Jeep Grand Cherokee - oficjalna premiera

Jeep Grand Cherokee nowej generacji zadebiutował dziś w wersji z krótkim rozstawem osi i z napędem hybrydowym plug-in. Wcześniej w USA premierę miał wariant L z trzema rzędami siedzeń.

Jeep Grand Cherokee 2021 fot. materiały prasowe
Jeep Grand Cherokee 2021

Jeep Grand Cherokee piątej generacji to nowa odsłona jednego z najpopularniejszych samochodów tej klasy na świecie. I choć na tę premierę musieliśmy czekać przeszło dekadę, to wszystko wskazuje na to, że warto było. Wszystko jest inne, nowe, ale to wciąż Jeep – stąd obowiązkowy siedmioczęściowy grill i nienaganne możliwości jazdy terenowej. I nawet zastosowanie napędu hybrydowego plug-in, takiego jak w nowym Wranglerze 4xe, nie tylko nie pogorszyło możliwości Jeepa Grand Cherokee, ale wręcz je zwiększyło.

REKLAMA

Z zewnątrz nowy Grand Cherokee, pokazany dziś, nie różni się praktycznie niczym od wersji Grand Cherokee L, która już parę miesięcy temu debiutowała w USA, poza tym że ma długość 4910 mm, a nie 5204 mm i dwa, a nie trzy rzędy siedzeń. Mocno odświeżony design ma modne dziś cechy retro, nawiązujące do klasycznych wersji Cherokee sprzed lat. Wygląda ładnie, dostojnie i dojrzale, nie tracąc nic ze swojego charakteru i możliwości terenowych.

Jeep Grand Cherokee 2021fot. materiały prasowe
Jeep Grand Cherokee 2021

Jeep Grand Cherokee 4xe – hybrydą w teren

Podczas prezentacji online przedstawiciele marki podkreślali, jak ważny jest dla nich właśnie model z napędem hybrydowym plug-in. Oczywiście, że głównie chodzi tu o europejskie normy emisji spalin, ale inżynierowie swoje zadanie potraktowali bardzo poważnie. W rezultacie otrzymujemy samochód terenowy, który może podróżować kilkadziesiąt kilometrów w trybie elektrycznym i w tym samym trybie, zupełnie bezszelestnie, może pokonywać najtrudniejsze przeszkody terenowe.

Hybrydowy Jeep Grand Cherokee korzysta z 2-litrowego silnika spalinowego i dwóch mocnych motorów elektrycznych, zapewniając napęd na wszystkie koła. Dysponuje przy tym potężnym momentem obrotowym, który maksymalnie wynosi 637 Nm, zaś moc systemowa to solidne 375 KM. Za przenoszenie tych wartości na cztery koła dba 8-stopniowa automatyczna skrzynia biegów i zaawansowany układ napędu 4x4. A ponieważ jest to hybryda ładowana z gniazdka, zmieszczono także akumulator, który gromadzi 17 kWh energii, pozwalając na pokonanie około 40 km na samym prądzie, bezszelestnie i bezemisyjnie. Całkowity szacowany zasięg to nieco ponad 700 km.

Jeep Grand Cherokee 2021fot. materiały prasowe
Jeep Grand Cherokee 2021

Akumulatory umieszczone nisko w podłodze, owszem, zwiększają masę samochodu, ale przy tej mocy nie stanowi to większego problemu. Dużą zaletą jest natomiast obniżenie środka ciężkości, co w samochodzie terenowym nie jest bez znaczenia. A jeśli przy „bateriach” jesteśmy, ich naładowanie z użyciem wallboxa o mocy 7,4 kW trwać ma około 2,5 godziny, natomiast wykorzystanie zwykłego gniazdka 230 V wydłuża ten czas do niespełna 10 godzin.

REKLAMA

REKLAMA

Wśród dostępnych wariantów ciekawość wzbudza przeznaczona do terenu wersja Trailhawk, w której dostaniemy wszystkie niezbędne środki i systemy, potrzebne do pokonywania największych bezdroży. Wyjątkowe w klasie zawieszenie pneumatyczne Jeep Quadra-Lift, teraz z elektronicznym układem adaptacyjnego tłumienia, zapewnia prześwit wynoszący 11,3 cala (28,7 cm) i głębokość brodzenia do 24 cali (61 cm). System automatycznie dostosowuje regulację amortyzatorów do zmieniających się warunków drogowych w celu zwiększenia komfortu, stabilności i kontroli lub może być sterowany manualnie z konsoli centralnej i oferuje wybór jednego z pięciu ustawień wysokości zawieszenia przygotowanych pod kątem optymalizacji własności jezdnych.

Legendarne możliwości terenowe nowego Grand Cherokee zapewniają trzy systemy napędu 4x4 – Quadra-Trac I, Quadra-Trac II i Quadra-Drive II z tylnym elektronicznym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu (eLSD). Wszystkie trzy systemy są wyposażone w aktywną skrzynkę rozdzielczą poprawiającą przyczepność, przenosząc moment obrotowy na koła o największej przyczepności. Producent zapewnia przy tym, że wszystkie wysokonapęciowe elementy są zabezpieczone przed działaniem wody, a akumulatory dodatkowo zabezpieczone przed mechanicznym uszkodzeniem.

Jeep Grand Cherokee 2021fot. materiały prasowe
Jeep Grand Cherokee 2021

Nowością w Jeepie Grand Cherokee 4x4 rok modelowy 2022 jest odłączany napęd przedniej osi. Jeśli pojazd wyczuje, że warunki drogowe nie wymagają napędu na wszystkie koła, odłączenie przedniej osi powoduje automatyczne przełączenie Grand Cherokee na napęd na dwa koła, zmniejszając opory układu napędowego i zwiększając oszczędność paliwa. Napęd 4x4 włącza się automatycznie w razie potrzeby.

W USA nowy Jeep Grand Cherokee napędzany będzie poza tym przyjemnymi silnikami, jak 5,7-litrowe V8 HEMI o mocy 357 KM czy 3,6-litrowe V6 Pentastar o mocy 293 KM. W Europie największy nacisk położony jest na hybrydę, a V8 jest w zasadzie wykluczone, ze względu na normy emisji spalin. Czy dostaniemy choćby V6, dowiemy się niebawem.

Nowy Jeep Grand Cherokee pojawi się w Salonach Jeepa w Ameryce Północnej w czwartym kwartale 2021 roku. Jeep Grand Cherokee 4xe pojawi się w Ameryce Północnej na początku 2022 roku, a na rynkach światowych kilka miesięcy później.

Jeep Grand Cherokee 2021fot. materiały prasowe
Jeep Grand Cherokee 2021

Póki co zajrzyjcie do galerii zdjęć. Tam zobaczycie nie tylko eleganckie, dwubryłowe nadwozie, z wysmakowanym designem lamp przednich i tylnych, ale także luksusowo wyglądającą kabinę, w której królują dwa ekrany – wirtualnych zegarów o przekątnej 8,4 cala lub opcjonalnie 10,1 cala oraz centralny o przekątnej 10,3 cala.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA