Jak zwiększyć żywotność akumulatora samochodu? Ekspert odpowiada

Akumulatory są sercem samochodów elektrycznych i hybrydowych, ale wielu użytkowników wciąż wie o nich niewiele. Warto odpowiedzieć zatem na kilka najczęściej zadawanych pytań dotyczących "baterii" i ich wydajności.

Ładowanie samochodu fot. materiały prasowe
Ładowanie samochodu

Francesc Sabaté, szef Centrum Testowego Energii SEAT S.A. jedynego w swoim rodzaju laboratorium badań nad akumulatorami SEAT S.A. w południowej Europie, dzieli się z nami wiedzą, rozwiewając kilka najczęściej zadawanych pytań. Nie jest to wiedza tajemna, ani specjalnie odkrywcza, niemniej wielu kierowców, nawet tych jeżdżących na co dzień autami z napędem elektrycznym, nie ma o nich większego pojęcia.

Z czego wykonane są baterie?

Technologia stosowana na przykład w samochodach Grupy Volkswagen, ale nie tylko, jest oparta na litowo-jonowym połączeniu z ogniwami bazującymi na niklu, manganie i kobalcie (NMC), które są minimalnymi jednostkami magazynu energii ułatwiającymi ładowanie. Ogniwa są pogrupowane w moduły i ułożone w pakiety, które wraz z elektroniką sterującą, układem chłodzenia i obudowami tworzą kompletny akumulator gotowy do montażu w pojeździe.

Jaka jest różnica między „baterią” w samochodzie elektrycznym a hybrydowym?

Odpowiedź tkwi w ich zdolności do magazynowania energii. W pojeździe elektrycznym, który w odróżnieniu od hybrydy nie posiada silnika spalinowego, akumulator musi mieć większą pojemność, aby pozwolić pojazdowi przebyć tę samą odległość. Oznacza to, że potrzebuje więcej ogniw. Bateria hybrydy ma około 100 ogniw, podczas gdy akumulator pojazdu elektrycznego posiada ich około 300.

Jak długo może posłużyć akumulator?

To zależy m.in. od częstotliwości użytkowania auta, temperatur, na które jest narażony pojazd i liczby cykli ładowania. W przypadku swoich pojazdów Grupa Volkswagen zapewnia o możliwości pokonania minimum 160 tys. kilometrów, dając 8 lat gwarantowanej żywotności. Wynika to z intensywnych programów testowych, którym poddawane są akumulatory. Testy takie obejmują ekstremalne warunki klimatyczne i tryby użytkowania, które nieustannie doprowadzają akumulatory do granic ich możliwości.

Ładowanie samochodu fot. materiały prasowe
Ładowanie samochodu

Jak można przedłużyć życie „baterii”?

Kluczem do zwiększenia żywotności, a zatem utrzymania jak największej pojemności akumulatora, jest utrzymanie pojazdu w jak najlepszym stanie. To znaczy wskazane jest na przykład minimalizowanie liczby szybkich ładowań, ponieważ zapobiega to zbyt wysokiemu wzrostowi temperatury akumulatora. Dobrze jest także nie ładować „baterii” do 100 proc., jeśli nie jest to konieczne. Utrzymywanie poziomu naładowania między 40 a 80 proc. pomaga wydłużyć żywotność akumulatora poza minimalne kryteria gwarancyjne.

Czy „baterie” mogą mieć drugie życie?

Gdy pojazdy elektryczne osiągną 160 tys. km przebiegu lub są po 8 latach eksploatacji, akumulator nadal powinien działać do około 80 proc. swojej pojemności. Oznacza to, że możemy doświadczyć krótszego zasięgu w codziennym użytkowaniu samochodu po naładowaniu. Nie oznacza to jednak, że „bateria” nie jest już przydatna, ponieważ owych 80 proc. pojemności może być wykorzystywane w innych zastosowaniach, które wymagają mniejszych ilości energii, takich jak statyczne magazynowanie energii. Ta nowa funkcja zapewnia, że pojedyncza „bateria” może być ponownie użyta, aby przedłużyć jej żywotność. Takie magazyny energii są już tworzone w wielu miejscach na świecie.

REKLAMA