzić ciśnienie w oponach. Niewystarczające ciśnienie powietrza zwiększa opory toczenia, a tym samym zużycie energii. W wachlarzu możliwości mamy jeszcze tryb Eco – zapewnia on dodatkowe oszczędności. Zmniejsza moc systemu Climatronic i ogranicza prędkość maksymalną do 130 km/h. Kierowca może w każdej chwili wyłączyć tryb Eco poprzez mocne naciśnięcie pedału przyspieszenia.

ŠKODA MAGAZYN nr 14/2021

ŠKODA MAGAZYN nr 14/2021

Napęd elektryczny podbija nie tylko świat samochodów drogowych, ale i wyczynowych. Skoda we współpracy z marką Kreisel Electric opracowała właśnie koncepcyjne auto rajdowe z takim rodzajem napędu. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 13/2021

ŠKODA MAGAZYN nr 13/2021

Największy SUV w gamie modeli Skody został właśnie odświeżony - dotyczy to każdej z szerokiej palety wersji tego modelu. Sprawdźmy co zmieniło się w tym modelu. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 12/2021

ŠKODA MAGAZYN nr 12/2021

Czeski samochód miejski od lat jest jednym z najpopularniejszych samochodów na polskim rynku, jednak tym razem, do cenionych od lat praktycznych cech, dodano coś jeszcze – sporo designerskich smaczków. czytaj dalej >>

REKLAMA

Dodatkowe sposoby oszczędzania energii

Na tym lista wskazówek się nie kończy. Jeśli ogrzewanie kierownicy i foteli jest włączone podczas jazdy w niskich temperaturach, ogrzewanie wnętrza można ustawić na nieco niższy poziom, co pozwala dodatkowo oszczędzić energię bez obniżania komfortu jazdy. Podczas podróży w pojedynkę, warto ogrzewać tylko miejsce kierowcy za pomocą klimatyzacji 2-strefowej lub 3-strefowej.

System Travel Assist, obecny we wspomnianej Skodzie, pozwala oszczędzić energię, prowadząc auto płynnie ze stałą prędkością. Automatycznie wykrywa on również ograniczenia prędkości, zakręty i ronda oraz pozwala wyhamowywać z dużym wyprzedzeniem. Podczas jazdy w mieście warto wybrać tryb jazdy B – można wówczas odzyskać znacznie więcej energii dzięki jeszcze wydajniejszej rekuperacji.

Podczas długiej podróży w zimowych warunkach ważne jest, aby w miarę możliwości, nie doładowywać samochodu za wcześnie, gdyż dłuższa jazda to najlepszy sposób na umożliwienie akumulatorowi dojścia do optymalnej temperatury. Po dłuższej jeździe akumulator jest lepiej przygotowany do procesu szybkiego ładowania na trasie. Przy wykorzystaniu tego sposobu należy jednak pamiętać także o odpowiedniej ilości odpoczynku, gdyż podczas każdej podróży jest to najważniejszy aspekt.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

REKLAMA